شناسهٔ خبر: 26025 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهادی زودتر رئیس دانشگاه تهران را معرفی کند

بیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس دانشگاه تهران هنوز معرفی نشده است و از دكتر فرهادي خواسته ایم كه هرچه سريع‌تر رئيس دانشگاه تهران معرفي شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛دكتر مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مناسبت سي‌امين سالگرد تأسيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در برنامه شب آفتابي شبكه تهران حضور يافت به تشريح فعاليت‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در طول سه دهه فعاليت خود پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش گفت: ما بيش از ۱۷۰۰-۱۶۰۰ مصوبه داريم كه بخشي از اين مصوبات روساي دانشگاهاست، بخش زيادي تاسيسات، تدارك طراحي نظام و نظام واره‌هاي علمي و فرهنگي است كه در كشور اتفاق افتاده است.

ما اول انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتيم و امروز چهار و نيم ميليون دانشجو داريم

وی ادامه داد: مثلا دانشگاه چه ساختاري بايد داشته باشد، اول انقلاب ما بيست و خرده‌اي دانشگاه بيشتر نداشتيم الان نزديك به ۲۰۰ دانشگاه وزارت علوم دارد و نزديك به ۶۰ تا وزارت بهداشت. اگر دانشگاه آزاد كه ۴۵۰ واحد دارد و دانشگاه پيام نور؛ غير انتفاعي‌ها و شبانه ها و. ... را حساب كنيم بيش از ۲۵۰۰ مركز آموزشي بعد از انقلاب داريم. اصلا اين امر يعني يك جريان بزرگ. ما اول انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتيم چه شده است كه امروز چهار و نيم ميليون دانشجو داريم؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اينها اتفاقي نيست با برنامه اتفاق مي‌افتد. هيچ چيزي با تصادف اتفاق نمي‌افتد حتما يك تدبير و برنامه‌اي براي آن در نظر گرفته مي‌شود. ما سه – چهار هزار استاد همان اول انقلاب داشتيم و وقتي انقلاب فرهنگي شد ما ريزش زيادي در اساتيد داشتيم و نگران بوديم چطور بايد دانشگاه ها را اداره كنيم.

وی ادامه داد: امروز زير ساخت دانشگاه‌ها طوري طراحي شده که بالغ بر ۷۰ هزار عضو هيات علمي در دانشگاهها فعال هستند. من فقط استاد تمام وقت را مي‌گويم. در غير اين صورت بالاي ۱۰۰ هزار نفر مي‌شود. هرم علمي ما بسيار بهتر از اول انقلاب شده يعني اگر ۲-۳ درصد استاد تمام داشتيم امروز بالاي ۶-۷ درصد استاد تمام داريم بالاي ۹ درصد استاديار داريم. هرم هيات علمي ما امروز خوشبختانه برعكس شده و هيات علمي به سمت استاد و استاديار مي رود.

هنوز نزديك به يك سال رئيس دانشگاه تهران تعيين نشده است

مخبر دزفولی درباره اینکه چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين بعضي از روساي دانشگاه‌ها را تسريع نمي‌كند؟ روساي دانشگاه تهران، جامع علمي و كابردي، پيام نور هنوز مشخص نيست گفت:از غصه‌ها و دغدغه هاي خود من وضعیت دانشگاه تهران است. من خودم يك دانشگاه تهراني هستم من از سال ۵۷ در دانشگاه تهران هستم تا الان. يك زماني به عنوان دانشجو و الان هم به عنوان معلم. هنوز نزديك به يك سال رئيس دانشگاه تهران تعيين نشده است پيگيري هم مي‌كنيم بالاخره اين به تعامل احتياج دارد. سرپرست براي آن تعيين كردند سرپرست مدتش تمام شد سرپرست ديگري را گذاشتند. چه در دوره فرجي دانا و چه در دوره سرپرستان وزارت علوم وارد مقولۀ معرفي رئيس دانشگاه نشدند چون به هر حال وزارت علوم بايد آن را به ما پيشنهاد بدهد. اين حق وزارت علوم است. گاهي اين شبهه به وجود مي‌آيد كه چطور شورا يكباره ۱۰ رئيس دانشگاه را تعيين كرد. اين شورا در اين راه همراهي و همكاري مي‌كند . زماني كه دانشگاهي رئيس ندارد سرپرست نمي‌تواند بسياري از تصميمات را بگيرد و برنامه ريزي كند .

وی یادآورشد: هنوز رئیس دانشگاه تهران را معرفي نكرده‌اند ديروز با آقاي دكتر فرهادي صحبت كردم تاكيد كردم كه سريع‌تر رئيس دانشگاه تهران معرفي شود.

