شناسهٔ خبر: 25293 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه‌ای که کانون انقلابیون بود

منزل آیت‌الله طالقانی (کتابخانه آیت‌الله طالقانی: منطقه 12 تهران) از بدو آزادی تا ورود امام خمینی (ره) به تهران، از کانون‌های انقلاب بود و بسیاری از برنامه‌ها و سازماندهی‌های سیاسی ضد رژیم در این مکان شکل می‌گرفت و در نهایت نیز به کتابخانه تبدیل شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مریم خلجی، مدیر کتابخانه آیت الله طالقانی درباره یادگار ارزشمند این عالم بزرگ گفت:‌ کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و در این مرکز بخشی از لباس‌ها، کتاب‌ها و عکس‌های شخصی ایشان موجود است. 

وی درباره کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی گفت: ‌این مرکز دارای سه طبقه مجزا بوده و دارای طبقه همکف، بخش مدیریت، کتابخانه کودک و نوجوان و بخش مرجع است. در طبقه دوم بخش نشریات و مجلات، بخش امانت و خدمات فنی و مخزن کتابخانه است. در طبقه فوقانی نیز تالار مطالعه قرار دارد. 

خلجی ادامه داد: قرائتخانه آن روزهای زوج برای استفاده آقایان و روزهای فرد مختص خانم‌هاست. خلجی همچنین ارائه خدماتی نظیر نمایش تازه‌های کتاب، مسابقات کتابخوانی به صورت مجازی، رونمایی از کتاب‌های نویسندگان و نشست‌های علمی، فرهنگی، اردوهای فرهنگی و... از دیگر خدمات این کتابخانه عنوان کرد. 


مدیر کتابخانه آیت‌الله طالقانی آماری از این کتابخانه ارائه داد و گفت: این کتابخانه ۲۲ هزار و ۹۳۳ جلد کتاب فارسی، ۹ هزار و ۶۸۳ جلد کتاب‌های کودک و نوجوان، یک‌هزار جلد کتاب مرجع و ۱۵ هزار و ۴۸۷ نفر عضو دارد. 

وی در معرفی شخصیت ارزشمند آیت‌الله سید محمود طالقانی افزود: ایشان از علما، مفسران و فعالان سیاسی ایران بودند که از محضر استادان بزرگی چون آیت‌الله حجت و آیت‌الله خوانساری بهره بردند. 

خلجی با اشاره به سوابق مبارزاتی آیت‌الله طالقانی خگفت: وی در خطبه نماز عید فطر سال ۱۳۴۹به مساله فلسطین پرداخت و خواستار جمع‌آوری فطریه برای مردم فلسطین شد. در روز عید فطر سال۱۳۵۰ از برگزاری نماز عید توسط ایشان جلوگیری به عمل آمد و منزلش به مدت یک ماه در محاصره ماموران حکومت در آمد و سپس در دادگاه نظامی محاکمه و به سه سال تبعید به زابل محکوم شد که این حکم به یک سال و نیم تبعید در بافق کرمان تبدیل شد و سرانجام پس از سپری شدن این مدت در خرداد ۱۳۵۲ به تهران بازگشت. از آن پس، از اقامه نماز جماعت و ایراد سخنرانی منع شد و در پائیز سال ۱۳۵۴مجددا بازداشت و به ۱۰ سال حبس محکوم شد. 

به گفته وی، منزل ایشان (کتابخانه فعلی) از بدو آزادی تا ورود امام خمینی (ره) به تهران، از کانون‌های انقلاب بود و بسیاری از برنامه‌ها و سازماندهی‌های سیاسی ضد رژیم در این مکان شکل می‌گرفت و در نهایت نیز به کتابخانه تبدیل شد.

كتابخانه آيت الله طالقاني در تهران، خيابان انقلاب ، پيچ شميران، خيابان تنكابن، کوچه آیت الله طالقانی واقع شده است.

نظر شما