شناسهٔ خبر: 26100 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر پروژه تاریخ شفاهی: کتابخانه کنگره آمریکا هیچ پولی به پروژه تاریخ شفاهی ایران نداده است

مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران گفت: کتابخانه کنگره آمریکا هرگز و در هیچ مقطعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم هیچگونه پرداخت مالی نسبت به این پروژه نداشته است.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین دهباشی، مدیر دفتر تاریخ شفاهی و تصویری ایران و همچنین مسئول پروژه تاریخ شفاهی عصر پهلوی دوم در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های مراسم رونمایی از این پروژه در روز سه‌شنبه هفته جاری، با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و در محل این سازمان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد نحوه همکاری کتابخانه ملی ایران با کتابخانه کنگره آمریکا در تدوین پروژه و همچنین عمل نکردن مسئولان مربوطه در دولت قبلی به تعهداتشان به این پروژه و نیز کتابخانه کنگره آمریکا گفت: آنچه من به عنوان تعهدات ایران به کتابخانه کنگره در گفتگوهای قبلی خودم اعلام کردم به تمامی اتفاق افتاده است و کتابخانه کنگره آمریکا نسخه‌ای از این پروژه را دریافت کرده است که روز سه‌شنبه هم طی مراسمی در ایران و در محل کتابخانه ملی از آن رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می کنم که تعهداتی که کتابخانه ملی به کتابخانه کنگره و پروژه ما داشته است، به تمامی انجام شده و شاید صحبت های قبلی من در آن مصاحبه ها، اندکی باعث سوءتفاهم شده باشد.

دهباشی افزود: از سال گذشته و در واقع ماه های پایانی دولت قبل تاکنون، هیچ مصاحبه جدیدی با رجال عصر پهلوی در قالب پروژه تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم، انجام نشده، اما پژوهش های پسینی زیادی انجام شده است و به کتاب‌ها افزوده شده است. ما وقتی از این کتاب‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان گفته‌های شخص مصاحبه شونده به تمامی، به اضافه این پژوهش‌های بعدی است که به آنها اشاره کردم. همه اینها در پاورقی‌های کتاب ها شرح داده شده است. در واقع چیزی که حبس شده بود، امروز آزاد شده است.

مدیر پروژه یاد شده، همچنین در خصوص روابط کتابخانه ملی با کتابخانه کنگره آمریکا گفت: کتابخانه کنگره سال‌ها قبل در حدود سال ۱۳۷۹ قراردادی را با کتابخانه ملی ایران برای همکاری‌های مشترک امضا کرده بود که در شمار آن همکاری ها، پروژه تدوین تاریخ شفاهی هم وجود داشت. کتابخانه کنگره آمریکا حاضر شد که در برابر در اختیار داشتن یافته‌های این پروژه، اسناد و مدارک و منابع مورد نیاز ما را برای انجام مصاحبه‌ها و تدوین پروژه، در اختیارمان بگذارد. تاکید می‌کنم که کتابخانه کنگره آمریکا هرگز و در هیچ مقطعی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، هیچگونه پرداخت مالی به پروژه تدوین تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم، نداشته است و حمایتش از این پروژه صرفا حمایت‌های اسنادی و معنوی بوده است.

دهباشی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر میزان مستند بودن اظهارات رجال پهلوی که در پروژه تاریخ شفاهی با آنها مصاحبه شده است، مثلا در خصوص جشن های ۲۵۰۰ ساله که شبکه «من و تو» آن را بسیار ناچیز اعلام می‌کند، اما شجاع‌الدین شفاء، مشاور محمدرضا پهلوی آن را ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا ذکر کرده است، توضیح داد: شما و ما به عنوان خبرنگار و کسانی که بخشی از کارمان تهیه مصاحبه است، وقتی دو نقل قول متفاوت می‌شنویم اولین کاری که می‌کنیم این است که به سراغ منبع اصلی موضوع می رویم.

مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران اضافه کرد: شبکه «من و تو» از قول پسر آقای شجاع‌الدین شفاء هزینه برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله را ۱۵ میلیون تومان ذکر می‌کند، اما منبع ما چیست؟ خود آقای شجاع‌الدین شفاء که ایشان اعلام می‌کنند، این رقم بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا است.

مسئول پروژه تاریخ شفاهی عصر پهلوی دوم تاکید کرد: ما هرگز به دنبال این نبوده‌ایم و نرفته‌ایم که در خصوص موضوعاتی مهم از این دست، با افراد درجه چندم صحبت کنیم، تلاش کرده‌ایم در حد امکان بتوانیم با کسی که بیشترین مسئولیت را در این زمینه‌ها داشته است، مصاحبه کنیم و نظر نهایی را از او بگیریم.

نظر شما