شناسهٔ خبر: 25983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گورستان ماقبل تاریخ تخریب می‌شود

در حالی ۹۵ درصد گورستانهای ماقبل تاریخ کرمان از بین رفته و مابقی در حال نابودی است که سرنوشت فسیل جانوران ماقبل تاریخ که در استان کرمان کشف شده نیز همچنان در پرده ابهام است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ استان کرمان یکی ازمعدود مناطق کشور است که شواهدی از تمامی دوره های زمین شناسی را در خود دارد همین امر موجب شده کرمان از جمله مناطقی در جهان محسوب شود که آثار مختلفی از دایناسورها در آن کشف شده است. قبل از انقلاب دو گروه اکتشافی از برزیل و فرانسه عرصه های کرمان را تفحص کردند و درنهایت یک فسیل کامل دایناسور گوشتخوار را در استان کشف و به یکی از موزه های اروپا منتقل کردند.

ردپای بزرگ دایناسور کرمان در مقابل سکوت مسئولان به استانی دیگر منتقل شد

این بی توجهی به پتانسیل بالای آثار و تاریخ کهن در کرمان تنها مختص آن زمان نبود در کامل تعجب طی سال گذشته و در دولت قبل یکی از بزرگترین ردپاهای دایناسور در کرمان که به دلیل بی توجهی بخشی از آن تخریب شده بود پس از جدا سازی از پهنه کوه به یکی از موزه های خراسان رضوی منتقل شد.

فسیل کرمان

پنجه جانور ماقبل تاریخ

یکی دیگر از آثار منحصر به فرد از دوران کهن در کرمان تخته سنگی شامل رد پای چندین دایناسور است که چندی قبل از خانه یکی از اهالی روستای دشتخاک در شهرستان زرند شناسایی و به سازمان زمین شناسی کرمان منتقل شد هر چند نگرانیهایی در خصوص احتمال انتقال این تخته سنگ به استانهای دیگر وجود داشت اما خوشبختانه طبق آخرین تحقیقات خبرگزاری مهر این اثر ارزشمند همچنان در سازمان زمین شناسی کرمان نگهداری می شود.

۲۲۰ هزار فسیل منحصر به فرد در انتظار ساماندهی

نکته قابل توجه اینکه این تخته سنگ از سوی یکی از اهالی روستا به عنوان سنگ کف حوض استفاده می شده است و جالب تر اینکه تعداد آثار یافت شده در این منطقه به حدی است که اکثر مردم دشت خاک در خانه های خود چنین آثاری را برای تزئین خانه ها استفاده می کنند با این وجود هیچ اقدامی برای مستند سازی این آثار صورت نگرفته است.

ردپای دایناسور کرمان

جای پای دایناسور در کرمان

اما در کنار چندین ردپای دایناسور دیگر در کرمان ۲۲۰ هزار قلعه از فسیلهای دایناسورها و یا موجودات ماقبل تاریخ با قدمت هزاران سال در کرمان نگهداری می شود. که این آثار نیز مورد بی توجهی هستند.

نگهداری آثار ماقبل تاریخ در گاراژ خانه اجاره ای و گونی

این آثار تاچندی قبل در جعبه های چوبی غیر استاندارد، گونی و قفسه هایی در گاراژ یک خانه اجاره ای نگهداری می شود.

دایناسور کرمان

مهره گردن دایناسور در دستان تجربه کار

تمامی این فسیلهای ارزشمند که در میان آنها تخم دایناسور و موجودات ما قبل تاریخ و قطعاتی از استخوانهای بسیار بزرگ و مهره های گردن و ستون فقرات این جانوران نیز دیده می شود توسط یک محقق در کرمان گرد هم آورده شده است فردی که تمام زندگی خود را برای جمع آوری و ساماندهی این آثار گذاشته و به جرات می توان گفت تنها کسی است که همچنان به شدت بر لزوم ساماندهی این فسیلها تاکید دارد.

فسیل کرمان

برش تخم جانور ماقبل تاریخ

محسن تجربه کار در گفتگو با مهر اظهارداشت: چندی قبل خانه ای که فسیلها را در آن نگهداری می کردم تخریب شد و به همین دلیل هم مجبور به سکونت در آپارتمان شدم و دیگر امکان نگهداری فسیلها وجود نداشت و پس از پیگیریهای متوالی موفق شدم اتاقی را در موزه باغ هرندی کرمان برای انبار کردن این تعداد فسیل در نظر بگیرم و حداقل الان خیالم راحت است که فسیلهای مورد سرقت قرار نمی گیرند.

تعداد کمی از فسیلها در ویترین قرار دارند

وی تصریح کرد: تعداد بسیار اندکی در حدود صد فسیل در ویترین یک اتاق کوچک در موزه قرار گرفته و قابل رویت هستند.

دایناسور کرمان

نحوه نگهداری فسیلها

وی گفت: این فسیلها شامل ۲۲۰ هزار قطعه فسیل می شوند که همگی از عرصه های استان کرمان جمع آوری شده اند.

