شناسهٔ خبر: 24867 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارش تفصیلی نخستین همایش ملی اعتدال

نخستین همایش ملی اعتدال با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی دقایقی پیش با قرائت پیام ریاست محترم جمهوری توسط دکتر رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سالن همایش کتابخانه ملی آغاز به کار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی اعتدال با حضور آیت الله سید حسن خمینی ، محمدنهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهور، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری، سید حسین هاشمی استاندار تهران، حجت الاسلام عباسی روحانی، غلامرضا انصاری نماینده شورای اسلامی شهر تهران ،احمد ‍‍‍پورنجاتی، هادی خانیکی، محمدرضا راه چمنی، مرتضی الویری، سید ابوالفضل رضوی، الیاس حضرتی و شخصیت های دیگر در حال برگزاری است.

این همایش یک روزه ساعت ۸:۳۰ صبح چهارشنبه پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن کریم توسط استاد کریم منصوری و اجرای سهیل محمودی آغاز به کار کرد.

قانعی راد: اعتدال در برابر تند روی و افراط گرایی مطرح شد

محمد امین قانعی راد رییس انجمن جامعه شناسی ایران در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی اعتدال ضمن یادآوری چگونگی طرح اندیشه اعتدال در جامعه ایران گفت: اعتدال در برابر تندروی و افراط گرایی مطرح شد و تداوم آن نیز مستلزم فرامون نکردن تهدید های تندروی برای جامعه ایرانی است. به قول یکی از نویسندگان ، «بدون خاطرات ظلمت زندگی در طلب نور بی معناست». البته بخشش یک اصل انسانی و اخلاقی است که نباید حتی به نام عدالت کنار گذاشته شود. بدین ترتیب باید بخشید بدون اینکه فراموش کرد. قانعی راد در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش چند ماهه اعضای شورای سیاست گذاری ، شورای علمی و نویسندگان مقالات گفت: مجموعه مقالات به صورت هفت جلد کتاب و شش میزگرد علمی در سه سالن و به طور همزمان برگزار می شود. این دستاورد قابل توجهی است که باید به خاطر آن خرسند بود ولی فراتر از آن باید به تداوم گفتگوی اجتماعی درباره اعتدال اندیشید.

حسن خمینی: تند زبانی موجب کاشتن بذر نفاق در جامعه می شود

آیت الله سید حسن خمینی صبح امروز درهمایش اعتدال که در کتابخانه‌ ملی در حال برگزاری است، با اشاره به تعاریف موجود در مفهوم عدالت گفت:‌ عدالت و اعتدال از خواسته‌های مشترک جامعه امروزمان است.
وی در ادامه افزود:‌ اعتدال یکی از مفاهیم کلیدی در بیانات اهل بیت است. امام علی (ع) هنگامی که اهل بیت‌ پیامبر (ص) را معرفی می‌کند آنها را در جایگاه مقابل افراط و تفریط قرار می‌دهد.
تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به آثار اجتماعی اعتدال گرایی خاطر نشان کرد:‌ امام علی (ع) می‌فرمایند جامعه معتدل هلاک نمی‌شود. امام همچنین می‌فرمایند: کسی که اعتدال پیشه کند سختی‌ها برایش آسان می‌شود. با اتکا به خداوند، آسان گرفتن کارها و اعتدال گرایی می‌توان سختی‌ها را به سادگی تبدیل کرد.

