شناسهٔ خبر: 25991 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح نیروی انسانی دانش آموختگان دندانپزشکی قابل خریداری نیست

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانش آموختگان دندانپزشکی پس از گذراندن آموزش ضروری است نسبت به گذراندن طرح خود اقدام کنند و طرح نیروی انسانی قابل خریداری نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر سید امیرمحسن ضیایی در حاشیه برگزاری سی و چهارمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی و در جمع خبرنگاران گفت: در سال 93 پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در بخش دولتی حدود سال گذشته بوده است.

وی با بیان این که ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس متغیرهایی از جمله استاد، امکانات و فضای آموزشی صورت می گیرد و نیاز به سرمایه گذاری و تامین آن دارد، افزود: معتقدیم تا زمانی که شرایط لازم برای پذیرش دانشجو موجود نباشد، نباید پذیرش داشته باشیم.

معاون آموزشی یادآور شد: لازم است به ازای هر دانشجو ظرفیت های لازم وجود داشته باشد و مهم این است که کیفیت آموزش دانشجویان نیز ارتقا یابد. در حال حاضر در برخی از رشته ها از جمله دندانپزشکی بیش از ظرفیت، دانشجو داریم زیرا تقاضای اجتماعی به خصوص در این رشته بالاست.

وی با بیان اینکه در سال آینده پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در بخش دولتی همچون امسال خواهد بود، گفت: البته مقرر شده است دانشگاهها بتوانند با سرمایه گذاری در بخش خصوصی در پذیرش دانشجو اقدام کنند.

ضیایی گفت: وضعیت ایران در علوم دندانپزشکی در منطقه بسیار خوب است و بسیاری از دانشکده های ما در سطح بالای آموزشی هستند. در حال حاضر بهترین ورودی های کنکور را داریم که در آینده در خدمت جامعه علمی دندانپزشکی و ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم قرار می گیرند. در خصوص سطح علمی دندانپزشکی، دانشگاه آزاد نیز در دندانپزشکی عمومی و تخصصی در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

وی هزینه های بالای دندانپزشکی و تقاضای بسیار بالا برای تحصیل در این رشته را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: استانداردهای ما در جهت ارتقای دندانپزشکی بسیار بالاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دندانپزشکی ترمیمی ما از سطح بسیار بالایی برخوردار است، ولی لازم است به ارتقای سلامت دهان و دندان بپردازیم و به سمت پیشگیری گام برداریم. متاسفانه دندانپزشکی در ایران بیشتر درمان محور است و لازم است به سوی پیشگیری، سلامت و بهداشت سوق پیدا کند.

وی با اشاره تشکیل شورای دهان و دندان، گفت: یکی از اهداف این شورا به زیر صفر رساندن میزان پوسیدگی دندان کودکان زیر 12 سال تا 3 سال آینده است که در صورت تحقق آن، یکی از شاخص های سلامت در کشور خواهد بود.

ضیایی هدف از طرح تحول نظام سلامت را ارتقای سطح سلامت جامعه برشمرد و افزود: این طرح قرار است منجر به حفظ و ارتقای سلامت در کشور شود و ضروری است در این راستا به بهداشت، فرهنگ سلامت، سبک زندگی سالم و تغذیه نیز توجه کنیم. بهداشت و سلامت کشور نیازمند همکاری سازمان های مرتبط در این امر است که در کنار هم، نسبت به ارتقای سطح سلامت جامعه اقدام کنند و این همکاری ضروری است.

وی در خصوص توزیع نیروی متخصص دندانپزشکی در کشور گفت: از دانش آموختگان گروه پزشکی و دندانپزشکی تعهداتی گرفته می شود که لازم است در ازای آموزش، این تعهدات را انجام بدهند و توزیع نیروی متخصص نیز بر همین اساس صورت می گیرد. هدف از تربیت نیروی انسانی متخصص خدمت در اقصی نقاط کشور است و لازم است دانش آموختگان بر اساس تعهدات خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یکی از راه های رفع نیاز به خدمات دندانپزشکی در مناطق و استانهای کشور را بومی گزینی دانشگاهها دانست و گفت: براساس مجوزی که به دانشگاههای علوم پزشکی داده شده است، می توانند برای رفع نیاز به خدمات دندانپزشکان از نیروهای بومی استفاده کنند که این اقدام باعث بالا رفتن شانس ماندگاری این نیروها در مناطق مختلف کشور می شود.

وی تعرفه گذاری مناسب خدمات دندانپزشکی را از دیگر راه های ماندگاری و توزیع نیروهای متخصص در استانهای کشور اعلام کرد و گفت: با تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی، هزینه های خدمات درمانی این حوزه مشخص شده و در این مسیر لازم است بیمه ها نیز باید حمایت کنند.

ضیایی هزینه آموزش نیروهای دندانپزشکی را پرهزینه ترین آموزش در علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: هزینه تربیت دانشجویان دندانپزشکی در هر ترم حدود 8 تا 9 میلیون تومان است که در سال، حدود 18 میلیون تومان برای هر دانشجو هزینه می شود و البته این در صورتی است که امکانات اولیه از جمله اساتید، فضای آموزش و تجهیزات نیز مهیا باشد.

وی گفت: دانش آموختگان پس از گذراندن آموزش ضروری است نسبت به گذراندن طرح خود اقدام کنند و طرح نیروی انسانی این دانش آموختگان قابل خریداری نیست.

معاون وزیر بهداشت در خصوص آموزش در کشور به دو نکته اشاره کرد و گفت: یک نوع آموزش عالی است که مربوط به ارائه دهندگان خدمات آموزشی می شود و لازم است آموزش های لازم از طریق ما به آنها داده شود و نوع دوم آموزش عمومی در کشور است که بسیار مهم تر است. آموزش عمومی مردم با کمک و همکاری و هماهنگی با سازمانهای مرتبط در امر سلامت امکان پذیر است و باید به گونه ای ارائه شود که از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح در جامعه را شامل شود.

نظر شما