شناسهٔ خبر: 25119 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشارات سوره مهر، مجلدات ۱۲ و ۱۳ روزشمار انقلاب را روانه بازار کرد

مجلدات ۱۲ و ۱۳ روزشمار انقلاب اسلامی با كار‌شناسی هدایت‌الله بهبودی مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و با قلم میرزاباقر علیان‌نژاد منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جلد ۱۲ و ۱۳ روز شمار انقلاب اسلامی با پرداختن به تحولات سیاسی روزهای ۲۷ دی تا ۴ بهمن ماه ۱۳۵۷ توسط انتشارات سوره مهر به بازار كتاب عرضه شد.

تحولات سیاسى گسترده ایران در اواخر دى ماه ۱۳۵۷ به حدى بود كه جلد ۱۲ روزشمار انقلاب اسلامی به دوره تاریخى ۲۷ تا ۳۰ دى ماه آن سال اختصاص یافت. 

در این مجلد به تحولاتى نظیر گسترش مخالفت‌هاى مردمى با حكومت پهلوى و دولت شاپور بختیار، انعكاس گسترده پیام‌ها و سخنان امام خمینى در خبرگزاری‌ها و مطبوعات داخلى و خارجى، یورش نظامیان و چماقداران در بسیارى از شهر‌ها به مردم، استعفاى گروهى از نمایندگان مجلس شوراى ملى و وزیر دادگسترى، اعتصاب غذاى گروهى از همافران، تدارك و برنامه‏ریزى تظاهرات اربعین، تهیه اساسنامه شوراى انقلاب اسلامى، آزادى گروهى از زندانیان سیاسى و... سرانجام تظاهرات میلیونى اربعین در سراسر كشور پرداخته شده است. 

تحولات گسترده این دوره زمانى كوتاه در دو محور اصلى جبهه مبارزه شامل رهبرى انقلاب اسلامى، تظاهرات میلیونى اربعین و روحانیت و مردم و همچنین جبهه حكومت شامل شاه و شاپور بختیار، نظامیان و كشورهاى غربى و اسرائیل بررسی می‌شود. 

جلد سیزدهم روزشمار انقلاب اسلامی نیز به تحولات سیاسی گسترده ایران طی روزهای اول تا چهارم بهمن ۱۳۵۷ می‌پردازد. در این مجلد به تحولاتی نظیر انعكاس گسترده سخنان و دیدگاه‌های امام خمینی و حوادث انقلاب در رسانه‌های داخلی و خارجی، استعفای سیدجلال‌الدین تهرانی از ریاست شورای سلطنت، اعلام بازگشت امام خمینی به ایران، تشكیل «كمیته استقبال از امام» در تهران، برپایی جلسات شورای انقلاب اسلامی، گسترش مبارزات مردمی و فعالیت روحانیون و سیاسیون، آزادی برخی از زندانیان سیاسی، پیوستن گروهی از نظامیان به مردم، ارایه لوایح انحلال ساواك و تعقیب نخست‌وزیران و وزیران سابق از سوی شاپور بختیار به مجلس شورای ملی، برپایی تظاهرات طرفداران قانون اساسی با حضور برخی نظامیان و خانواده‌هایشان، تسخیر برخی مراكز دیپلماتیك رژیم پهلوی در خارج كشور توسط دانشجویان مبارز، اقدامات امریكا در مقابله با انقلاب و... پرداخته شده است. 

تحولات گسترده این دوره زمانی چهار روزه را می‌توان در دو محور اصلی جبهه مبارزه شامل رهبری انقلاب اسلامی، كمیته استقبال از امام، شورای انقلاب اسلامی، روحانیت و سیاسیون مخالف رژیم شاه، مخالفتهای مردم، نظامیان پیوسته به انقلاب اسلامی و گسترش انقلاب در خارج از كشور و همچنین محور جبهه حكومت شامل شاه، شاپور بختیار، نظامیان، طرفداران قانون اساسی و امریكا و اسرائیل تقسیم و بررسی كرد. 

این دو مجلد روزشمار انقلاب اسلامی با كار‌شناسی هدایت‌الله بهبودی مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، توسط میرزاباقر علیان‌نژاد تنظیم و نگارش شده است. 

همچنین جلد۱۴ روزشمار انقلاب اسلامی كه به روزهای ۵ تا ۸ بهمن ۱۳۵۷ اختصاص دارد به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

نظر شما