شناسهٔ خبر: 25214 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سفر تاگور به ایران کتاب شد

یوسف نیک‌فام نگارش کتابی با نام «در سرزمین حافظ و سعدی»، درباره سفر تاگور به ایران را به پایان رساند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ یوسف نیک‌فام نگارش کتابی با نام «در سرزمین حافظ و سعدی»، درباره سفر تاگور به ایران را به پایان رساند.

رابیندرانات تاگور، فیلسوف، شاعر و نویسنده هندی در سال 1311 خورشیدی به ایران سفر کرد. وی در روز 24 فروردین ماه به دعوت وزارت فرهنگ از طریق بوشهر وارد ایران شد و به ترتیب چند روزی را در شهرهای بوشهر، شیراز، اصفهان و تهران گذراند. این شاعر هندی در این سفر به دیدار آرامگاه حافظ، سعدی، تخت جمشید، مساجد بزرگ اصفهان و ساختمان مجلس شورای ملی رفت.

وی در گردهمایی‌ها و مجالس متعددی در تهران شرکت جست. در این سفر، پراتیما دیوی(devi pratima) عروسش، چاکراوارتی(chakravarti) منشی، دینشاه ایرانی رئیس انجمن زرتشتیان ایران در بمبئی و عبدالحسین سپنتا به عنوان مترجم وی را همراهی می‌کردند.

تاگور در خطابه‌هایش به وحدت ن‍‍‍‍ژادی و فرهنگی دو ملت ایران و هند پرداخت و به تجلیل از مقام شاعری حافظ و سعدی سخنانی ایراد کرد.

تاگور و همراهانش حدود  34 روز در ایران بودند و پس از عبور از مسیر قزوین، همدان و کرمانشاه عازم بغداد شدند. صنوف مختلفی از مردم، حضور تاگور را گرامی داشتند. در این سفر شعرا و ادبای نام‌آور ایرانی با قلم خود تاگور را ستودند و از وی تجلیل کردند. کسانی همچون علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار، رشید یاسمی، لطفعلی صورتگر، عبدالحسین سپنتا و دیگران قطعات منظومی در بزرگداشت او سرودند.

به تازگی از یوسف نیک‌فام کتاب‌های «گردش روزگار برعکس است(خاطرات شفاهی محمدحسین جمالزاده)» و «خاطرات روزگار سرکشی(گوشه‌هایی از زندگانی تقی مکی‌نژاد یکی از اعضاء گروه پنجاه و سه نفر و از فعالان حزب توده ایران)» وارد بازار نشر کشور شده است.

نظر شما