شناسهٔ خبر: 25568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید وزیر ارشاد بر تاثیرگذاری رسانه‌ها در تحولات بین‌المللی

علی جنتی گفت: امروزه اهمیت و نقش تاثیرگذار رسانه در تحولات بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی که با موضوع همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام در تهران در حال برگزاری است‌، پس از خیر مقدم به وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی اظهار کرد: این اجلاس فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر و تشریک مساعی وزرا و شرکت‌کنندگان در قبال مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی جهان اسلام فراهم می‌آورد.

او افزود: ما در شرایطی در اینجا گردهم آمده‌ایم که جهان اسلام و به ویژه منطقه خاورمیانه با چالش‌های فراوانی در زمینه افراطی‌گری، خشونت ،‌ تروریست‌، تجاوز نظامی‌، نقض حاکمیت ملی کشورها‌، اشغالگری و کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و مردان بی‌گناه روبرو است؛ این شرایط نگرانی‌های عمیقی را در امت اسلامی ایجاد کرده است. مایه بسی تاسف است که بسیاری از این جنایات به نام اسلام و با هدف مخدوش ساختن چهره پاک و منور اسلام صورت می‌پذیرد.

جنتی همچنین اظهار کرد: مصداق بارز شرایط تاسف‌بار کنونی جنایات و ظلم مدام و بی‌رحمانه‌ای است که از سوی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی بر حق مردم مظلوم فلسطین صورت می‌پذیرد. قصاوت‌ها و ویران‌گری‌های کم نظیری که چندی پیش در غزه و کشتار وحشیانه‌ی شهروندان عادی رخ داد، مصداق مشخص این جنایت‌های تکان‌دهنده است؛ در حالی که اقدامات این رژیم مصداق بارز جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است‌، متاسفانه شاهد سکوت جامعه بین‌المللی و دوائر مدعی صلح و حقوق بشر هستیم. اکنون نیز رژیم صهیونیستی یک بار دیگر به نقض حریم قدس شریف و تلاش فزاینده برای یهودی‌سازی این شهر مقدس و نابود سازی آثار تمدنی آن بسط زده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: افراط‌گرایی و خشونت که اکنون منبع اصلی بحران در منطقه ماست،‌ بر آلام ما افزوده است. در عراق و سوریه تداوم اقدامات تروریستی آثار ویران‌کننده‌ای بر مردم بی‌گناه بر زیرساختار‌های این دو کشور برجای گذارده است. این نگرانی وجود دارد که گسترش اقدامات گروه‌های تروریستی و افراطی تهدید بیشتری را نسبت به امنیت و ثبات منطقه ایجاد کند. آنچه تاسف‌بار است این است که افراط‌گرایان تروریست، جنایات خود را تحت نام مقدس اسلام صورت می‌دهند. این در حالی است که اکثریت مسلمانان اعمال مبتنی بر افراط‌گرایی،‌ خشونت و جنایت‌کارانه‌ی مورد ادعای این گروه‌ها را محکوم می‌کنند. امروز بیش از پیش ضرورت مقابله با این گروه‌ها و ایدئولوژی‌های خطرناک آنها که هیچ ربطی به اسلام عزیز و اصول و آموزه‌های آن ندارد وجود دارد.

او افزود: متاسفانه این تحولات تاسف‌بار دستمایه پیشبرد و تقویت پروژه اسلام‌هراسی به ویژه در رسانه‌های غربی شده است. ادعاهای گروه‌های تروریستی در زمینه منتصب کردن خود به دین مبین اسلام اکنون توسط رسانه‌های غربی از طریق انتشار اخبر و تحلیل‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد. این گونه اقدامات نه تنها هیچ راه نجاتی فراروی بشریت نخواهد گشود، بلکه باعث تفرقه در بین امت اسلامی و افزایش منازعات و جنگ‌های ویران‌گری می‌شود که اکنون در برخی از مناطق شاهد آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به حاضران گفت: مسئولیت مشترک ما امروز بسیار سنگین است در این شرایط نگران‌کننده، جهان اسلام هیچگاه تا این اندازه نیازمند وفاق، وحدت و همکاری نبوده است. قدرت امت اسلامی در وحدت آن است؛ چالش‌های جهانی و منطقه‌ای که امروز متوجه جهان اسلام است واکنش جمعی ما را طلب می‌کنند.

او ادامه داد: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند به نقش محوری خود در زمینه ارتقای هم بستگی اسلامی براساس اصول و اهداف عالیه‌ی مندرج در منشور شدت ببخشد. سازمان می‌تواند با اتکا بر همکاری و همبستگی میان کشورهای عضو اقدامات متعدد و متنوعی را برای محقق کردن امیدها و انتظارات امت اسلامی صورت دهد و با ارتقای کارآمدی خود به یک بازیگر نقش آفرین در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مبدل شود. سازمان بخش جدایی ناپذیر از تلاش جامعه اسلامی برای نیل به صلح و توسعه در خلال دهه‌های گذشته بوده است و انتظار می‌رود بر تلاش‌های خود برای تحقق همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام بیفزاید.

