شناسهٔ خبر: 26109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صد و دومین شماره «بخارا»منتشر شد

بخارا در شماره یکصد و دوم خود که در کتابفروشی‎ها و دکه‎های روزنامه‎فروشی در دسترس علاقمندان قرار دارد، جشن نامه دکتر محمد علی موحد را در صفحاتی قابل توجه منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در این شماره بخارا به ترتیب مقالات استادانی همچون: محمدرضا شفیعی‌کدکنی، داریوش شایگان، سیروس علی‌نژاد، صفدر تقی‌زاده، محمود دولت‌آبادی ، عبدالحسین آذرنگ، ناصرالدین پروین، هاشم رجب‌زاده، ایرج پارسی‌نژاد و … منتشر شده است. در بخش نقد ادبی این شماره «بخارا»، مقامات ابوعلی قومسانی/ محمدرضا شفیعی کدکنی را می‌خوانیم و در بخش نقد شعر و شاعر، مقالات شارل بودلر، شاعری که هنر مدرن را دگرگون کرد/ داریوش شایگان و همچنین جُلندای عمان، ‌از قرآن تا دیوان قطران/ مسعود جعفری آمده است.

جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد هم شامل مطالب زیر است: روزشمار زندگی و آثار او/ محمد طاهری خسروشاهی، با دکتر موحد از روزگار کودکی/ سیروس علی‌نژاد، خاطره‌ای از افتتاح دبیرستان موحد/ سکینه نوروزی، مردی که دین خود را به وطن ادا کرده است/ پرویز مینا، راه رفتن بر لبه‌ پرتگاه/ سیروس علی‌نژاد، دکتر موحد: ادیب، عارف، حقوق‌دان/ صفدر تقی‌زاده، دکتر موحد، فرزانه‌ای از تبار فرزانگان آذربایجان/ باقر صدری‌نیا، زکات معرفت استاد/ سیروس علی‌نژاد، گزارش آیین نکوداشت دکتر محمدعلی موحد در تبریز/ شهاب دهباشی،با قافله شوق (متن سخنرانی در دانشگاه  تبریز)/محمدعلی موحد، گزارش کار تصحیح جدید مثنوی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی/ محمدعلی موحد، جوینده‌ا‌ی فرسوده‌پای (شعر)/ محمدعلی موحد، گزیده مکتوبات مولانا (یادداشتی بر کتاب «احوال دل گداخته»)/ محمدعلی موحد، سایه‌ای به پهنای فلک/ ایرج زبردست، پیشکش به حضرت استاد، دکتر محمدعلی موحد/ مهدی سالاری‌نسب، شب خاندان مولانا، زبان فارسی در قلمرو خاندان مولانا (گزارش شب خاندان مولانا)/ ترانه مسکوب، انگار چیزی از این دنیا کم بود/ محمود دولت‌آبادی، چنین گشت و چنان شد/ محمدعلی موحد، ما نواده جناب مولانا جلال‌الدین هستیم/ اسین چلبی، اولین زیارت تربت مولانا/ فروزنده اربابی و خاندان مولانا/ سولماز امین‌زاده.

در ادامه بیست و سومین شماره قلم‌رنجه به قلم بهاءالدین خرمشاهی را می‌خوانیم. بخش سفرنامه هم شامل غریب آشنا (سفری کوتاه به سمرقند و بخارا)/ نصرالله پورجوادی است. در آویزه‌ها هم بیست و هفتمین شماره آن به قلم میلاد عظیمی آمده است. یک داوری درباره‌ احمد کسروی/ نظر خانلری درباره نوآوری‌های عروضی سیمین بهبهانی/ تعریض سعید نفیسی به مجتبی مینوی/ انتقاد از فارسی سره نویسی در قرن پنجم/ نکته‌ای درباره نادرپور)/ سابقه افتخار به زایمان سزارین!/ سوختن دجال) / دو غزل از خواجه عالم سمرقندی) هم در ادامه همین بخش است.

بخش اسناد تاریخی این شماره بخارا، شامل یادداشت‌های منتشرنشده محمدعلی فروغی از کنفرانس صلح پاریس به کوشش محمد افشین وفایی و پژمان فیروزبخش است. بیست و هفتمین شماره تاریخ نشر کتاب در ایران- نشر در دهه‌ 1330 از عبدالحسین آذرنگ، از چشمه خورشید به قلم هاشم رجب‌زاده درباره ژاپن و پنج مقوله جلوه‌هایی از ایران و فرهنگ ایرانی در مستند سیتروئن)/ شوخی محترمانه با مصححان/ سید مهدی قلزم یزدی (353)/ صد نامه نوشتیم و یکی باز نیامد... / عارف قزوینی و روزنامه ناهید، از ناصرالدین پروین، یادداشت‌های یک کتابدار، پاره‌های باستان‌شناسی، تازه‌ها و پاره‌های زبان اردو، تاریخ ایران باستان و نقد و معرفی کتاب‌ و یادداشت‌ها، دیگر مطالب این شماره بخارا را تشکیل می‌دهند.

نظر شما