شناسهٔ خبر: 25907 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی جنتی: خرده‌گیری‌های نابجا در ممیزی را برطرف کردیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین همایش استانی اصحاب فرهنگ و هنر در گنبدکاووس با اشاه به رفع مشکلات گذشته در ممیزی کتاب و برخی خرده‌گیری‌های نابجا، «مختومقلی فراغی» را یکی از افتخارات کشور عنوان کرد و گفت: این شاعر برجسته یکی از نقاط مشترک ما با ترکمنستان محسوب می شود و در تلاش هستیم کتاب ترکمنی این شاعر نیز به صورت گسترده چاپ شود و در ترکمنستان و سایر کشورهای ترکمن نشین منتشر شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه دوشنبه (۱۷ آذر ماه)، در دومین همایش استانی اصحاب فرهنگ و هنر در گنبدکاووس گفت: مساله فرهنگ به عنوان زیربنای رشد و توسعه هر جامعه مورد توجه است و ما در کشوری هستیم که از دیرباز دارای فرهنگ و تمدن بوده ایم و امروز همه دنیا به این ویژگی فرهنگی ما اعتراف دارند.
 
وی با بیان این‌که تاریخ درخشان ما مملو از شاعران دانشمندان و علمای زیادی است که در رشته‌های مختلف خدمات ارزنده ای را به بشریت داشته اند، گفت: خوشبختانه استان گلستان و شهرستان گنبد مشمول این گونه عالمان هستند؛ آنچه می‌توان گفت و تاکید کرد اشاره به فرهنگ عمومی است که اگر به این بخش رسیدگی و مشکلات آن حل شود، می‌تواند پایه و اساس رشد کشور را فراهم کند.
 
جنتی شرط دستیابی به دستاوردهای علمی و فناوری چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ را رشد از لحاظ فرهنگی دانست و گفت: اگر وجدان کاری نباشد اقتصاد و سایر جنبه‌های توسعه، نمی‌تواند رشد یابد. باید در شورای فرهنگ عمومی کار پژوهشی کرد تا بتوانیم در توسعه فرهنگ قدمی برداریم.
 
وی با بیان این‌که امروزه وجود اینترنت و  هزاران شبکه تلویزیونی، راهی برای دریافت و انتقال علم و دانش است، افزود: شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی با کمترین هزینه هزاران کیلومتر ارتباط بین انسان‌ها را برقرار می‌کند که می‌توانیم افکار و اندیشه‌ها را رد و بدل کنیم.
 
جنتی گفت: مطمئن هستیم که در کنار این نتایج مثبت این ارتباطات آسیب‌هایی نیز به دنبال خواهد داشت ولی نمی‌توان این ارتباطات را از خود دور کرد پس باید مشارکت کنیم و هنر ما این باشد که فرهنگ و تمدن و آنچه را داریم به دیگران عرضه کنیم. باید از همه این ابزارها برای منافع خود بهره بگیریم و در عین حال مراقب آسیب ها و ترفندهای دشمن برای نسل جوان باشیم و از این نسل حفاظت کنیم.
 
وی در ادامه گفت: اصحاب فرهنگ و هنر رساترین وسیله انتقال فرهنگ هستند، همه باید تلاش کنیم که این هنری که در اختیار داریم رشد دهیم و آن را به دنیا منتقل کنیم و وظیفه دولت و به طور خاص وزارت ارشاد سیاست گذاری، هدایت، حمایت و پشتیبانی از این مجموعه است. اعتقاد داریم دستگاه دولتی نمی‌تواند به تنهایی تصدی این امور را داشته باشد و باید به بخش خصوصی واگذار شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد: در همه استان ها و شهرستان ها با مشکلات زیاد به ویژه اعتبار و بودجه مواجه هستیم و در بعضی شهرستان ها اداره ارشاد جزو فقیرترین ادارات کشور است. از سال ۹۳ مصوب کردیم ۲۰ درصد از اعتبارات بخش های مختلف فرهنگی و هنری وزارتخانه جدا و در اختیار شهرستان ها به ویژه شهرستان های نیازمند قرار گیرد. در تلاشیم موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر برای آموزش قدم بردارند و موسسات خصوصی را حمایت کنیم تا در این زمینه ها فعالیت کنند.
 
وی با اشاره به برخی فعالیت‌های انجام شده در بخش کتاب و مطبوعات عنوان کرد: در بخش کتاب و مطبوعات تسهیلاتی را برای چاپ و نشر اهل قلم در نظر گرفتیم، بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نشریه در کشور مجوز انتشار دارند که بعضی ها به علت کمبود اعتبار نشر ندارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: سعی کردیم ممیزی کتاب‌ها را با توجه به مشکلات گذشته و خرده گیری‌های نابجا، در طول زمان ۲۲ روز بررسی و مجوز آن‌را صادر کنیم و یارانه‌ای که در اختیار دولت است به صورت شفاف، ضابطه مند و قانونمند در اختیار نشریات قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما در سال گذشته که قدم‌های خوبی نیز برداشته شده است حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه محصولات فرهنگی ما از قیبل نقاشی و خوشنویسی ارزش زیادی پیدا کرده است.
 
وی درباره شاعر ترکمن گفت: «مختومقلی فراغی» شخصیت برجسته و عمیقی است که کتاب آن ترجمه فارسی شده است و تلاش می‌شود در این منطقه بیشتر توزیع شود. این شاعر یکی از افتخارات سرزمین ماست و یکی از نقاط مشترک ما با ترکمنستان محسوب می شود و در تلاشیم کتاب ترکمنی آن  نیز به صورت گسترده چاپ شود و در ترکمنستان و سایر کشورهای ترکمن نشین منتشر شود.
 
وی یادآور شد: اولویت ما در پروزه های عمرانی اتمام پروژه هایی است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امکانات فرهنگی ما در نقاط محروم بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا عدالت فرهنگی برقرار شود. باید قبول کنیم که امکانات دولت محدود است و هنوز در موقعیت تحریم هستیم و طی مذاکرات یک سال گذشته با قدرت‌های بزرگ جهانی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

نظر شما