شناسهٔ خبر: 25944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اپرای عروسکی سعدی در حال آماده شدن است

بهروز غریب‌پور از ساخته شدن حدود 60 عروسک برای اپرای عروسکی سعدی و طی شدن مراحل پایانی آن تا آخر آذرماه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بانی فیلم؛ غریب‌پور درباره روند آماده سازی پروژه اپرای عروسکی سعدی که برای اجرا در جشنواره تئاترفجر برنامه ریزی می‌شود، گفت: بخش‌های زیادی از موسیقی کار آماده شده است و در حال ضبط موسیقی هستیم. همچنین ساخت عروسک‌ها‌،دوخت لباس و طراحی صحنه نیز در حال انجام است و ان شاءالله اپرای عروسکی سعدی برای جشنواره فجر آماده خواهد شد.

غریب‌پور با اشاره به اینکه از 100 عروسک درنظر گرفته شده برای این اپرا، حدود 60 عروسک آماده شده است و این کار تا پایان آذر ادامه خواهد داشت، افزود: ضبط موسیقی هم به همین صورت دنبال می‌شود و پس از پایان کار تمرین را شروع می‌کنیم.

این کارگردان توضیح داد: محمد معتمدی که پیش از این نقش «مولوی» را در اپرای عروسکی مولوی‌، «حر» را در اپرای عاشورا و نقش «حافظ» را در اپرای حافظ ایفا می‌کرد، در این اثر نقش «سعدی» را برعهده دارد. همچنین سحر محمدی در نقش «حنونه» خواهر منصوربن حلاج‌، علی زند وکیل‌ در نقش «حلاج» ،‌ روشنک کی‌منش در نقش «همزاد سعدی» ‌ و محمود ناصحی در نقش «فرعون» در این اپرای عروسکی حضور دارند.

وی با اشاره به حضور اسحاق انور در این اپرا که پیش از این در اپراهای دیگر نقش‌های متفاوتی را داشت، خاطر نشان کرد: بعضی از نقش‌ها قطعی شده و انتخاب شده‌اند و برخی دیگر هم نقش‌های کوتاهی هستند که معرفی خواهند شد.

این کارگردان که پیش از این اپراهای عروسکی دیگری را مانند «لیلی و مجنون»، «عاشورا»، «مکبث»، «رستم و سهراب»، «حافظ» و «مولوی» اجرا کرده است، گفت: بیش از 80 درصد متن این اپرا براساس اشعار سعدی است و این اثر زندگی ‌،ایام میانسالی،‌ بخشی از سفرهای این شاعر و در نهایت مرگ سعدی را دربر می‌گیرد.

غریب‌پور تاکید کرد: تمام تلاشم در این پروژه این بود که هم کسانی که درباره سعدی کار پژوهشی انجام دادند و هم کسانی که این شاعر بزرگ را نمی‌شناسند با چهره واقعی و نگاه انسانی او به جامعه مدنی روبرو شوند و نیز با دیدگاه خداشناسی و عرفانی این شاعر آشنا شوند.

وی افزود: آنچه تماشاگر در این اپرای دو ساعته خواهد دید، سبب خواهد شد که با یکی از بزرگترین افراد فرهنگ و هنر و اندیشه این مملکت آشنایی بیشتری ایجاد شود.

او در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه آهنگسازی این اپرا را امیر بهزاد برعهده دارد‌، اظهار کرد: تلاش این آهنگساز در این راستا است که از هفت دستگاه موسیقی سنتی استفاده کند تا جایگاه این هنر ایرانی در اثر به چشم بخورد. ضمن اینکه از موسیقی عربی و هندی هم براساس مکان‌هایی که سعدی از آن‌ها عبور کرده استفاده شده و در کل موسیقی متفاوت و نویی را در این اپرای عروسکی خواهیم شنید.

غریب‌پور با بیان اینکه کارگاه‌های ساخت عروسک‌، طراحی لباس و دکور فعال هستند تا برای جشنواره فجر آماده شوند یادآور شد: طراحی سر عروسک‌ها را علی پاکدست‌ و طراحی بدن عروسک‌ها را مریم اقبالی برعهده دارد که البته علی پاکدست به عنوان بازی‌دهنده عروسک‌ها هم همانند اپراهای مولوی‌، حافظ و ... همکاری می‌کند. هم‌چنین هنگامه سازش و مونا کیانی‌فرد مدیریت کارگاه‌های صحنه و طراحی لباس را برعهده دارند.

نظر شما