شناسهٔ خبر: 26032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به‌جای بشکه‌های نفت، آثار هنری را ببینیم

رییس پیشین موزه‌ی هنرهای معاصر با بیان این‌که تصویب قانون اختصاص یک درصد از بودجه برای خرید آثار هنری، با هدف حمایت از هنر و هنرمند اهمیت دارد، گفت: فرار نسل‌ها زمانی‌ اتفاق می‌افتد که ما از هنر و هنرمند خود در کشور حمایت نمی‌کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حبیب‌الله صادقی - هنرمند نقاش -  درباره‌ی تخصیص یک درصد از بودجه‌های عمرانی برای خرید آثار هنری، اظهار کرد: زمانی که من رییس موزه‌ی هنرهای معاصر بودم چندبار به مجلس رفتم و برای تصویب این قانون تلاش کردم. فکر می‌کنم باید برای انجام تمام مراحل تصویب و اجرای این قانون، کار کارشناسی انجام شود. مدیران فرهنگی برای انجام این کار باید یک شورا شامل کارشناسان تشکیل دهن

او با بیان این‌که من پشتیبان تصویب این قانون هستم، ادامه داد: در مراسم افطاری‌ای که ماه رمضان ریاست جمهوری ترتیب داده بود و در آن رییس‌جمهور و وزیر ارشاد حضور داشتند، سخنرانی کوتاهی کردم و گفتم اگر به جریان هنرهای تجسمی ایران، پولی تزریق نشود، هنرهای تجسمی روبه افول خواهد رفت. در کشور ما، هنرهای تجسمی و جنبه‌های مطالعاتی آن، قابلیت لازم را دارد که در صورت حمایت شدن، حتی جایگزین نفت شود و از طریق فروش

622-3.jpg آثار هنری بتوانیم به اهداف مالی خود برسیم.

وی با آوردن مثال‌هایی از کشورهای دیگر که عمده‌ی درآمد سرانه‌شان از طریق امور فرهنگی و هنری تأمین می‌شود، بیان کرد: اکنون در مصر 70 درصد درآمد سرانه از طریق فروش کاغذ پاپیروس و کاغذ برنج تأمین می‌شود و حدود 80 درصد درآمد سرانه در فرانسه از طریق ایجاد موزه‌ها و اقتصاد هنر به‌دست می‌آید.

وی اظهار کرد: اگر ما اکنون چنین مشکلاتی در زمینه‌ی بودجه داریم به این دلیل است که بودجه‌ی ما روی محصولی مانند نفت بسته می‌شود و نفت نیز این قابلیت را دارد که قیمتش از 123 دلار به 40 دلار کاهش یابد. تا وقتی نگاه‌مان به بشکه‌های نفت است و قیمت آن بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد، شرایط تغییر نخواهد کرد.

صادقی در ادامه گفت: اگر هنرمندان کار خردمندانه‌ای درباره‌ی خرید و فروش آثار هنری انجام دهند و روی این آثار سرمایه‌گذاری شود، وضعیت هنرهای تجسمی در ایران متحول خواهد شد. همان‌طور که چند سال پیش، کار خردمندانه‌ای درباره‌ی خوشنویسان انجام شد و قیمت آثار هنری خوش‌نویسان افزایش یافت.

او با تأکید بر این‌که یکی از راه‌های حمایت از خرید آثار هنری، تصویب قانون «یک درصد» است، افزود: اگر از معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شود و طرح «یک درصد» مورد توجه قرار گیرد، همه‌ی هنرمندان می‌توانند در جریان «اقتصاد هنر» وارد شوند و از طریق برگزاری «اکسپو» فروش آثار هنری و جریان اقتصادی سامان‌دهی شود. تصویب قانون «یک درصد» کشت دیم نیست، بلکه یک کشت هوشیارانه است که باید درست انجام شود.

وی در بخشی از سخنانش در پاسخ به این پرسش که اجرای این قانون همواره با نواقصی همراه بوده است، گفت: باید شورای عالی علمی تشکیل شود که خردمندان بتوانند برای اجرای این قانون تصمیم بگیرند. ما دولت روی کار را یک دولت پاک‌دست می‌شناسیم و معتقدیم که می‌خواهد با فساد مبارزه کند. بنابراین همه باید کمک کنیم که این اتفاق بیفتد.

صادقی اضافه کرد: وقتی از نظر علمی، هنری و ... امکانات لازم برای اندیشمندان و هنرمندان فراهم نمی‌شود، آن‌ها به کشورهای دیگر می‌روند. البته هنرمندان ایرانی پای ارزش‌های خود ایستاده‌اند و همت و جهد و صبوری می‌کنند. بنابراین موضوعات مربوط به هنرمندان باید سرفصل برنامه‌ریزی دولتمردان قرار گیرد.

نظر شما