شناسهٔ خبر: 25498 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه کتابخانه‌ها :خیرین اهداکننده کتاب به مخاطبان کودک و نوجوان توجه کنند

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر لزوم توجه خیرین اهداکننده کتاب به مخاطبان کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های تأمین منابع برای کتابخانه‌های عمومی، تأمین منابع برای کودکان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این نهاد برای تجهیز کتابخانه‌های به بخش «کودک و نوجوان»، بیان داشت: یکی از اولویت‌های تأمین منابع برای کتابخانه‌های عمومی، تأمین منابع برای حوزه کودک و نوجوان است.

* لزوم به روز شدن منابع کتابخانه‌های سراسر کشور به کتاب‌های کودک و نوجوان

به گفته وی، یکی از دلایل توجه به تأمین منابع برای حوزه کودک و نوجوان این  است که کتاب‌های این مخاطبان نسبت به کتاب‌های بزرگسالان در جهت استحکام و کتاب‌سازی از استحکام و کتاب‌سازی کمتری برخوردار است و همزمان به علت مراجعه‌ای که بچه‌ها به کتاب می‌کنند و معمولاً نسبت به یک فرد بزرگسال قواعد کتابداری و ورق زدن کتاب را کمتر رعایت می‌کنند، کتاب بیشتر در معرض آسیب است.

اللهیاری ادامه داد: در این راستا معتقدم باید منابع حوزه‌های کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها نو به نو عوض شود و منابع نو به این کتابخانه‌ها ارسال شود. بر همین اساس یکی از اولویت‌های خرید کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خرید کتاب‌های کودک و نوجوان است.

* اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به خرید کتاب برای کودکان است

وی افزود: بنا داریم که انشاالله بتوانیم در سال 93 خرید کتاب را برای کتابخانه‌های عمومی کشور شروع کنیم، به همین منظور اولویت را به خرید کتاب‌های کودک و نوجوان قرار دادیم حتی  در هفته کتاب نیز کار مشترکی را با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان انجام دادیم و حجم قابل توجهی از کتاب را به کتابخانه‌های روستایی ارسال کردیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این پرسش که چه میزان بودجه برای تجهیز کتابخانه‌ها به بخش کودک و نوجوان در نظر گرفته‌اید، گفت: بخشی که با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان صورت گرفت، بالغ بر 110 هزار جلد کتاب بود  که اهدایی انجمن به کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی اضافه کرد: در بودجه‌ای که ما داریم، پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال خرید کتاب داشته باشیم اما بخش قابل توجهی از این بودجه اختصاص به کتاب‌های کودک و نوجوان دارد که طبیعی است وقتی خرید قطعی شود می‌توانیم بیان کنیم که به چه مقدار ریالی کتاب کودک و نوجوان خریداری شده است.

اللهیاری بیان کرد: در همین دو و سه مرحله‌ای که از کتاب‌ به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال کرده‌ایم عمده آنها، کتاب‌های کودک و نوجوان بوده است و معمولاً هم با خیرین اهدای کتاب که گفت‌وگو می‌کنیم تقاضایمان این است که با اولویت‌ کوک و نوجوان  کتاب را به کتابخانه‌های عمومی کشور اهداء کنند.

نظر شما