شناسهٔ خبر: 26052 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آگهی‌های دولتی مطبوعات دردسرساز شد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی، به ابهام در دستورالعمل جدید معاونت مطبوعاتی در مورد نحوه رتبه‌بندی نشریات متقاضی دریافت آگهی‌های دولتی اعتراض کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ خداداد ابراهیمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، به دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در مورد نحوه رتبه‌بندی و کسب امتیاز نشریات متقاضی دریافت آگهی‌های دولتی که بر اساس آن نشریات غیرسراسری از فهرست دریافت‌کنندگان آگهی‌های دولتی حذف شده‌اند، واکنش نشان داد و گفت: ما مخالف هر گونه اقدامی هستیم که موجب تضعیف پایه‌های اقتصادی مطبوعات محلی بشود؛ اعم از رتبه‌بندی‌های مالیاتی، اختصاص آگهی‌های دولتی به روزنامه‌های سراسری و خارج کردن مطبوعات محلی از این چرخه.

وی سپس با تاکید بر لزوم پیگیری مسائل صنفی مطبوعات محلی به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی اتحادیه متبوعش، اضافه کرد: ظاهراً معاونت مطبوعاتی و بخش رسانه‌ای دولت در مصاحبه‌ها و اظهار نظرهایشان همیشه اعلام می‌کنند که ما در جهت تقویت مبانی اقتصاد مطبوعاتی محلی تلاش می‌کنیم و اساساً امور صنفی مطبوعات محلی را به خودشان واگذار می‌کنیم ولی باید گفت تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور سپس با برشمردن مصادیقی برای مدعای خود، گفت: در دولت قبلی، یک اتفاق نامبارک روی داد و برای مدتی انحصار آگهی‌های دولتی را فقط به روزنامه ایران دادند که ما همان زمان اعلام موضع کردیم و به این موضوع به شدت معترض و پیگیر شدیم تا آن دستورالعمل را لغو کردند. الان هم در دستورالعمل جدیدی که معاونت مطبوعاتی ابلاغ کرده، به نظر می‌رسد قرار است مطبوعات محلی از فهرست دریافت‌کنندگان آگهی‌های دولتی حذف شوند که اگر این اتفاق بیفتد، باید بگویم این یک ستم و یک اجحاف در حق مطبوعات محلی است.

ابراهیمی با بیان اینکه «ما از طریق مداخل قانونی پیگیر این قضیه هستیم»، اضافه کرد: قرار است طی یکی دو روز آینده، ما به عنوان هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی، نشستی را با معاونت مطبوعاتی برگزار کنیم و در این راستا با یکدیگر بحث و گفتگو کنیم، چون کمی ابهام دارد؛ در این دستورالعمل منظور از «نشریات غیرسراسری» مشخص نیست؛ آیا منظور همه روزنامه‌های کثیرالانتشار سراسری است یا آن دسته از روزنامه‌های کثیرالانتشار سراسری که مجوز برای انتشار در گستره سراسری را دارند اما سراسری منتشر نمی‌شود؟ چون هستند روزنامه‌هایی که سال‌هاست مجوز انتشار سراسری را دارند اما مثلاً در نقاطی مانند ایلام و کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان توزیع نمی‌شوند.

وی گفت: من البته یکی دو روز پیش هم صحبتی با آقای انتظامی (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) داشتم که ایشان در این زمینه معتقد بود که نشریات محلی می‌توانند آگهی بگیرند ولی باز هم این عبارت تفسیرپذیر است چرا که مشخص نیست منظور کدام دسته از آگهی‌هاست؟ لذا در این خصوص باید با مسئولان مربوطه رو در رو صحبت کنیم. البته این را هم بگویم که آقای انتظامی اظهاراتی هم داشته‌اند مبنی بر اینکه ضمیمه روزنامه‌های سراسری نباید بیش از 30 درصد آگهی داشته باشد، و ما هم از این صحبت‌ها و دیگر اظهارات ایشان که همواره بر تقویت مطبوعات محلی تاکید دارند، قدردانی می‌کنیم و اتفاقاً اینجاست که یک تناقض در اظهارات و عملکرد معاونت مطبوعاتی در این خصوص مشاهده می‌شود که همانطور که گفتم باید برای رفع آن با همدیگر جلسه‌ای داشته باشیم.

نظر شما