شناسهٔ خبر: 25574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباس رافعی: حرف زیاد زده می شود ولی حمایت هیچ

کارگردان فیلم «راه طی‌شده» با بیان اینکه از فیلم‌هایی با مضمون عاشورایی حمایت نمی‌شود، گفت: امروز سینما رفتن برای بسیاری فقط فرصتی است تا بخندند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ شب گذشته در ادامه نمایش فیلم های عاشورایی که در قالب برنامه خیمه ها و نجواها بود، فیلم «راه طی شده» عباس رافعی با حضور کارگردان این فیلم برای مخاطبان و علاقه مندان به سینما اکران شد و پس از اکران جلسه نقد و بررسی آن برگزار شد.

عباس رافعی کارگردان فیلم راه طی شده در نشست نقد و بررسی این فیلم با اشاره به اینکه این فیلم 9 سال پیش ساخته شد، گفت: در ابتدا فیلم به شکل تله فیلم ساخته شد اما بعد نسخه 35 میلی متری آن نیز تهیه شد. من از ابتدا دنبال یک کار متفاوت بودم و حتی تیتراژ فیلم نیز متفاوت بود و به نوعی به پرده خوانی و نقالی ارتباط داشت.

وی با اشاره به محتوای فیلم «راه طی شده» گفت: این فیلم به نوعی نقدی است به رفتاری که بعضی از افراد با دین انجام می‌دهند یعنی اینکه آن‌را به گونه ای تزئین و زیبا می‌کنند و به گونه ای نشان می دهند تا مورد علاقه خارجی‌ها قرار گیرد.

 

حمایتی از فیلم‌هایی با مضمون عاشورایی نمی‌شود

این کارگردان با اشاره به وضعیت فیلم های مذهبی افزود: متاسفانه علی رغم همه حرف هایی که زده می شود اما هیچ حمایت خاصی از فیلم های عاشورایی نمی شود و در هنگام اکران نیز زمان اکران خوبی به این فیلم ها اختصاص داده نمی شود.

رافعی ادامه داد:امروز سینما رفتن برای بسیاری فقط فرصتی است تا بخندند و این نگاه درست نیست و باید فرهنگ تماشاگران ارتقاء پیدا کند.

به بهانه ساخت فیلم‌های طنز، از فیلم‌های فرهنگی فاصله گرفته‌ایم

کارگردان فیلم «کیمیا و خاک» با اشاره به اینکه فضای سینما در دهه 60 بهتر از امروز بود گفت: در دهه 60 فیلم های معناگرای خوبی ساخته شد و در کنار آن فیلم های فرهنگی خوبی ساخته می شد، اما به مرور و بعد از سال های دهه 60 به این بهانه که باید فیلم های طنز ساخته شود از فیلم های فرهنگی فاصله گرفتیم.

رافعی ادامه داد: متاسفانه متولیان سینمای ایران نتوانستند بستر مناسبی برای تولید فیلم های دینی و ارزشی فراهم کنند،به همین دلیل ما شاهد هستیم که درباره موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی فیلم های کمی ساخته شده است.

کارگردان راه طی شده با اشاره به اینکه نوع فیلمسازی ما نیز باید تغییر کند گفت: هنرمند باید صاحب تجربه باشد تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و تجربه خود را به بیننده منتقل کند زیرا به قول تولستوی هنر یعنی انتقال تجربه.

وی ادامه داد: فیلمسازی که می خواهد در فیلم خودش قهرمان را معرفی کند باید ابتدا خودش به آن قهرمان ایمان و باور داشته باشد و تا زمانیکه این اصل رخ ندهد تماشاگر نیز قهرمان فیلم را باور نمی کند.

سینمای ایران سینمای خصوصی نیست

رافعی با اشاره به اینکه سینمای ایران سینمای خصوصی نیست گفت: همه ما سینماگران و فیلمسازان فیلمنامه را به دولت می دهیم و از دولت مجوز می گیریم و دولت نیز به ما تعیین می کند که چه زمانی فیلممان را نمایش دهیم. این یعنی اینکه سینمای ایران کاملا دولتی است و مستقل کارکردن امکان ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید بعضی فیلم های فرهنگی هنری به مدت طولانی نمایش داده شوند گفت: این تجربه ، تجربه ای است که سالها امتحان پس داده است. قبل از انقلاب تلویزیون مرکزی به نام تل فیلم داشت که در آن فیلم های فرهنگی ساخته می شد. مثلا فیلم مغول ها به کارگردانی پرویز کیمیاوی در این مرکز ساخته شد و بعد  به مدت 6 ماه اکران شد.

تعزیه‌ای که در سالن اجرا شود، دیگر تعزیه نیست

وی با اشاره به اینکه به تعزیه علاقه دارد و در فیلم راه طی شده به تعزیه پرداخته است گفت: از نظر من تعزیه ای که به درون سالن برود و روی صحنه سالن اجرا شود دیگر آن تعزیه ای نیست که در بین مردم اجرا می شود و شکل دینی دارد.

نظر شما