حسن خمینی همچنین با بیان این که بقای نام نیک یکی دیگر از خواص اعتدال گرایی است، خاطر نشان کرد:‌ در احادیث آمده که باید از افراط و تفریط پرهیز کرد چون موجب ملامت می‌شود. ممکن است در دوره‌ای موجی بیاید و افرادی را در نظر بگیرد اما پس از فرو نشستن موج به همین افراد انتقاد می‌شود که چرا این‌گونه شد؟
اوهمچنین گفت: اعتدال موجب الفت دل ها می‌شود. پیامبر (ص) می‌فرماید: اعتدال موجب نزدیک شدن قلوب به هم می‌شود. متاسفانه امروز جامعه ما به بی‌ادبی دچار شده است. چرا ما نمی‌توانیم با هم مهربانانه‌ صحبت کنیم ادب یعنی پایبندی به هنجارهای مطلوب اجتماعی. ما احتیاج داریم یک گام بزرگ به سوی ادب برداریم.
فرزند یادگار امام(ره) همچنین با اشاره به این که اعتدال‌گرایی موجب ایجاد اتحاد ملی می‌شود، خاطر نشان کرد:‌ جامعه معتدل دچار تشتت نمی‌شود. امام سجاد (ع) می‌فرمایند: با خطاکاران جامعه رفاقت کنید. پیامبر (ص) هم قسم خورده تا مردم ایمان نیاورند وارد بهشت نمی‌شوند و تا با هم محبت نداشته باشند ایمان نمی‌آورند. نقد بزرگان اشکالی ندارد اما این نقد باید با بیان کرامات آنها همراه باشد. علت و معلول اعتدال بسط محبت در جامعه است.
بخشش یکی از حلقه‌های گمشده‌ی جامعه ماست
آیت الله سید حسن خمینی همچنین خاطر نشان کرد: بخشش یکی از حلقه‌های گمشده‌ی جامعه ماست. گویی ما نمی‌توانیم بخشش داشته باشیم. گذشته، دیگر گذشته است. طبق نظر امام سجاد (ع) انسان‌ها حق دارند بخشیده شوند. یکی از قواعد جامعه معتدل وجود بخشش است. جامعه افراطی کینه را افزایش می‌دهد.
وی بدنامی دین را یکی از آثار دوری از اعتدال دانست و گفت: اکنون داعش با اقدامات خود به چهره‌ی دین ضربه‌ی زیادی زده است. اگر ما دین داریم باید دین را به زینت ادب آراسته کنیم. بعد از ۱۴۰۰ سال با همت مردم و رهبری امام، جمهوری اسلامی به عنوان میراث تاریخی به دست آمده و ما باید این میراث را به عنوان یک الگو قرار دهیم. اگر درد دین یا کشور داریم باید از افراط و تفریط دوری کنیم.
فرزند یادگار امام در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این که تمرین اعتدال‌گرایی با گفت و گو محقق می‌شود، افزود: گفت‌وگو شروطی دارد. در گفت و گو نباید خود را بالاتر از طرف مقابل دید و به دنبال تحمیل نظر خود بود. در گفت و گو نباید خود را حق مطلق بدانیم. در گفت و گو می‌توان کسی را دوست داشت اما نظر او را رد کرد. در مشاجره پیش فرضی وجود دارد مبنی بر این که نظر مقابل اشتباه است اما در گفت و گو چنین پیش فرضی وجود ندارد. در گفت و گو سعی می‌شود واقعیت پیدا شود.

دکتر نهاوندیان: توجه به اعتدال یک نیاز جهانی است

در ادامه مراسم افتتاحیه همایش ملی اعتدال دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به ایراد سخن پرداخت.
وی در آغاز سخنان خود با یادآوری انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری گفت: رویکرد جامعه ایران در انتخابات گذشته، رویکرد اعتدالی بود و خوشبختانه این رویکرد بلافاصله از سوی جهانیان مورد استقبال قرار گرفت .
نهاوندیان با اشاره به افزایش حرکتهای افراطی که در منطقه گفت: امروز توجه به اعتدال به یک نیاز جهانی تبدیل شده است و این مایه خرسندی است اما باید توجه داشت به میزانی که یک مسئله مورد اقبال قرار می گیرد ، از همان آغاز تزویر و ادعای انتساب به آن مفهوم هم شروع می شود. بنابراین ضرورت دارد که شاخص ها ، آسیب ها و روشهای عملیاتی اعتدال تبیین شود.
نهاوندیان گفت: معرفی اسلام اعتدالی امروز وظیفه همه عالمان و خادمان میهن است چرا که رویکرد اعتدال همان اصل اسلام ناب محمدی است.

رییس دفتر رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه ضمن تأکید به ارتباطات وثیق عدالت و اعتدال در آموزه های دینی مسلمانان گفت: لازمه عدالت جویی هم، اعتدال است و جز از مسیر اعتدال نمی توان به عدالت رسید. وی با اشاره به این روایت امیرالمومنین حضرت علی (ع) که هر کس از مسیر اعتدال منحرف شود لاجرم به مسیر ظلم و زورگویی خواهد افتاد، گفت: در مقطعی کسانی با طرح شعار عدالت فکر کردند که باید تندخویی و تندگویی کنند، در حالی که مشی زیباتر و دلنشین تر از اعتدال وجود ندارد.
نهاوندیان سخنان خود را با ذکر نکاتی پیرامون لازمه های اعتدال و راهکارهای عملیاتی آن ادامه داد و گفت: باید لازمه های اعتدال را بشناسیم و آنچه من از مکتب امیرالمومنین آموخته ام این است که علم وحلم دو کلید اصلی اعتدال است.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: همه حرکات افراطی ریشه در جامعه دارد و لازم است که آگاهی جامعه در قبال اعتدال افزایش یابد . همچنین تربیت اخلاقی بردبارانه و صبوری باید به آحاد جامعه آموزش داده شود.
نهاوندیان در پایان گفت: برای همگرایی راهی بهتر از گفتگوی واقعی نیست، برای ما شدن جمع جبری من ها جواب نمی دهد. ساز و کار رسیدن به مشترکات عقل جمعی خیلی پرورش پیدا نکرده است. در مواردی ما آموزش تعقل جمعی کم داریم.
برای این که تضمین کنیم که اعتدال در جامعه ما دوام پیدا کند باید به گسترش درک جمعی از اعتدال در تجربه عمل جمعی به اعتدال دامن بزنیم. این حرکت نیاز جریان فکری و اجتماعی دارد.

