شناسهٔ خبر: 25625 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرهای سنتی موزه‌ی ملک؛ بر در و دیوار موزه

هنرهای سنتی ایرانی اسلامی موزه‌ی ملی ملک، بر در و دیوارهای این موزه جان گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مدیر روابط عمومی کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک گفت: در طرح اصلاح معماری فضای موزه‌ی ملی ملک، درها و آسانسورهای ساختمان این موزه با الهام از هنرهای سنتی ایرانی _ اسلامی، میزبان نقوش آن‌ها شدند.

مهدی یساولی افزود: موقوفه‌ی کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک، گنجینه‌ای از آثار فرهنگ، هنر و تمدن ایران از سه هزار سال پیش تا کنون مانند سکه‌های تاریخی، نسخه‌های خطی و اسناد، تابلوهای نقاشی، نگارگری، قطعات و مرقع‌های خوش‌نویسی، آثار لاکی به ویژه جلدها، قلمدان‌ها و قاب‌آیینه‌ها، را در خود جای داده است. که در نگاه نخست، آن‌ها متعلق به حوزه‌ی هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی است، اما زمانی که در زندگی جاری مردم وارد می‌شوند، می‌توانند در تعامل با آن، ارتباطی موثرتر با روح انسان برقرار کنند و بر زندگی وی تاثیر گذارند.

او جلوه‌ی این نوآوری را در طراحی درها و آسانسورهای ساختمان دانست و افزود: در طراحی آن‌ها از تصویر آثار گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک که در تولیت آستان قدس رضوی قرار دارد، بهره گرفته شده است. شناسنامه هر یک از آثار نیز در کنار آن‌ها گذاشته شده است تا کسانی که این جلوه‌های هنر ایرانی- اسلامی را می‌بینند، بدانند با چه اثری روبه‌رو هستند. با این تغییرات، ساختمان زیباتری پیش روی گردشگران به ویژه جهانگردان خارجی گذاشته شده است.1417616935824_01.JPG

وی توضیح داد: آثار هنری، زمانی می‌توانند به حوزه‌ی اجتماعی زندگی انسان وارد شوند و بر زندگی فرد تاثیر بگذارند که در تعامل مستقیم با زندگی جاری و روزمره وی قرار گیرند. یکی از فضاهایی که انسان‌ها زمان زیادی را در آن‌ها می‌گذارنند، ساختمان‌های و بناهای خصوصی و اداری است. به همین دلیل معماری بیش از آن که یک صنعت به شمار آید، هنری است که می‌تواند بر زندگی انسان تاثیر بگذارد.

این کارشناس حوزه‌ی فرهنگ، ادامه داد: نهادهای فرهنگی مانند موزه‌ها و کتابخانه‌ها که به روزانه با مخاطبان و مراجعه‌کنندگان در ارتباط‌ هستند، جز آثار تاریخی و کتاب‌هایی که در خود جای داده‌اند، می‌توانند از جنبه‌های دیگر مانند ساختمان و بنا نیز مورد توجه قرار گیرند.

 

معماری داخلی موزه‌ی ملی ملک

 

معماری داخلی موزه‌ی ملی ملک

 

معماری داخلی موزه‌ی ملی ملک

 

معماری داخلی موزه‌ی ملی ملک

 

نظر شما