شناسهٔ خبر: 25828 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگ بومی بلوچستان، خوزستان، تالش و گلستان مستند سازی می شود

بر اساس تفاهم نامه ای که بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امضا شد، فرهنگ بومی بلوچستان، خوزستان، تالش و گلستان مستند سازی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ این تفاهم نامه به امضای سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و صادق آیینه وند رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رسید.

هدف از امضای این تفاهم نامه شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی موجود در کشور برای توسعه امر پژوهش و تولید علم، و همچنین استفاده از ظرفیت ها و امکانات یکدیگر برای سرعت بخشیدن به روند دستیابی به اهداف علمی، فرهنگی و آموزشی کشور است.

بنا بر این گزارش در ماده یک تفاهم نامه مورد نظر تاکید شده است که پژوهشگاه علوم انسانی درباره تهیه اطلس های فرهنگی، از جمله اطلس زبان و گویش و اطلس گردشگری استان های کشور و همچنین مستند سازی و ایجاد بانک اطلاعاتی گونه های زبانی ایران با پژوهشگاه میراث فرهنگی همکاری می کند.

در بخش دیگری از تفاهم نامه بر همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه میراث فرهنگی در حوزه مطالعات مردم شناسی و مستند سازی فرهنگ های بومی ایران در چهار منطقه بلوچستان، خوزستان، تالش و گلستان تاکید شده است.

در ماده یک این تفاهم نامه با اشاره به ضرورت همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه میراث فرهنگی در زمینه مطالعات قومی میراث ناملموس آمده است: پژوهشگاه علوم انسانی برای راه اندازی رشته نسخه شناسی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و متقابلا همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با پژوهشگاه علوم انسانی برای راه اندازی رشته باستان شناسی در این پژوهشگاه همکاری می کنند.

ایجاد پایگاه مشترک برای نشر و گسترش مطالعات میراث فرهنگی و مطالعات علوم انسانی در ارتباط با مرکز اسناد آسیایی پژوهشگاه علوم اسانی و همچنین مشارکت دو طرف با پژوهشگران و اعضای هیات علمی و دانشجویان در انجام پروژه های علمی و پایان نامه ها و رساله های دانشجویی از بند های دیگر این تفاهم نامه است.

در تفاهم نامه دو پژوهشگاه مورد اشاره همچنین همکاری پژوهشگران دو طرف در امر تدوین تاریخ ایران بر اساس نتایج کاوش های باستان شناسی و برنامه ها و ارتقای کیفی و گسترش تحقیقات در زمینه های مورد علاقه مد نظر قرار گرفته است.

بر اساس این تفاهم نامه پژوهشگاه علوم انسانی با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و از طریق آزمون سراسری هر سال چهار نفر را در مقطع کارشناسی و دکتری با معرفی پژوهشگاه میراث فرهنگی در رشته های مورد نیاز این پژوهشگاه بورسیه می کند.

در این تفاهم نامه همچنین اعطای پذیرش به اعضای هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در قالب بورسیه در مقطع حقوق دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی پیش بینی شده است.

مدت اعتباری این تفاهم نامه ۵ سال است که به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

نظر شما