جنتی در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان همکاری‌های اسلامی به اهداف عالیه‌ی این سازمان پایبند است و از فعالیت‌های آن در زمینه ارتقای همکاری میان کشورهای عضو و ارتقای نقش و موجودیت آن در تحولات بین المللی حمایت می‌کند. ما از ابتدای انقلاب اسلامی برای تحقق وحدت در جهان اسلام و توسعه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی و تحقق تفاهم و صلح اقدامات فراوانی انجام داده‌ایم.

او اضافه کرد: ایران بر این اساس همواره راهبرد انسانی منفعت جمعی امت اسلامی را دنبال کرده و بر این باور است که اتخاذ چنین رویکردی به ایجاد جهانی امن‌تر کمک خواهد کرد.

جنتی در ادامه به ابتکار دکتر حسن روحانی در زمینه‌ی دعوت به جهان عاری از خشونت و افراط گرایی اشاره کرد و با بیان اینکه این ابتکار مورد اقبال گسترده جامعه بین‌المللی و به ویژه مسلمانان جهان قرار گرفته‌ است، گفت: بدون شک دعوت جناب آقای دکتر روحانی در زمانی که ما شاهد تهدید افراطی‌گری و خشونت نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی هستیم از معنا و اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

جنتی همچنین گفت: ما در این اجلاس تحت عنوان همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام گرد هم آمده‌ایم امروزه اهمیت و نقش تاثیرگذار رسانه در تحولات بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست جهانی شدن رسانه‌ها حجم اطلاعات در فضای نامحدود را گسترش داده است. اشتراک اطلاعات بی‌تردید بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد و همچنین روابط کشورها با یکدیگر تاثیر عمیقی برجای می‌گذارد.

او افزود: انتشار هدف‌دار اطلاعات و بهره‌گیری انحصاری از رسانه و نیز فضای مجازی سبب شده است تا رسانه‌های غربی اسلام و مسلمین را در راستای منافع و اغراض خاص خود معرفی کنند و زمینه‌ی بدفهمی در مورد اسلام را فراهم آورند. نتیجه این اقدامات از جمله گسترش تبعیض و بی‌عدالتی علیه مسلمانان بر کشورهای غیراسلامی بوده است.

جنتی اضافه کرد: به اعتقاد من جهان اسلامی با وجود اشتراکات دینی و فرهنگی بسیار از کمبود دانش رسانه‌ای و شکاف اطلاعاتی رنج می‌برد. کشورهای اسلامی باید آنگونه که شایسته است پیوندهای اطلاعاتی و رسانه‌ای کارآمدی خود را گسترش دهند تا بتوانند با مساعی مشترک و به گونه‌ای موثر با اهدف تفرقه‌انگیز دشمنان مقابله کنند.

جنتی در ادامه اظهار کرد: ما معتقدیم هیچ کشوری در جهان اسلام به تنهایی نمی‌تواند با این چالش‌ها مقابله کند. تلاش مشترک و همکاری جمعی به ویژه در شرایط فعلی تنها راه قابل ارائه به منظور تضمین آینده‌ای روشن برای امت اسلامی است در این زمینه همکاری بین کشورهای اسلامی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

جنتی سپس گفت: ما برای برقراری صلح و اعتدال در راستای مقابله با افراطی‌گری و خشونت نیازمند آن هستیم که به صورت جدی رسانه‌های خود را به سازمان‌های کارآمد و تاثیرگذار تبدیل کنیم. براین اساس تقویت روابط حرفه‌ای در میان رسانه‌های کشورهای اسلامی در سطوح قاره‌ای‌، منطقه‌ای‌ و زیرمنطقه‌ای امری ضروری است.

او ادامه داد: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌توانند در این راستا به خوبی با استفاده از ظرفیت‌های گسترده خویش گام‌های اساسی وعملی بردارند. سازمان چارچوب مناسبی برای پاسخ جمعی و چند جانبه اعضا به چالش‌های رسانه‌ای پیچیده‌ای است که در مقابل امت اسلامی قرار دارد. در این راستا نهایی کردن فرایند تجدید ساختار خبرگزاری بین‌المللی اسلامی و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و تاسیس شبکه ماهواره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است.

او در پایان گفت: مایلم اطمینان دهم که جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف مهم سازمان در زمینه ارتقای همکاری‌های رسانه‌های متعهد است و همکاری لازم را در این زمینه معمول خواهد داشت.

دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ارشاد صبح امروز - چهارشنبه - در هتل آزادی آغاز به کار کرد.

نظر شما