شناسهٔ خبر: 26102 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس کتابخانه ملی: شبکه‌هایی مثل من و تو تاریخ‌سازی می‌کنند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هدف شبکه هایی مانند «من و تو» را از تهیه برنامه هایی با موضوع تاریخ رژیم پهلوی، تطهیر جنایات این رژیم عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع مراسم رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم، در دفتر وی در کتابخانه ملی برگزار شد.

رئیس کتابخانه ملی ایران که سازمان متبوعش مجری طرح تدوین پروژه تاریخ شفاهی ایران است، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد ارزیابی اش از برنامه های برخی شبکه های ماهواره ای مانند «من و تو» در مورد تاریخ عصر پهلوی و ویژگی های پروژه ای که جمهوری اسلامی ایران در حال انجام آن است، گفت: یکی از انگیزه های اصلی ما برای پرداختن به تاریخ شفاهی ایران معاصر، هم به عنوان یک رسالت سازمانی و هم یک وظیفه ملی، مقابله با موجی از تاریخ‌سازی‌هاست که توسط برخی عناصر صورت می گیرد تا کسانی را که در رژیم گذشته دست به جنایات بیشمار زده اند، تطهیر کند.

وی افزود: آنچه که در شبکه های خارجی که شما به یکی از آنها اشاره کردید، انجام می شود تطهیر جنایات رژیم پهلوی در نیم قرن حاکمیتش بر این سرزمین است که در طول آن با همه ارزش های دینی و ملی این کشور مقابله کرد و نهاد حرکت های ضد ارزشی و ضد اخلاقی مانند جشن های ۲۵۰۰ ساله را بنیان گذاشت.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: آنها اصرار زیادی برای تاریخ سازی دارند، خصوصا اینکه نسل جوان امروز ما در آن دوره حضور نداشته است. این وظیفه ماست که تلاش کنیم واقعیت های موجود را مبتنی بر اسناد واقعی به نسل جدید منتقل و معرفی کنیم.

صالحی امیری در همین رابطه گفت: من سه رهیافت بسیار اساسی را در تهیه این قبیل برنامه ها توسط این شبکه ها می بینیم؛ اول نوعی پاکسازی و استحاله رژیم پهلوی از جنایاتش است، هدف دوم تقدیس سلطنت و رهیافت سوم هم ظهور و بروز نوعی اباحه گری فرهنگی که در آن مقطع وجود داشت و اوج آن را در جشن های ۲۵۰۰ ساله دیدیم که به عنوان مثال تئاتری را هم از فرانسه آورده که حتی در خود پاریس هم به آن واکنش نشان دادند. مجموعه این تلاش ها برای ایجاد ذهنیت در جهانیان و با هدف تقدیس پهلوی است؛ حکومتی که همه هزینه ها و خساراتی را که به بار آورد، ملت پرداخت کرد و بیت المال این مملکت برای آن صرف شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین بدون نام بردن از «داریوش همایون» از سردمداران رژیم پهلوی، گفت: شخصی که از آن نام برده شد و من الان از ذکر نامش پرهیز دارم، بلاشک خود در دوره پهلوی عامل جنایت بود و حالا که در حاشیه قرار گرفته - در مصاحبه با همکاران ما در پروژه تاریخ شفاهی- تلاش می کند تا تصویری پاک از خود ارائه کند.

وی اضافه کرد: چیزی که در تاریخ شفاهی می بینید، مجموعه ای است از مصاحبه های مستند به علاوه حدود ۱۰۰ هزار برگ سند که در پیوست آن آمده است. همه این اسناد و مدارک اثبات کننده واقعیت هایی است که بیان می‌شود.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: گرچه افرادی که در پروژه تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم، با آنها مصاحبه شده است، در کمال صداقت صحبت نکرده اند، اما در پاورقی ها و در استناد به دیگر مصاحبه ها و اسناد، صحت و سقم اظهارات آنها مشخص خواهد شد.

نظر شما