شناسهٔ خبر: 25397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد از علی رواقی تجلیل کرد

طی مراسمی با حضور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و با اعطای لوح سپاس علی جنتی، از تلاش های ارزنده قرآنی و فرهنگی علی رواقی تقدیر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با حضور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد از تلاش های ارزنده و خدمات ارزشمند دکتر علی رواقی قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت آماده سازی گنج واژه فرهنگنامه بزرگ زبان فارسی با 28 میلیون فیش پژوهشی تقدیر شد.

در این مراسم که از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد برگزار شد، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، از این تقدیر به عنوان خیر و برکت در حوزه فرهنگ یاد و اظهار امیدواری کرد: نظیر این اتقاق مبارک  در جامعه فرهنگی کشورمان همچنان استمرار یابد.

وی ضمن تجلیل از شخصیت علمی و پژوهشی علی رواقی، تصحیح قرآن قدس از مجموعه گنج نامه قرآنی آستان قدس رضوی را اقدامی ارزشمند و بدیع توصیف کرد.

در ادامه این مراسم ، علی رواقی با اشاره به مراحل تدوین کتاب «قرآن قدس» گفت: با توجه به اینکه در کشورمان فرهنگ مطلع به زبان فارسی در حوزه قرآنی وجود نداشت؛ تصحیح کتاب قرآن قدس ضروری بود و دانشجویان و علاقه مندان می­توانند از آن بهره کافی را ببرند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این کتاب با معرفی زبان فارسی در جامعه بین­المللی کمک شایانی به بالندگی و رشد فرهنگ پربار کشورمان می­‌کند.

رواقی همچنین ادامه داد: ضروری است از گروه برجسته­‌ای از اندیشمندان تاجیکی برای ویراستاری نهایی کتاب فرهنگ تاجیکی که در حال حاضر آماده شده است؛ نیز دعوت شود.

در این مراسم بابک دربیکی، مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی با اهداد لوح سپاسی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش های ارزنده علی رواقی پژوهشگر حوزه زبان و ادب فارسی و قرآن تقدیر کرد.

متن لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علی رواقی به شرح زیر است:                                                                                          

استاد فرهیخته

جناب آقای دکتر علی رواقی

پنجاه سال پژوهش مستمر و تلاش بی وقفه در گونه‌شناسی متون مختلف زبان فارسی و نسخه‌های کهن قرآنی در حوزه های مختلف جغرافیایی فارسی زبان ایران، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان در قالب 28 میلیون فیش تحقیقی با نگاه گونه‌شناسانه، تنها با اتکال به خداوند واراده ای استوار، نشان از اهتمامی در خور ستایش وغیرقابل وصف  جنابعالی دارد.

روایتگری متون قرآنی متعلق به حوزه هاو مناطق جغرافیایی  مختلف  فارسی زبان در ادوار مختلف تاریخی از جمله نسخه گرانسنگ و پرارج قرآن قدس از گنج خانه آستان قدس رضوی این میراث معنوی جهان اسلام وزبان پر قدر فارسی، کاری است کارستان که به قول ایران شناس بزرگ فرانسوی پروفسور ژیلبر لازار تصحیح این متن با توجه به دشواری‌های فراوان آن، از مهمترین کارهای انجام شده در حوزه زبان فارسی در سال‌های اخیر به شمار می آید و به حق از آن به عنوان «سندی که از نظر زبان شناسی اهمیتی بی مانند دارد» یاد نموده است.

پژوهش های بی‌مانند جنابعالی در حوزه شاهنامه که به حق استاد بزرگ مجتبی مینوی در مقدمه رستم و سهراب نگاشتند

 تو آراستی روی این نوعروس                          

  سزد گر دهدمرترا پای بوس

 نشان از توجه آن استاد گرانمایه به این سند هویت وماندگاری زبان فارسی دارد.

نظریه ارزشمندآن چهره ماندگار در خصوص «گونه شناسی زبان فارسی در دوره ها و حوزه های مختلف جغرافیایی ایران» که از سوی کرسی نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، نشان از دغدغه های بازیابی هویت ایرانی اسلامی و خوانشی درست از گونه‌های زبانی و فرهنگی زبان فارسی در ادوار و حوزه‌های مختلف دارد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده بود و به اهتمام جنابعالی به محافل علمی وپژوهشی حوزه های فارسی زبان عرضه گردید.

اکنون که در آستانه هفتاد و سومین زادروز آن استاد گرانقدر قرار داریم، با اغتنام فرصت ضمن آرزوی طول عمر با عزت و دوام توفیقات در انجام پژوهش‌های گرانسنگ، این لوح سپاس به جنابعالی تقدیم می‌گردد.

بر اساس این گزارش، در این نشست پرویزیان مدیرعامل بانک سینا به عنوان حامی اقتصاد فرهنگ، کاظمی موسوی و ساکت از مرکز پژوهشی میراث مکتوب، فرشید اقبال عضو هیات مدیره سازمان چاپ و انتشارات اقبال و تنی چند از فرهیختگان و فرزانگان کشورمان نیز حضور داشتند

نظر شما