به واسطه گستردگي دانشگاه پیام نور بايد فكر جدي كنيم

وی درباره تعیین رئیس دانشگاه پيام نور نیز گفت:  به نظر ما درباره پيام نور هم احساس مي‌كنم به واسطه گستردگي اين دانشگاه بايد فكر جدي بكنيم. بايد ببينيم اصلا پيام نور به وظيفه اش عمل مي‌كند؟ قرار است پيام نور همين جور ظرفيت پذيرش دانشجو را ۶۰۰ -۷۰۰ هزار نفر بکند؟

تا ارديبهشت ماه به دانشگاه آزاد مهلت داده شد تا ضوابط پذيرش دانشجو طراحي كند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما البته مشكل در ساير مراكز آموزشي هم داشتيم همين اخيرا يك مشكلي را براي دانشگاه آزاد داشتيم كه يك حجم زيادي را به تعداد دانشجو اضافه كردند. در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد يك كميته‌اي تشكيل شود براي اينكه سازوكار آن مشخص شود جلسه گذاشتند، وزرای علوم و بهداشت، رئيس دانشگاه آزاد و رئيس نهاد نمايندگي آمدند و به توافق رسيديم كه براي اين پذيرش دانشجو بايد همه استاندارهاي وزارت علوم را رعايت كنند و تا ارديبهشت ماه به دانشگاه آزاد مهلت داديم كه ضوابط و مقررات آموزش عالي براي اين پذيرش طراحي كند و نظارت را هم به دو وزارتخانه داديم تا در ارديبهشت ماه بر اساس گزارشي كه از دانشگاه آزاد مي گيرند و تحقيقات ميداني خودشان در مواجهه با دانشگاه آزاد، ارزيابي خود را اعلام كنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت علوم رقیب دانشگاه آزاد است و این منصفانه نیست که آن را به رقیب دانشگاه آزاد واگذار کنند ادامه داد: نه اتفاقا اشتباه است وزارت علوم مسئول آموزش عالي كشور است به لحاظ اجرا متولي عملياتي آموزش عالي است.  وزارت علوم ضوابطي دارد و مسئول است كه اين ضوابط را چه در دانشگاه‌هاي دولتي و چه دانشگاه‌هاي غير دولتي اعمال كند همانطور كه براي دانشگاه آزاد اين چارچوب را تعيين كرديم بايد براي دانشگاه پيام نور اتفاق بيفتد.

بسياري از رشته‌هاي پيام نور ممكن است قاعده‌هاي آموزش عالي را يا نداشته باشند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بسياري از رشته‌هاي پيام نور ممكن است قاعده‌هاي آموزش عالي را يا نداشته باشند و يا كسر قواعد داشته باشند بايد استاندارد آن مشخص شود ما با دكتر نجفي اين قرار را گذاشتيم و بزودي با دكتر فرهادي اين قرار را خواهيم گذاشت كه نسبت به پيام نور هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختار و تنوع رشته اي اصلاحاتی انجام شود. در جلسه ديشب كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود وقتي گزارش نقشه جامعه علمي كشور مطرح شد ، به خصوص دكتر روحاني بسيار علاقه مند است كه ما چيزي را كه تصويب مي‌كنيم به نوبه و دوره اي گزارش از اجراي شدنش را هم در شورا داشتته باشيم .يكي از محورهايي كه سران قوا ، وزرا و اعضا شورا جمع‌بندي كردند اين بود كه تكليف آمايش سرزمين در عرصه آموزش عالي مشخص شود.

تكليف آمايش سرزمين در عرصه آموزش عالي مشخص شود

وی افزود: آمايش آموزش عالي يعني بر اساس مزيت هاي نسبي مناطق گوناگون جغرافيايي كشور عمل كنيم. مثلا در مناطقي كه كنار دريا هستند بايد بيشتر رشته‌هاي مرتبط با دريانوردي رشد يابد. در بعضي مناطق محوري ترين فعاليت صنايع دستي و قالي و ... است  كه بايد به آن توجه كرد. تا الان به دليل دخالت‌هاي پيدا و پنهان و توقعاتي كه در هر منطقه بوده به هر دليل مسئولين در رودبايستي قرار مي‌گرفتند و مجوزهايي را براي رشته‌هاي گوناگون كه تناسبي با آن مناطق ندارند را مي‌دادند اين باعث هندسه ناموزون در آموزش عالي شده است.

مخبر درباره اینکه اعلام کرده بود در ۲۰ ساله آينده سند نقشه جامع علمي كشور جواب خواهد داد افزود:  بله هدف‌گذاري طبق چشم اندار است البته ۱۲ سال از چشم انداز باقي مانده ما توقع داريم انشالله در پايان چشم انداز بخش عمده اي از نقشه جامع عملي شود .

