شناسهٔ خبر: 26037 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهترین فیلم جوایز آکادمی فیلم اروپا به آیدا رسید

«آیدا» فیلمی از لهستان به عنوان بهترین فیلم جوایز آکادمی فیلم اروپا انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ «آیدا» فیلمی از پاول پاولیکوفسکی که درامی سیاه و سفید است و داستان زندگی در دهه 1960 در لهستان را روایت می کند، شب گذشته 22 آذرماه به عنوان بهترین فیلم جوایز آکادمی فیلم اروپا انتخاب شد.

«آیدا» جوایز اصلی فیلم اروپا را به خانه برد

دیشب در واقع شب «آیدا» بود چون کارگردان فیلم یعنی پاولیکوفسکی جایزه بهترین کارگردانی را هم برد و جایزه بهترین فیلمنامه نیز به او و فیلمنامه نویس همراهش ربکا لنکیویوچ اهدا شد. «آیدا» موفق شد تا جایزه بهترین فیلمبرداری را هم برای ریزارد لنزوسکی و لوکاس زای به ارمغان بیاورد و به عنوان فیلم منتخب مردم نیز انتخاب شود.

کارگردان این فیلم زمان دریافت جایزه اش شگفت‌زده گفت: مردم هرگز ما را انتخاب نمی‌کردند! ما فیلمی سیاه وسفید ساختیم، آن هم با یک دوربین که حرکتی نداشت. فکر می کنم دموکراسی از هر چیزی بهتر است.

این در حالی است که در دو سال اخیر فیلم برنده جایزه فیلم اروپا به عنوان برنده اسکار خارجی زبان نیز انتخاب شده و سال 2014 «زیبایی بزرگ» از ایتالیا و سال پیش از آن «عشق» از اتریش هر دوی این جوایز را به خانه بردند.

«آیدا» برای گلدن گلوب هم نامزد شده و نماینده لهستان برای فیلم خارجی زبان اسکار هم هست.

تیمیوتی اسپال و ماریون کوتیار بهترین بازیگران اروپا

تیمیوتی اسپال بازیگر کهنه کار بریتانیایی که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب هم شده جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ایفای نقش جی.ام.دبلیو در فیلمی از مایک لی به نام «آقای ترنر» دریافت کرد. او در کن نیز به همین دلیل بهترین بازیگر مرد سال شده بود.

بازیگر فرانسوی ماریون کوتیار نیز به عنوان بهترین بازیگر زن سینمای اروپا برای بازی در فیلم «دو روز، یک شب» این جایزه را دریافت کرد. او در فیلمی که ساخته برادران داردن است، در نقش زنی ظاهر شده که برای حفظ شغلش تلاش می کند.

ویم وندرس کارگردان آلمانی و رییس آکادمی فیلم اروپایی در کنار آگنسکا هالند رییس گروه داوران که کارگردانی لهستانی است این جشنواره را افتتاح کردند و از همان ابتدا با انتشار پیامی، از ولادیمیر پوتین خواستند تا اولگ سنتسوف کارگردان زندانی را آزاد کند. این فیلمساز اوکراینی اوایل سال به عنوان یکی از اعضای حزب دست راستی اوکراین دستگیر شد.

وندرس همچنین جایزه دستاورد در جهان سینمای اروپایی را به استیو مک کویین کارگردان «12 سال بردگی» اهدا کرد. این کارگردان بریتانایی در سال 2008 نیز جایزه کشف اروپایی را برای اولین فیلم بلندش با عنوان «هانچر» دریافت کرده بود.

اگنس واردا کارگردان فرانسوی نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری را برای نقشی که در موج نوی فرانسوی ایفا کرده دریافت کرد. او در سخنانش خواست تا از کارگردانان زن حمایت بیشتری شود.

اد گینی تهیه کننده ایرلندی نیز با دریافت جایزه تهیه کنندگی تجلیل شد.

«مافیا فقط در تابستان می کشد» بهترین فیلم کمدی اروپایی

جایزه بهترین فیلم کمدی اروپایی نیز به «مافیا فقط در تابستان می کشد» رسید که فیلمی در سبک و سیاق «فارست گامپ» بود.  این فیلم از سینمای ایتالیا با بازی کمدین پیر فرانچسکو شیف دیلیبرتو ساخته شده است. او جایزه‌اش را به قربانیان مافیا در سرزمین مادری اش اهدا کرد.

مارک بودر کارگردان آلمانی نیز جایزه بهترین مستند را برای «استاد جهان» گرفت. این فیلم ثبت کشف شخصی کارگردان از جنبه سیاه جهان مالی امروز است که با تمرکز بر یک بانکدار بلندپرواز ساخته شده است.

آلساندرو راک کارگردان ایتالیایی نیز جایزه بهترین فیلم انییمشن را برای درامی با عنوان «هنر شادی» دریافت کرد.

جوایز فیلم اروپا «قبیله» را کشف کرد

میروسلاو اسلاپوشپیچکی فیلمساز اوکراینی نیز جایزه کشف اروپایی را برای اولین فیلمش با عنوان «قبیله» برد که درامی درباره تبهکاری در میان نوجوانان است. این فیلم اولین بار در هفته منتقدان کن به نمایش در آمد و جایزه بزرگ را برد.

توماس هرمانس کمدین آلمانی میزبان مراسم دیشب بود که در اپرای ملی لتونی در ریگا برگزار شد.

بیست و هفتمین مراسم اهدای جوایز فیلم اروپا در تاریخ 13 دسامبر 2014 در شهر ریگا برگزار شد. امسال بیست و هفتمین دور برگزاری این مراسم بود.

مراسم جوایز فیلم اروپا (ایفا) هر سال با همکاری برلین و یک شهر اروپایی دیگر برگزار می شود که در سال 2012 این مراسم در مالت و در سال 2013 در برلین برگزار شد.

این جوایز هر سال توسط آکادمی فیلم اروپا در بیش از 10 بخش به مهمترین دستاوردهای سال فیلم های اروپایی اهدا می شود.

 

نظر شما