شناسهٔ خبر: 25870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خبرهای جدید «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» از زبان حدادعادل

رئیس «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» گفت: نفرات جدیدی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده‌ایم که در صورت تصویب، اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ غلامعلی حدادعادل به فعالیت‌های «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» اشاره کرد و گفت:‌ فرهنگستان در تلاش است که جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی که شامل بخشی از لغات آغاز شده با حرف «الف» است را آماده کند. امیدواریم جلد دوم این فرهنگ را در نمایشگاه کتاب سال آینده به اهل ادب و فارسی‌ دوستان تقدیم کنیم.

وی افزود: تعدادی هم «هزار واژه» داریم که امیدواریم آنها هم به نمایشگاه برسد. در رشته‌های تخصصی مانند پزشکی، فیزیک، کشاورزی و... وقتی تعداد واژگان فارسی در برابر اصطلاحات خارجی به هزار برسد این واژه‌ها را در فرهنگ عمومی که سالانه منتشر می‌کنیم مخلوط نکرده، بلکه آنها را در «هزار واژه‌ها» منتشر می‌کنیم تا به دست متخصصان هر رشته برسد و آنها با تأملی که بر این واژگان می‌کنند به سبک واژه‌گزینی فرهنگستان برسند و بعد از آن خودشان شروع به واژه‌گزینی کنند که این خودش الگویی است تا متخصصان در واژه‌گزینی ورود کنند و بتوانیم این کار را توسعه دهیم.

 رئیس «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» گفت: 10 تا 15 عنوان از این «هزار واژه‌‌ها» را منتشر کردیم و در حدود 45 هزار واژه را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رشته‌های مختلف تصویب کردیم و بین 10 تا 15 هزار واژه را در قالب «هزار واژه» منتشر کرده‌ایم که در نمایشگاه کتاب علاقه‌مندان به زبان فارسی به آن دسترسی خواهند داشت.

 حداد عادل ادامه داد: همچنین یک مجله نیز با سردبیری محمدرضا ترکی به تازگی به مجلات تخصصی فرهنگستان افزوده شده که عنوان آن «ادبیات انقلاب اسلامی» است و برای علاقه‌مندان و فعالان این عرصه مفید خواهد بود.

 وی همچنین در رابطه با اعضای جدید فرهنگستان توضیح داد و گفت: نفراتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده که در صورت تصویب از سوی شورا، اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد

نظر شما