جوادی آملی: ترویج عدالت در جامعه دشوار است

جوادی آملی رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسرا در ادامه همایش ملی اعتدال گفت: عدالت و اعتدال از مقوله نفس است و از جنبه های انسانی به شمار می رود. عدالت و اعتدال از باب توزیع گوشت و نان نیست بلکه یک فضیلت نفسانی است.خدا در قرآن می فرماید به میزان عقل و علم عطا کرده تا جامعه را به سمت عدالت سوق دهیم.
او افزود: ما نباید فکر کنیم که عدالت سقف فرهنگ دینی است.عدالت کف فرهنگ دینی و اسلامی است. آقای جوادی آملی گفته است خداوند قرآن را فرستاد تا جامعه را به سمت نور هدایت کند، در واقع سقف  انتظار خدا ورود انسان به دنیای نور است اگر جامعه در مسیر اعتدال قرار نگیرد در معرض آسیب خواهد ماند.
آملی ادامه داد: اعتدال ناظربر این است که ما باید مشکلات جامعه را دریابیم و درصدد برطرف آن ها باشیم.اگر عدالت معطوف به سعادت انسانی شکل گیرد اعتدال پذیرفته می شود. تا قبل از تعریف اعتدال باید از دو گذر سنگین سعادت واقعی و عدالت واقعی بگذریم.

به گفته جوادی آملی اعتدال ظاهر است و عدالت باطن. اگر این ظاهر از باطن مدد نگیرد نمی تواند عدالت در جامعه مستقر شود.
او افزود اعتدال یک حیثیت انعطافی دارد به دنبال آن نظام متناسبی را در جامعه ایجاد می کند. ترویج عدالت در جامعه کار دشواری است.حضرت علی می فرمایند هر کس نتواند عدالت را تحمل کند سختی جور بر او چیره می شود.
او در پایان سخنان خود گفت: اگر اعتدال در ادامه اعتدالی که در شرق و غرب رواج دارد معنا شود و روحش را از قرآن و حدیث نگیرد این اعتدال متناسب با جامعه ما نخواهد بود و نمی تواند در جامعه ما مستقر شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده: اعتدال فرصتی برای تحقق نقش واقعی زن ایرانی است

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش ملی اعتدال گفت: واقعیت ها و مستندات تاریخی نشان
می دهد که در یک قرن گذشته نشانی از طرح مطالبات و نظرات زنان در جامعه ای ایران دیده نمی شود. به تدریج با حرکت ایران به سوی رشد و توسعه پایدار تعریف نقش و جایگاه حقوق و تکالیف، محدودیت ها و فرصت های زنان در جامعه تبدیل به مسائلی شدند که به خود دیدند.
او افزود: مسائل زنان به صورت نسبی از دالان های تغییرات ساختاری و فرهنگی عبور کرده اند. این تغییرات اگرچه در عرصه های متفاوتی از زندگی روزمره بروز کردند و بر بستری از واقعیت های عینی جامعه قرار داشتند اما از طرف گروه های اجتماعی مورد تفسیر های متفاوتی قرار گرفتند. در نهایت تعارض ها و
چالش های شکل گرفته به بروز شکاف های اجتماعی، سیاسی و پراکنده در صفوف فعالان و صاحب نظران زنان نیز منجر شده است.

