شناسهٔ خبر: 25671 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصویب آئین نامه شورای راهبردی معاونت مجلس دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هدف از تشکیل شورای راهبردی معاونت امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیاسی نیست بلکه می خواهیم از پتانسیل مجلس برای بهبود روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره ببریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در اولین جلسه شورای راهبردی معاونت امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آئین نامه این شورا توسط اعضا پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به تشکیل ۱۳ شورای راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بر تمرکززدایی و مشورت جمعی بنا نهاده شده است. بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی افراد و تنها براساس فرهیختگی و تجربه آنها، با دیگران تعامل برقرار می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ۱۲۶۰ نفر فرهیخته که عضو هیأت امنای استانی و شورای راهبردی دانشگاه هستند، بدون اینکه بار مالی به دانشگاه تحمیل کنند، با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می کنند که مایه مباهات است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای راهبردی معاونت امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: به نظر می رسد با تشکیل این شورا مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی و منطقه، توسط نمایندگان بهتر منعکس می شود.

 

مجلس و دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با تعامل و همفکری موجب ارتقای وضعیت آموزش عالی شوند

دکتر میرزاده افزود: با تشکیل این شورا، دانشگاه آزاد اسلامی و مجلس بدون اینکه دخالتی در امور یکدیگر داشته باشند، می توانند با تعامل و همفکری موجب ارتقای وضعیت آموزش عالی در کشور شوند.

وی گفت: وجود ۵۰۰هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد اسلامی واقعیتی است که بسیاری از منتقدان دانشگاه آن را نادیده می گیرند و این در حالی است که ما برای نگهداری این فضاها و کارمندانی که استخدام کرده ایم، هزینه می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأثیر این دانشگاه در توسعه کشور و اشتغال زایی افزود: با توجه به اینکه در ۸ سال گذشته میزان اشتغال زایی در کشور از رشدی منفی برخوردار بوده، اما دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با استخدام کارمندان و اعضای هیأت علمی، ۷۶هزار شغل ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر آبادانی اقلیم های کشور، باعث توسعه یافتگی سیاسی هم شده، گفت: وجود پنج میلیون فارغ التحصیل و حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار دانشجو از عوامل موثر در توسعه یافتگی سیاسی کشور است که این دستاوردها باید حفظ شود.

دکتر میرزاده به تأسیس ۲۶۰۰ موسسه آموزش عالی طی ۸ سال گذشته توسط دولت قبل اشاره کرد و گفت: بسیاری از این موسسات از شاخص های اولیه آموزشی بی بهره اند، اما به نظر می رسد تنها دانشگاه آزاد اسلامی زیر ذره بین است و این در حالی است که این دانشگاه از دولت پولی دریافت نمی کند. پیشنهاد می کنم نمایندگان مجلس به جای بحث های سیاسی، بحث های کارشناسی را مطرح کنند. البته ما این موضوع را قبول داریم که نواقصی وجود دارد و درصدد برطرف کردن آنها هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی پژوهش و فناوری از سوی مقام معظم رهبری افزود: با توجه به سند چشم انداز کشور باید ایران به قطب علمی جهان اسلام تبدیل شود. همچنین ۵۰درصد از GDP ایران از طریق اقتصاد دانش بنیان تأمین شود و این امر بدون توسعه تحصیلات تکمیلی محقق نخواهد شد.

 

دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی به استانداردهای علمی و وزارت علوم توجه کرده است

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در فرآیند توسعه تحصیلات تکمیلی استانداردهای علمی و وزارت علوم را مد نظر قرار داده است، گفت: ما شاخص های لازم را مشخص کرده ایم و قرار است طی یک برنامه چهارساله آن را اجرا کنیم تا برند دانشگاه را در سطح ملی و منطقه ای بالا ببریم.

وی همچنین از تأمین حدود هفت درصد از منابع مالی واحدهای دانشگاهی غیر از شهریه خبر داد و گفت: در گذشته حدود ۹۹ درصد از درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از طریق شهریه تأمین می شد. در بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده بود که ۱۲درصد از منابع مالی دانشگاه از طریق فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و تبدیل به احسن کردن اموال تأمین شود که تاکنون بسیاری از واحدها توانسته اند هشت درصد از آن را عملی کنند.

دکتر میرزاده تأکید کرد: هدف از تشکیل این شورا و ارتباط با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دنبال کردن اهداف سیاسی نیست بلکه می خواهیم از پتانسیل مجلس برای افزایش روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره ببریم.

جلسه شورای راهبردی امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر میرزاده و با حضور دکتر منادی، دکتر پزشکیان، دکتر شهریاری، دکتر نگهبان سلامی، دکتر هادی قوامی، دکتر تابش، دکترموید حسینی صدر، دکتر عبداللهی،حجت الاسلام عسگری(معاون امور مجلس)، دکتر طه هاشمی (معاون فرهنگی)، دکتر انگجی (معاون امور بین الملل) و دکتر علوی فاضل (معاون سنجش و پذیرش) برگزار شد.

نظر شما