شناسهٔ خبر: 26180 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف روستای 7700 ساله زیر آب‌های سرزمین‌های اشغالی

باستان‌شناسان بقایای روستایی هفت هزار و 700 ساله را در ساحل شهر «حیفا» در سرزمین‌های اشغالی پیدا کرده‌اند که ممکن است قدیمی‌ترین سازه چوبی جهان در آن کشف شود.

1418714476265_Dr-Ehud-Galili-taking-core-samples-from-the-newly-excavated-water-well-in-Kfar-Samir-1-635x357.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حفاری‌های باستان‌شناسان و دانشجویان دانشگاه «حیفا» به کشف روستایی با قدمت هفت هزار و 700 ساله منجر شد. این روستای دوره نوسنگی حدودا 200 متر از ساحل فاصله دارد و 16 فوت زیر سطح آب قرار گرفته است.

در سال 1991 هم باستان‌شناسان به دنبال یافتن این محل به عنوان قدیمی‌ترین مرکز تولید روغن زیتون و کهن‌ترین سازه چوبی جهان بودند. چاهی که در این منطقه با استفاده از تکه‌های چوب و سنگ ساخته شده، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های چوبی جهان به حساب می‌آید.

به گفته پژوهشگران این پروژه، زمانی که این منطقه محل سکونت بوده، سطح آب دریا هشت متر پایین از زمان کنونی بوده و این روستا 700 متر با ساحل فاصله داشته است.

به گزارش میدل‌ایست مانیتور، حفاری‌های این روستا نه تنها به اطلاعات تاریخی درباره تولید روغن زیتون و سازه‌های چوبی کمک می‌کند، بلکه اطلاعاتی را درباره گرم‌شدن کره زمین و بالا آمدن دریاها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

نظر شما