مولاوردی در ادامه افزود: اعتدال برای حوزه زنان به منزله وضعیتی متعادل، هماهنگ و ترکیب یافته از عناصر، گرایش ها و هویت های اجتماعی و فرهنگی متفاوت است. این عناصر متفاوت با رویکردی عقلانی در مطالبه گری، در نظر گرفتن واقعیت ها و آرمان ها و سرانجام بر بستری گسترده از شبکه های ارتباطی جهت گفت و گو و فهم، استوار می شود.
به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده وضعیت متعادل در حوزه ای زنان با پرهیز از افراطی گری، با رفع تبعیض و نابرابری به واسطه اتخاذ رویکرد وحدت طلبانه و آشتی جویانه با توافق و تعامل حداکثری کمرنگ کردن تمایزات و تعارضات، با نهادینه کردن قانون گرایی به واسطه بردباری در تعاملات سیاسی و سرانجام با حرکت به سوی غلبه بر عدم تعادل های ساختاری محقق می شود.
او در پایان سخنان خود اعتدال و دولت اعتدال را به عنوان فرصتی برای تحقق نقش واقعی زن دانست.

یونسی : اعتدال یعنی حراست بر اساس عدالت و علم

مراسم اختتامیه همایش ملی اعتدال بعد از ظهر امروز در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم که جمعی از صاحبنظران و کارشناسان علوم اجتماعی حضور داشتند حجت الاسلام علی یونسی نماینده ویژه رییس جمهور در امور اقوام در سخنانی به ارائه نظرات خود حول موضوع اعتدال پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که منشاء شکل گیری گروه های تفریطی چیست گفت: براساس سخن حضرت علی(ع) منشاء افراط و تفریط جهل است. عمل جاهلانه در مقابل عمل حکیمانه قرار می گیرد و اعتدال یعنی حراست بر اساس عدل و عدالت و علم و اگر حرکتی یکی از این ویژگی ها را نداشته باشد جاهلانه است.
به گفته یونسی هر حرکت جاهلانه ای که گروهی سازمان دهی شود و رنگ دینی به خود بگیرد، افراطی تلقی می شود. اگر حرکت غیر دینی و جاهلانه در جامعه ای شکل بگیرد بی شک اثرات و تبعاتی از خود به جا می گذارد، ولی دیر یا زود از آن به عنوان حادثه تاریخی یاد می شود اما زمانی که این حرکت جاهلانه رنگ دینی به خود بگیرد، ریشه دار و به مرور تبدیل به یک گرایش دینی می شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام ادامه داد: همواره در جهان خطر بروز جنگ های دینی همچون جنگ های صلیبی احساس می شود، جنگ هایی که امنیت جهان را تحت الشعاع قرار می دهند. گروه های تکفیری در همه ادیان و مذاهب ریشه تاریخی دارند و هیچ قوم و مذهبی نمی تواند خود را مبرا از این گروه های تکفیری بداند، از این رو برای جلوگیری از گسترش این گروه های تکفیری در جهان باید چاره جویی کرد.
او با اشاره به پیدایش گروه های تکفیری در دین اسلام گفت: نخستین گروه های تکفیری در زمان حیات پیامبر اکرم شکل گرفتند و به خود جسارت دادند که در کنار مسجد مسلمانان مسجدی بنا کنند تنها فرمانی که پیامبر برای مقابله با آن ها صادر کرد تخریب مسجد آن ها بود. ریشه دارترین گروه تکفیری در اسلام در دوره خلافت حضرت علی (ع) شکل گرفت. این گروه از یاران امام بودند که از دین خارج شدند و خوارج نام گرفتند و در طول تاریخ اسلام همواره در جهان اسلام موجب درگیری شدند.
به گفته یونسی خوارج؛ از نظر خود راهکار مقابله با کفر را در قتل و آدم کشی معنا کردند و برای نخستین بار بدعت اتهام کافر بودن به مسلمانان را مطرح کردند و حکم قتل کفار را از منظر خود صادر کردند. احادیث مختلفی در میان شیعه و سنی رواج دارد که هرکس لااله الا الله را بر زبان جاری کند و به نماز بایستد مسلمان است و نباید حکم به کفر او صادر کرد.
یونسی با بیان این مطلب که دین اسلام برای جلوگیری از افراط و تفریط در دین راهکارهای متعددی بیان کرده است گفت: مهم ترین شاخصی که از زمان بعث پیامبر برای جلوگیری از افراط و تفریط تاکید شده است شاخص عقل است. در قرآن و احدیث بارها بر رفتارعقلانی تاکید شده است. اسلام برای انسان کرامت و ارزش قائل است و معتقد است هر فرد باید خودش به اصول دین برسد و تقلید در اصول دین جایز نیست.
به گفته نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام در دین اسلام بر علم آموزی تاکید شده است و بعثت رسول اکرم نیز با کلمه اقرا آغاز می شود. در دین اسلام عدالت آن قدر اهمیت دارد که یکی اصول دین قلمداد شده است. اگر کسی در زندگی اش همواره عقل، علم و عدالت را سرلوحه رفتاری اش قرار دهد هرگز دچار افراط و تفریط نمی شود.
او افزود: حتی در میان گروه های افراطی نیز اهل بیت از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. شیعیان در دوره فعلی باید بیش از گذشته به نقش و جایگاه اهل بیت توجه داشته باشند و باید راهکاری را در جهان پیش بگیرد که بیش از هر تاریخی وحدت جهان اسلام بر محور اهل بیت رقم بخورد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اسلام به ما اجازه نداده است که نسبت به دشمنان مان از رفتاری اعتدالی و عقلانی خارج شویم و با آن ها رفتاری ناعادلانه کنیم.
یونسی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت تقوا گفت: نحوه رفتارمان با دشمنان مان نشان می دهد که ما اهل تقوا هستیم یانه.