تجربه کار افزود: سالهاست به دنبال ساماندهی این فسیلها هستم اما هر بار با مشکلی مواجه شدم با این وجود امیدوارم روزی مدیران استان کرمان به اهمیت فسیل ها پی ببرند، چطور است که مسئولان یک موزه از استانی دیگر به کرمان می آیند و رد پای یک موجود ماقبل تاریخ را از کرمان می برند اما هنوز مردم و مسئولان ما به این باور نرسیده اند که اینها سرمایه کرمان هستند.

امکانی برای خروج فسیل دایناسورها در اختیارم قرار نگرفته است

وی گفت: هیچ امکانی برای خروج اسکلت دایناسورها در کرمان در اختیار من قرار نگرفته است در حالیکه از هر کدام یک قطعه را جداکرده و به عنوان اثبات وجود این آثار به همراه آورده ام.

فسیل کرمان

سنگواره ای از یک جانور آبزی

وی گفت: تخم های فسیل شده دایناسورها را در مجموعه گرد آوری شده مشاهده می کنید که پس از برش جنین موجود داخل تخم به سادگی قابل مشاهده است.

تجربه کار از وجود صدها گونه گیاهی و حتی ماهی های فسیل شده از دوران مختلف در کرمان خبر داد و گفت: این فسیل ها مورد عکس برداری پیشرفته قرار گرفته است و نسوج داخل آنها به خوبی قابل مشاهده است که پیش از این در رسانه از جمله خبرگزاری مهر منتشر شده اند.

ساخت فیلم فسیلهای کرمان/ دعوت نامه ای که ارسال نمی شود

وی گفت: خوشبختانه طی ماههای اخیر گروهی از مرکز گسترش برای ساخت یک فیلم از فسیلهای کرمان مراجعه کردند و حدود سه ماه درگیر ساخت این فیلم مستند بودیم که قرار است به زودی در جشنواره های خارجی به نمایش گذاشته شود.

این محقق کرمانی افزود: چند سال قبل گروهی از دانشمندان فرانسوی برای بازدید از فسیلها به کرمان آمدند که پس از پیگیریهای مستمر موفق شدم مشروط به دعوت یک نهاد علمی، با همکاری سفیر وقت فرانسه در ایران زمینه حضور رئیس آکادمی علمی فرانسه در کرمان را برای ارزیابی دقیق فسیلها و مناطق فسیل خیز کرمان فراهم کنم اما روزهاست به دنبال ارسال این دعوتنامه از مراکز علمی کرمان هستم که تاکنون به نتیجه نرسیده است حتی چند دانشگاه دیگر کشور پیشنهاد کرده اند که دعوتنامه را آنها ارسال کنند و درنهایت با حمایت علمی دانشگاههای غیر بومی زمینه این بازدید مهیا شود اما مراکز علمی داخل استان همچنان این درخواست را بی نتیجه گذاشته اند.

فسیل کرمان

سنگواره ماهی

محوطه های فسیل خیز کرمان در حال فرو رفتن زیر آب/ برخی افراد به همراه کودکانشان برای تفریح فسیل جمع کردند!

وی در خصوص محوطه های فسیل خیز کرمان گفت: هم اکنون یکی از مهمترین محوطه های فسیل خیز به زیر آب رفته است و یا در فعالیتهای عمرانی نابود شده این روند ۵ درصد باقیمانده از این منطقه را نیز در معرض نابودی جدی قرار داده است اما هر بار که این مشکل را مطرح می کنم برخی می گویند محل دقیق را بگو و وقتی در یکی از جلسات این مکان را مشخص کردم چند روز بعد برخی از افراد حاضر در همان جلسه با خانواده هایشان برای تفریح و جمع آوری این فسیلها برای کودکانشان به این منطقه رفته بودند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا فسیل کامل دایناسور نیز در کرمان وجود دارد گفت: بدون تردید این فسیلها در کرمان وجود دارند که نمونه آن فسیل کاملی است که قبل از انقلاب در کرمان کشف و به خارج از کشور منتقل شد.

دایناسور کرمان

برشی عرضی از تخم جانور ماقبل تاریخ

تجربه کار گفت: در اکتشافات شخصی بارها با چنین مجموعه هایی برخورد کرده ام اما چون امکانات کامل در اختیار نداشتم امکان خروج کامل فسیلها وجود نداشت اما بخشهایی از بدن این جانوران شامل مهره های، استخوان بازو و ران، تخم های سالم، بخشهایی از جمجه، پنجه کامل و مهره گردن را از برخی مناطق کشف کرده ام که در مجموعه نیز وجود دارد.

وی در پایان خواستار حمایت مسئولان استان کرمان از این هویت تاریخی و کهن استان کرمان شد و گفت: چنین شرایطی در کمتر مناطقی از کشور و جهان وجود دارد و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی گفت: هم اکنون بخشی از این آثار در موزه دشت خاک که قبلا یک حمام قدیمی بوده نگهداری می شود و نکته جالب اینکه بسیاری از این آثار اهدایی مردم منطقه به موزه هستند و قرار بود یک موزه دیگر در حمام تاریخی بخش بی بی حیات از آثار همین منطقه احداث شود که به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام ماند و بخشی کوچکی نیز در موزه هرندی در معرض دید مردم است.

نظر شما