شناسهٔ خبر: 25302 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجلیل از ویم وندرس در فستیوال فیلم برلین

برای تجلیل از ویم وندرس کارگردان آلمانی، 10 فیلم وی که در فاصله 1970 تا 2012 ساخته شده‌اند در جشنواره فیلم برلین به نمایش درخواهند آمد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فستیوال فیلم برلین پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در مراسم بعدی خود از ویم وندرس کارگردان شناخته شده سینما تجلیل کند و حالا جزییات بیشتری را از این تجلیل منتشر کرده است. این فستیوال قصد دارد ۱۰ فیلم این کارگردان آلمانی را به نشانه تقدیر از یک عمر تلاش حرفه‌ای او به نمایش بگذارد. او همچنین روز دوازدهم ماه فوریه خرس طلایی افتخاری برلیناله را دریافت خواهد کرد.

این مراسم ویژه، آثار وندرس را ازروزهای سینمای نوی آلمان در دهه ۱۹۷۰ تا فیلم‌های آمریکایی مورد تحسین‌اش و بازگشت دوباره او به آلمان با فیلم ۳بعدی نامزد دریافت جایزه اسکار «پینا» دنبال می‌کند. از کارهای اولیه او که نام وندرز را در حلقه فستیوال برلین مطرح کردند و به عنوان سنگ محک‌های جنبش سینمای نوی آلمان شناخته می‌شوند، می‌توان به «اضطراب دروازه‌بان هنگام ضربه پنالتی» سال ۱۹۷۲، «آلیس در شهرها» محصول ۱۹۷۴ و «پادشاهان جاده‌ها» محصول سال ۱۹۷۶ اشاره کرد که قرار است در این جشنواره نیز به نمایش درآیند.

wenders_2011_a_l.jpg

 

فیلم کلاسیک سال ۱۹۷۷ وندرس یعنی «دوست آمریکایی» که نام او را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد هم بعد از مراسم اهدای جایزه خرس طلایی روز دوازهم فوریه پخش خواهد شد. این فیلم که اقتباسی از «آقای ریپلی با استعداد» پاتریشیا های‌اسمیت است، از برونو گانز و دنیس هاپر در نقش‌های اصلی استفاده ‌کرده است.

دیتر کوسلیک مدیر فستیوال برلین گفت: «دوست آمریکایی» ویم وندرس فیلمی بود که او را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد و ما تحت تأثیر کیفیت نسخه جدید بازسازی شده دیجیتالی آن تصمیم گرفتیم که آن را به عنوان بخشی از مراسم اهدای جایزه خرس طلایی افتخاری به نمایش بگذاریم.

این مراسم تجلیل، تصاویری از مسیر حرفه‌ای کاری وندرس را نیز نمایش می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به بهترین فیلمش یعنی «پاریس‌، تگزاس» سال ۱۹۸۴ که برنده نخل طلای کن نیز شد و همچنین «توکیو-گا» فیلم مستند او که نگاهی به یاسوجیرو اوزو کارگردان ژاپنی دارد، اشاره کرد. «بال‌های اشتیاق» محصول سال ۱۹۸۷ که در برلین جداشده اتفاق می‌افتد و در همانجا هم فیلمبرداری شده و همچنین نسخه کات کارگردان ۲۸۰ دقیقه‌ای شاهکار سال ۱۹۹۱ او یعنی «تا پایان دنیا» هم به نمایش درخواهند آمد. فیلم «هتل میلیون دلاری» او که درامی است که در هالیوود فیلمبرداری شده و جرمی دیویز، میلا یوویچ و مل گیبسون در آن نقش‌آفرینی می‌کنند نیز در همین مجموعه نشان داده می‌شود. این فیلم آخر فیلم افتتاحیه فستیوال برلین در سال ۲۰۰۰ بود.

مراسم شصت و پنجمین فستیوال فیلم بین‌المللی برلین از روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۱۵ آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز یعنی روز پانزدهم فوریه ادامه خواهد داشت.

نظر شما