آشنا : هویت های متکثر فرهنگی مورد احترام است

حسام الدین آشنا در مراسم اختتامیه همایش ملی اعتدال گفت: هرسیاست فرهنگی معطوف به عرصه های مشخصی است و این عرصه ها اساسا عرصه های فرهنگ هستند. عرصه های فرهنگی در تقسیم بندی سیاست گذاران به پنج عرصه حوزه میراث فرهنگی، حوزه هنر، حوزه ارتباطات و رسانه، حوزه سرگرمی، تفریح و ورزش و حوزه گردشگری تقسیم می شوند و در این پنج عرصه اصلی فرهنگی سه سیاست کلی تعیین تکلیف می شود.
او افزود: سیاست اول تعیین تکلیف در حوزه هویت فرهنگی است. این موضوع سیاست کلان می طلبد. سیاست دوم در عرصه حیات فرهنگی و سیاست سوم در حوزه امنیت فرهنگی است.
آشنا در ادامه عنوان کرد: همبستگی و چالش مربوط به گسست دو چالش اصلی حوزه هویت فرهنگی است. یک ملت احتیاج دارد به این که احساس هویتی در میان همه وابستگان در آن ملت وجود داشته باشد. اگر این هویت وجود نداشته باشد ملت هم شکل نمی گیرد. اما واقعیت این است که در زیر چترهویت عام، تنوع ها و تکثر های فرهنگی وسیعی می تواند وجود داشته باشد.

