شناسهٔ خبر: 25769 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سعدی» در دست «آران» جان گرفت + عکس

مدیر کارگاه طراحی لباس و ساخت عروسک‌های گروه نمایشی «آران» معتقد است؛ شرایط تولید همچنان مثل سال‌های گذشته دشوار است و گاهی معلوم نیست یک ماه دیگر ابزار لازم در بازار وجود دارد یا خیر.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مدیر کارگاه طراحی لباس و ساخت عروسک‌های گروه نمایش «آران» می‌گوید: همیشه عادت داشتیم سعدی و حافظ را در کتاب‌ها مطالعه کنیم و تصویر آنها را در ذهن بسازیم اما اینجا با شخصیت تجسم یافته سعدی مواجه هستیم و دیگر از تصور چهره‌ی این شاعر خبری نیست؛ بلکه جان گرفته است.

زمان زیادی تا آماده شدن عروسک‌های اپرای «سعدی»؛ تازه‌ترین پروژه گروه نمایشی "آران" باقی نیست. گروه این روزها با جدیت و نظم و ترتیب مثال زدنی زیر نظر بهروز غریب‌پور به کار خود ادامه می‌دهد تا «سعدی»؛ این شاعر شیرین سخن پارسی با صدای محمد معتمدی بهمن ماه روی صحنه تالار فردوسی جان بگیرد.

مریم اقبالی که بر کارگاه ساخت لباس و عروسک‌های اپرای «سعدی»؛ پروژه جدید گروه نمایش آران نظارت دارد درباره مراحل مختلف ساخت عروسک‌های این نمایش توضیح‌ داد و گفت: طراحی نمونه‌ عروسک‌ها توسط آقای پاکدست – دیگر دستیار بهروز غریب‌پور – صورت می‌گیرد که بعد از تایید کارگردان کار وارد مرحله قالب‌گیری می‌شود. سپس کارگاه دوخت لباس فعال می‌شود و طراحی لباسها نیز به صورت هم‌زمان پیش می‌رود.

 

این هنرمند افزود: البته همچنان مراحل طراحی لباس و ساخت عروسک‌ها ادامه دارد تا به نقطه نهایی، یعنی نخ‌کشی عروسک‌ها برسیم و فکر می‌کنم این روند تا پایان دهه دوم دی ماه به پایان برسد.

اقبالی در پاسخ به این سوال که آیا گروه مثل سال‌های قبل همچنان با مشکلات ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر تحریم کالاها مواجه است یا خیر، بیان کرد: ما تمام اطلاعات خرید برای پروژه‌های مختلف گروه تئاتر آران را مستند در دست داریم و بر همین اساس می‌توان گفت مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: می‌دانیم هر قطعه‌ یا ماده‌ای که در گذشته خریداری شده چه قیمتی داشته و به عنوان نمونه بعضی از این مواد مثل خمیری که برای نمونه سازی عروسک‌ها استفاده می‌کردیم امروز دیگر در بازار پیدا نمی‌شود.

مدیر کارگاه ساخت عروسک و طراحی لباس گروه نمایش آران خاطرنشان کرد: بر این اساس علاوه بر فشار زمانی، در زمینه تامین مواد اولیه و افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه هستیم. بطوری که می‌توانم بگویم مقایسه فاکتورهای خرید موجب تعجب شما خواهد شد. گاهی حتی معلوم نیست یک ماه دیگر ابزار مورد نیاز در بازار وجود دارد یا خیر.

این طراح لباس آثار نمایشی درباره لباس عروسک‌های اپرای «سعدی» توضیح داد و گفت: سعدی در این نمایش به اقلیم‌های گوناگون سفر می‌کند و ما برای شخصیت‌های هر یک از این اقلیم‌ها لباس‌های متناسب طراحی کردیم. با توجه به اینکه نمایش 100 عروسک دارد کار بسیار دشوار است.

اقبالی در پاسخ به این سوال که تجربه پروژه جدید ازنظر طراحی لباس و عروسک چه تفاوتی با آثار قبلی گروه دارد؛ اظهار داشت: جزئیات پروژه‌ها بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. از جزئی‌ترین مسائل مثل تغییر موادی که استفاده می‌شود و راه‌های متفاوتی که ما هر بار برای عبور از کاستی‌ها تجربه می‌کنیم شرایط متفاوتی را بوجود می‌آورد.

این هنرمند درباره تجربه ساخت عروسک‌های اپرای سعدی بیان کرد: ما همیشه عادت داشتیم سعدی، حافظ، لیلی و مجنون را در کتاب‌ها مطالعه کنیم و تصویر آنها را در ذهن بسازیم اما اینجا با شخصیت تجسم یافته سعدی مواجه هستیم و دیگر از تصور چهره این شاعر خبری نیست؛ بلکه جان گرفته است.

وی در پایان بیان کرد: آقای غریب‌پور اینطور به ما آموخته که وقتی پروژه‌ای را آغاز می‌کنیم برای دریافت بیشتر از جزئیات شخصیت داستان، کتاب‌های متفاوت مطالعه کنیم. این مطالعه جدا از متن نوشته شده توسط کارگردان است و ذهنیت بازتری ایجاد می‌کند. به این ترتیب باید بگویم این روزها با شخیت سعدی زندگی می‌کنیم.

نظر شما