شناسهٔ خبر: 26055 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد برای وزیر علوم نامه نوشت

رئیس شورای تخصصی تحول ارتقاء علوم انسانی از ارسال نامه به وزیرعلوم برای برگزاری جلسه مشترک با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه 96 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

وی گفت: نامه ای از جانب شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، برای دکترفرهادی، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری نگاشته شده و در این نامه ضمن معرفی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی از وی درخواست شده تا جلسه مشترکی به منظور آشنایی بیشتر بین طرفین برگزار شود.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر آذربایجانی عضو شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، گزارشی از طرح تحقیقاتی « تبیین مفهوم اسلامی کردن علوم انسانی» ارائه کرد.

که بخشی از این طرح به تشریح ابعاد مختلف موضوع  اسلامی کردن علوم انسانی پرداخته بود که هریک از اعضا نظرات خود را دراین رابطه ابراز کردند.

بعد از بیان این نظرات، دکتر حداد عادل گفت: در مورد متون برخی از کتابهای درسی، موضوع تهذیب این متون از مبانی ضد اسلامی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نقد مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی علوم انسانی ریشه گرفته در غرب کار اصلی در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی محسوب می‌شود.

رفع ابهامات در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: رفع ابهامات موجود در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی، که بعضا در اذهان برخی از اقشار متدین نیزوجود دارد، محتاج یک برنامه‌ریزی و کار مدیریتی در زمینه عرضه آثار علمی در این زمینه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی محتاج یک برنامه‌ریزی چند لایه است و هر یک از این لایه‌ها باید با تعریف مشخص و توجه به اجزای مختلف موضوع، مدیریت شوند.

وی افزود: کار اسلامی شدن علوم انسانی، یک کار دراز مدت، مستمر، دائمی و فراملی و متعلق به همه جهان اسلام است.

حداد عادل گفت: باید یک تیم تحقیقاتی مسلط به موضوع و تمام وقت، بازخوردهای نظری موضوع  اسلامی شدن علوم انسانی را رصد کرده و در صورت لزوم نظریات ابراز شده را در نظرات گذشته تأثیر دهند و در غیر اینصورت نظریات و شبهات ارائه شده را پاسخ دهند.

تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی

وی افزود: سندی که امروز مورد بررسی قرار گرفت، گام اول تدوین « فلسفه علوم انسانی اسلامی» و این گام باید گام‌های بعدی تکامل پیدا کند.

نظر شما