وی درباره اینکه تدوين اين همه سند خيلي كار بزرگي است چند سال است پيگيري مي‌كنيد یادآورشد: ببينيد سال ۹۰ و ۹۱ در حقيقت نقشه جامع علمي كشور ابلاغ شده و بلافاصله بعد از آن ستاد راهبري كه در حقيقت ستاد اجرايي سازي اين سند است تشكيل شد كه به طور مستمر تشكيل شده و اعضاي اين ستاد هم از دستگاه‌هاي اجرايي هستند مثل وزيران علوم، آموزش‌ و پروش، بهداشت، معاون علمي رياست جمهوري، روساي كميسيون هاي مجلس. اجرايي كردن نقشه به عهده ستاد است اگر ستاد نبود اين نقشه فقط ابلاغ مي‌شد به دستگاه ها و چه كسي مي‌توانست اين را پايش بكند كه در دستگاه‌ها بخش‌هاي اين نقشه اجرا مي شود يا نه ؟

کار اصلی ستاد راهبری نقشه جامع علمی رصد، پايش، ارائه گزارش، نظارت، بازنگري‌ها، به روز رساني‌هاست

مخبر خاطرنشان کرد: رصد، پايش، ارائه گزارش، نظارت، بازنگري‌ها، به روز رساني‌ها كار اين ستاد است. در همين نقشه جامعه علمي كشور گفته شده كه ۱۵ اولويت اصلي در ارتباط با علم و فناوري بايد برايشان برنامه ريزي شود از جمله آن هوافضا، فناوري نانو، فناوري زيستي يا بيوتكنولوژي، ميكروالكترونيك، گياهان دارويي طب سنتي، سلول هاي بنيادي و... بوده است. اگر يك چارچوبي وجود داشته باشد و ضوابطي يك اهداف كمي و كيفي براي آن تعريف شود مثلا در علم نانو معلوم شده است كه در ارتباط با اين علم بايد به چند درصد بازار جهاني برسيم.

وی درباره اینکه مي خواهیم ببينم نقشه جامع علمي كشور كه ۳  سال از ابلاغش مي گذرد و شما بر اجراي مفادش نظارت مي كنيد باعث چه تغييري در وضعيت علمي كشور و از آن فراتر در زندگي مردم شده است گفت: اين اسناد راهبردي مسير را تعيين مي كند. اينطور هم نيست كه شما تصور كنيد امروز نشستيم تصويب كرديم فناوري نانو داشته باشيم فردا تاثير محسوسش را در زندگي مردم ببينيم. بسياري از دانشمندان امروز ديگر فكرشان اين نيست كه مقاله توليد كنند به صرف اينكه در اين علم صاحب كرسي هستیم. امروز به دنبال اين هستند كه از طريق بيوتكنولوژي بگويند من مي توانم داروي ضد ام اس توليد كنم. اين مي‌تواند در زندگي مردم تاثير بگذارد.

مخبر افزود: الان سينووكس توسط همين دانشمندان در كشور توليد شده. سينووكس داروي ضد ام اس است. بيماري كه ما در كشورمان با آن زياد درگير هستيم. خوب است كه اين دوربين شما بچرخد و برود به كارخانه‌اي كه اين سينووكس را توليد مي‌كند، برويد سيناژن را بازديد كنيد اين دارو هم مشكل بيماران داخل كشور را حل مي‌كند و هم در سال گذشته و امسال ۲۲ ميليون دلار فقط در روسيه فروش داشته است. اين حاصل توانمدي دانشمندان ايراني در تبديل يك ايده و علم و دانش به محصول و ثروت است فقط دارو نيست مثلا ساخت نيروگاه ها را شما ببینید.

اگر اين رشته‌ها راه‌اندازي نمي‌شد و دانشمندش تربيت نمي‌شدند، چه اتفاقي مي‌افتاد؟ روز اولي كه نانو مطرح شد خدا حفظ كند دكتر عارف را آن موقع سال ۸۳ معاون اول بودند، كه طرح مطرح شد كه زودتر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي سندي را را در مورد نانو تنظيم كنيم كه همزمان با تحولات دنيا كارمان را انجام دهيم. و يادم هست ايشان چون به اين موضوع علاقه داشت يك رقمي خوبي را هم در دولت گذاشت براي اين كار تا پشتيباني شود. يعني يك طرف سندش را داشتيم و هدف‌گذاري‌هايي شد و بعد هم ستادي داشت. امروز بد نيست گزارش‌هاي ستاد نانو در تلويزيون گفته شود.

نظر شما