شناسهٔ خبر: 25532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی از انسان مدرن در مواجهه با بحران‌هایی خواسته و ناخواسته

مجموعه داستان کوتاه «مثل کسی که از یادم می‌رود» نوشته سیاوش گلشیری منتشر شد. موضوعات اغلب داستان‌های این کتاب مسایل دنیای مدرن و بحران‌هایی است که خواسته یا ناخواسته بر سر راه انسان امروزی قرار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیاوش گلشیری در داستان‌های این مجموعه سعی داشته تا مسائلی را که دنیای مدرن برای انسان امروز به وجود آورده، به گونه‌ای در قالب داستان توصیف کند و به واکاوی بحران‌هایی بپردازد که انسان معاصر خواسته و ناخواسته به آنها دچار شده است.

در این کتاب می‌خوانیم:«توی صف درمانگاه نوشته بود که فعلا نمی تواند بیاید و حالا در جوابش کلی تماس بی پاسخ و اس ام اس پشت هم ردیف شده بود.»
 
روایتی از انسان مدرن در مواجهه با بحران‌هایی خواسته و ناخواسته
«همیشه از دستها شروع می شود»، «جایی زیر سایه دنج درختان کاج»، «همیشه پیش ار آنکه فکر کنی اتفاق می افتد...»،‌ «همیشه تنها یکی می ماند»، ‌»خودتان قضاوت کنید»، «ستاره سهیل»، «گلدان کوچک شمعدانی مان»، «همیشه نبودت» نام هشت داستان این مجموعه است.
 
در پشت جلد کتاب آمده است: «صدای یاسی حالا یک جایی از میان درخت های درهم کاج و سروهای کوهی می آمد. بوی‌شان اغلب هست. اگر صبح می شد، اول های صبح، وقتی نیلی افق با صدای گنجشک ها همرنگ آبی کمرنگ دریا می شد... بوی شان بیشتر شبیه تن عرق کرده آدمی است که تازه توی گور خوابیده است... باد که همیشه از راه باریکه پشت ویلا می‌وزد، ‌بوی سروها حسابی گیجم می کند...آن وقت چشم که باز می کنم،‌ مشامم از بو که پر می‌شود،‌ حس می کنم زیر بارانی از خاکستر توی قلعه ای گیر افتاده ام، قلعه ای که با کنگره های صدفی و دیوارهای ماسه ای که هر لحظه جایی‌اش فرو می ریزد و آب ذره ذره به داخلش نفوذ می کند.»

داستان‌های این مجموعه خواسته تا از زاویه تنهایی انسان معاصر سخن بگوید؛ انسانی که با وجود در اختیار داشتن انواع وسایل ارتباطی باز هم احساس ملال می‌کند.

«مثل کسی که از یاد می رود» در ۱۰۹ صفحه و به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر روزنه منتشر شده است.

نظر شما