این که ما میان همبستگی و تکثر سیاست مناسبی را انتخاب کنیم این تعیین تکلیف می کند که آیا ما رویکرد افراطی و تفریطی یا اعتدالی خواهیم داشت.
او افزود: در حوزه همبستگی، نقطه افراط یکسان سازی فرهنگی است. در حوزه تکثر نقطه افراط گسست فرهنگی است. گاهی چنان سفت و سخت می گیریم که هیچ هویتی به غیر از هویت غالب رسمی را به رسمیت نمی شناسیم و چنان سرکوب می کنیم که متهم می شویم به قتل عام فرهنگی و یکسان سازی فرهنگی.
آشنا افزود: گاه چنان به مسائل هویتی بی توجه هستیم که با یک گسست فرهنگی میان نسل ها و اقوام مواجه می شویم. سیاست فرهنگی اعتدالی، در میان این سیاست ها، افتخارفرهنگی است. افتخار فرهنگی یعنی همگان بتوانند به هویت چتری و بالاسری خود افتخار کنند در عین این که هویت های متکثر فرهنگی مورد احترام است.
او ادامه داد: در سیاست حیات فرهنگی مساله این است که چرا زندگی مردمان یک سرزمین را فرهنگی تر کنیم. چگونه فرهنگ وارد زندگی شود. این موضوع هم بسیار حساس است. در حیات فرهنگی با دو معضل عدالت و رونق فرهنگی مواجه هستیم. ما هم احتیاج داریم در میان همه مردمان امکانات دسترسی به امکانات فرهنگی و دسترسی به امکان تولید فرهنگی فراهم باشد و هم این که جامعه رونق داشته باشد.
او افزود: این که ما از دهها گروه برای تولید فرهنگی حمایت می کنیم، اما جامعه تولیدات فرهنگی ما را مصرف نمی کند و در مقابل از آن چه که ما از تولید آن نه تنها حمایت نمی کنیم بلکه تولید آن را منع می کنیم، مصرف کند، فاصله میان سیاست های حمایتی و مصرف واقعی چالش بزرگ سیاست گذاری فرهنگی در عرصه حیات فرهنگی است.
او درادامه گفت: اگرخواننده پاپ با عمر کاری 2 سال در خیابان های تهران و 26 شهر کشور با بدرقه ای نمادین مواجه می شود باید از خود پرسید این حاصل تدبیر در سیاست های مرتبط با حیات فرهنگی است یا تبعات ناخواسته اعمال سیاست ها و یا عدم سیاست های فرهنگی مناسب است. آفت حیات فرهنگی در عدالت و رونق ویژه خواری و مصرف گرایی است.
او اضافه کرد: ویژه خواری یعنی کسانی از امکانات به صورت نابرابر و به عناوین و بهانه های متعدد برخوردار شوند. یک روز به اسم حمایت از اصلاح طلبان ویژه خواری شود. روز دیگر به اسم حمایت از اصولگرایی این اتفاق می افتد. روزی به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگی ده ها موسسه رانت خوار تشکیل می شود و روزی به اسم گفت وگوی تمدن ها و دیگر اسامی زیبا رانت خواری صورت می گیرد.
آشنا در ادامه بیان داشت: اگر به بسیاری از نمایشگاه هایی که این روزها برگزار می شود مراجعه کنید، می بینید گردانندگان و غرفه داران تعدادشان از مراجعان بیشتر است. در همایش ها سخنرانان از شنوندگان بیشتر اند. در عرصه کتاب تعداد ناشران از تعداد تیراژ بیشتر است. در عرصه سینما تعداد فیلم های تولید شده که هرگز به اکران نمی رسد از فیلم های اکران شده بیشتر است. این ها فیلم هایی هستند که هزینه را نه در اکران که در هنگام تولید به دست آورده اند.
او عنوان داشت: ویژه خواری در فرهنگ دست کمی از ویژه خواری در عرصه های دیگر ندارد. و چه خوش عرصه ای است فرهنگ برای ویژه خواری.
آشنا ادامه داد: معضل دوم در این سیاست گذاری حیات فرهنگی مساله مصرف زدگی فرهنگی است. وقتی شهروندان ما توانمند نیستند برای تولید فرهنگی نیز توانمند نیستند. برای مدیریت زمان در مصرف محصولات فرهنگی ما مصرف زدگی به شدت بالا در عرصه محصولات فرهنگی مواجه هستیم.
او عنوان کرد: چرا سرنوشت یک وزیر و یک وزارت خانه توسط پیامک باید تعیین شود. زیرا ما نیاموختیم پیامک قابل اعتماد نیست. چون توانمند نشدیم که برای تصمیمات مهم باید به اندازه کافی وقت و دقت صرف کرد. چرا جوانان و بزرگترهای ما این گونه شیدای شبکه های ماهواره هستند. چگونه ذائقه فرهنگی یک ملت این قدر پایین می آیدکه به سریال های ماهواره ای راضی شود. وقتی سیاست مناسب برای توانمند سازی در تولید و مصرف وجود نداشته باشد شما باید انتظار داشته باشید که مصرف گرایی بی حاصل رخ دهد.
او ادامه داد: دو پاره سیاست حوزه امنیت فرهنگی یکی نفوذ گری فرهنگی و نفوذ پذیری فرهنگی است. همه کشورها و همه فرهنگ ها امید می بندند برای اینکه داشته های فرهنگی خود را در همه جای جهان نشر دهند و نفوذ گری یک پایه اصلی امنیت فرهنگی است. همه می خواهند فرهنگشان را توسعه دهند. توسعه دهی فرهنگی تبیعت یک فرهنگ است. از آن سو همه مراقبند نفوذ پذیری فرهنگی را مراقبت کنند. اگر ما به این دو وجه سیاست نگاه نکنیم مبتلا می شویم به انزوای فرهنگی یا انحلال فرهنگی. انزوای فرهنگی یعنی نمی توانیم فرهنگ خودمان را منتشر کنیم و نفوذ کنیم و تک جزیره باقی می مانیم.
او خاطر نشان کرد: اگر سیاست نفوذپذیری درستی نداشته باشیم به راحتی مرزهای فرهنگی ما را فتح می کنند. سیاست مناسب در این حوزه نشان از اقتدار فرهنگی است. اقتدار فرهنگی یعنی بتوانیم نفوذ پذیری خود و نفوذگری خود را انتخاب کنیم. پاسخ به این مسائل دشواری های سیاست فرهنگی اعتدالی خواهد بود.

نظر شما