شناسهٔ خبر: 25937 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ققنوس چهار جلد دیگر از ترجمه دانشنامه استنفورد منتشر کرد

چهار جلد دیگر از ترجمه گزیده‌های دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. این نکته نیز قابل توجه است که مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود.

دانشنامه استنفورد با سرپرستی دکتر ادوارد ن.زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است. چندی پیش عناوین یک تا ۴ از مجموعه‌گزیده این دانشنامه توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید و به تازگی مجلدات پنجم تا هشتم آن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

«دوستی» نام پنجمین عنوان این مجموعه است که نوشته بنت هِلم است و توسط راضیه سلیم‌زاده ترجمه شده است.

نسخه اصلی کتاب با عنوان «Friendship» در سال ۲۰۱۳ چاپ شده است و عناوین فصول آن عبارت است از: «ماهیت دوستی»، «ارزش و توجیه دوستی» و «دوستی و نظریه اخلاقی». این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵ هزار تومان منتشر شده است.

«زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی» عنوان کتاب ششم مجموعه است که به قلم ژان - فلیپ درانتی نوشته شده و هدی ندایی‌فر آن را ترجمه کرده است.

نسخه اصلی این کتاب هم در سال ۲۰۰۹ با عنوان «Existentialist Aesthetics» چاپ شده است.

این کتاب تعداد فصول بیشتری نسبت به کتاب قبلی دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «بنیان‌های متافیزیکی زیباشناسی اگزیستانسیالیستی»، «هسته پدیدارشناسانه زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی»، «هنر به مثابه آشکارسازی جهان»، «هنر به مثابه بیان اختیار انسان»، «هنر و پوچی»، «هستی‌شناسی اثر هنری»، «نظریه بیان»، «هنرمند» و «مخاطب».

این کتاب هم با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«آگاهی» هفتمین کتاب مجموعه است. این اثر توسط رابرت ون گولیک نوشته شده و یاسر پوراسماعیل آن را ترجمه کرده است.

عنوان نسخه اصلی کتاب «Consciousness» است که در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسیده است. فصول این کتاب هم عبارت‌اند از: «تاریخچه موضوع»، «مفاهیم آگاهی»، «مسائل آگاهی»، «پرسش توصیفی: خصوصیات آگاهی چیستند؟»، «پرسش تبیینی: آگاهی چگونه ممکن است وجود داشته باشد؟»، «پرسش کارکردی: چرا آگاهی وجود دارد؟»، «نظریه‌های آگاهی»، «نظریه‌های متافیزیکی درباره آگاهی»، «نظریه‌های خاص درباره آگاهی» و «نتیجه‌گیری».

«آگاهی» با ۱۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷ هزار تومان منتشر شده است.

هشتمین و جدیدترین کتاب چاپ‌شده از این مجموعه هم «هانا آرنت» نام دارد که توسط ماوریتسیو پاسرین دنتروس نوشته شده و مریم خدادادی آن را ترجمه کرده است.

«Hannah Arendt» عنوان اصلی این کتاب است که در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسیده است. این کتاب خلاف عناوین قبلی که درباره مفاهیم مشخص و معین بودند، درباره یک شخص و اندیشه‌های اوست. هانا آرنت یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم بود. او در سال ۱۹۰۶ در خانواده‌ای آلمانی - یهودی متولد شد و در سال ۱۹۳۳ ناچار به ترک آلمان شد. این فیلسوف بیشتر به دلیل ۲ کتابی که تاثیر عمده‌ای، هم در درون و هم بیرون جامعه دانشگاهی داشتند، شناخته‌شده است؛ اول کتاب «ریشه‌های تمامیت‌خواهی» و دوم «وضع بشر».

«خلاصه زندگینامه»، «مقدمه»، «تصور آرنت از مدرنیته»، «نظریه عمل آرنت»، «نظریه حکم آرنت» و «تلقی آرنت از شهروندی» عناوین فصل‌های این کتاب هستند.

کتاب «هانا آرنت» هم با ۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵ هزار تومان منتشر شده است

نظر شما