شناسهٔ خبر: 25291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «نظارت درون سازمانی قوه مجریه در ایران» وارد بازار شد

فرشته دهقانی، مولف کتاب «نظارت درون سازمانی قوه مجریه در ایران» به بررسی ساز و کارهای شفاف و دقیق نظارت بر عملکرد قوه مجریه برای جلوگیری از افزایش فساد در ساختار دولت می‌پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «نظارت درون سازمانی قوه مجریه در ایران» تالیف فرشته دهقان به بررسی ساز و کارهای شفاف و دقیق نظارت بر عملکرد قوه مجریه برای جلوگیری از افزایش فساد در ساختار دولت می‌پردازد. این کتاب در سه فصل زیر با عناوین «تعاریف و مبانی نظارت»، «نظارت درونی دولت بر اشخاص، کارکنان نظام اداری و اعمال اداری» و «نظارت درون دولت بر برنامه، اموال و اعتبارات» فصل‌بندی شده است. 

دولتی پاک مبتنی بر نظارت درونی/نظارت درونی گامی برای رهایی از فساد دولتی
 
دهقانی نویسنده کتاب «نظارت درون سازمانی قوه مجریه در ایران» نخست تبیین ضرورت نظارت درونی در ساختار دولت را مدنظر قرار می‌دهد و آن را راهکاری برای جلوگیری از شکل‌گیری فساد دولتی می‌شمارد و بر تداوم نظارت درون سازمانی قوه مجریه در میان عوامل اجرایی درون ساختار اداری آن تاکید می‌کند و می‌نویسد:«هدف اساسی از نظارت درون سازمانی دولت (دولت به معنای اخص) جلوگیری از فساد اداری، کنترل کیفیت انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله بر دولت است. بدین ترتیب نظارت درون سازمانی نوعی کنترل بر خود است. برقراری ساختاری نظام‌مند و سیستمی کارا در نظارت درون سازمانی علاوه بر این‌که عملیات کارمندان دولت را از جهت تطبیق با قوانین و مقررات کنترل می‌کند به ارزیابی و ارتقا عملکرد مدیران و کارمندان دستگاه‌های دولتی کشور کمک می‌کند. با یک نظام نظارتی سلسله مراتبی که بر ساختار کلی نظارت درونی دولت حاکم است دستگاه‌های اداری مرکزی دولت کنترل می‌شوند و عملکرد کارکنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.» 

در بخشی از کتاب ابزار نظارت درون سازمانی و میزان کارایی این نظارت را مورد برسی قرار می‌دهد و تجزیه و تفسیر این رویکرد نظارتی در قوه مجریه را هدف اصلی پژوهش مطرح می‌کند و می‌آورد: «هدف اساسی این پژوهش این است که مشخص نماید کنترل درونی سلسله مراتبی از چه طرق و با استفاده از چه ابزارهایی انجام می‌شود؟ آیا وجود نهادها و روش‌های کنترل درونی سلسله مراتبی در حال حاضر می‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد؟ به نظر می‌رسد ابهامات قانونی و پراکندگی قوانین ابعاد و نحوه نظارت سلسله مراتبی را نیز با ابهام مواجه می‌گرداند.»
 
تلاش برای زدودن ابهام‌های نظارت بر دولت/شفاف‌سازی نظارت بر عملکرد قوه مجریه

در پیشگفتار کتاب درباره کارکرد قوه مجریه و اعمال دو روش نظارتی بر کارکرد این قوه می‌خوانیم: «قوه مجریه یکی از قوای سه گانه کشور است که وظیفه اجرای قوانین و رهبری سیاست‌های دولت را به عهده دارد. بخش عظیمی از نیروی کار کشور در ساختار اداری دولت مشغول به کار هستند اعمال نظارت بر چنین مجموعه‌ای با این حجم مسئولیت و اختیارات امری ضروری است. نظارت بر قوه مجریه به دو روش، نظارت بیرونی و نظارت درونی اعمال می‌گردد. نظارت بیرونی را قوای دیگر اصل تفکیک قوا انجام می‌دهند تا دستگاه دولتی مرکزی از قدرت سوءاستفاده نکند اما نظارت درونی را خود دولت بر واحدهای متمرکز تابعه خود اعمال نماید.»

کتاب «نظارت درون سازمانی قوه مجریه در ایران» در نظر دارد به بررسی و تحلیل قوانین و مقررات موجود به طور تفضیلی‌تر و دقیق‌تر، ساز و کارهای نظارت درون سازمانی قوه مجریه را در نظام جمهوری اسلامی ایران به بحث بگذارد و اهمیت و ضرورت این نوع نظارت را به طور شفاف‌تری تبیین کند.

کتاب «نظارت درون سازماني قوه مجريه در ايران» نوشته فرشته دهقان در صفحه 168 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات تخت جمشید منتشر شده است.

نظر شما