شناسهٔ خبر: 26306 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳۵ سال به برگزاری کنگره، سخنرانی و مقاله اکتفا کردیم

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این‌که علوم انسانی ما با علوم انسانی غرب به کلی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: منظور علومی همانند روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق و دیگر مسائل بوده و علومی همانند فیزیک، شیمی و ریاضیات را نمی‌توان فرض کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از رسا، رئیس شورای تحول علوم انسانی روز شنبه در نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های قم با اشاره به سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب، علوم انسانی را از مسائل حیاتی انقلاب اسلامی دانست.

وی افزود: انقلاب اسلامی نمی‌تواند اسلامی بوده و تأثیر کافی خود را بگذارد مگر این‌که علوم آن اسلامی باشد؛ ‌ رؤسای دانشگاه‌ها باید توجه ویژه‌ای به اسلامی سازی علوم انسانی داشته باشند.

تحول علوم انسانی کاری دشوار است و با بخشنامه محقق نمی شود

حداد عادل تحول در علوم انسانی را کاری دشوار توصیف و اذعان داشت: تحول علوم انسانی یک کار دفعی، فوری و بخشنامه مدار نیست؛ این کار مستمر بوده و از جنس کار شورای و جلسه‌ای هم نیست.

وی تأکید کرد: در این باره نیز پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات راهبردی تحول علوم انسانی داده شده است؛ البته ارتباط داشتن با اساتید از اصول ما بوده و از انتقادات و پیشنهادات بهره خواهیم برد.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تأکید بر این‌که تمام تلاش ما دستخوش تغییر قرار نگرفتن تحول علوم انسانی به واسطه درگیری‌ها جناحی است، بیان داشت: تلاش ما پرهیز دادن این تحولات از درگیری‌ها جناحی است؛ بسیار مراقب هستیم که این کار زیر چرخ دنده ‌های جدل و جدال جناحی له نشود.

عده ای در کشور به دلیل تفکرات سکولاری با تحول علوم انسانی مخالفت می کنند

وی ادامه داد: عده‌ای در کشور دارای تفکر سکولار هستند که با تحول علوم انسانی موافق نبوده و این نیت باطنی خود را هیچ‌گاه به صراحت آشکار نمی‌کنند؛ بلکه در این‌باره برای سنگ اندازی و جلوگیری بهانه‌های مختلفی گرفته و سخنان عجیبی را بیان می‌کنند.

 

حداد عادل اسلام و انقلاب اسلامی را خط قرمز در تحولات علوم انسانی دانست و خاطرنشان کرد: از نقد سازنده بهره خواهیم برد؛ نخستین قدم ما تأسیس مختصر تشکیلاتی برای ارتباط با حوزه‌های علمیه در تهران است؛ تصور ما این است که کار باید به صورت مرحله به مرحله و لایه به لایه پیش برود.

وی افزود: تألیف کتاب انسان شناسی دینی به عنوان واحد درسی دانشجویان، تألیف کتابی در نقد روش‌های عمومی حاکم بر علوم انسانی غرب، تدوین نقشه راه و پیرایش محتوای کتاب‌ها از دیگر کارهای پیش بینی شده است؛ تخمین می‌زنیم برای این کار چندین هزار کتاب جدید باید تألیف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین فلسفه غرب برای آگاهی از آرا و نظرات آنها تدریس می‌شود؛ از اساتید قبلی نیز بهره خواهیم گرفت، برخی خیال نکنند از اساتید سابق در این زمینه استفاده نخواهد شد.

۳۵ سال به برگزاری کنگره، سخنرانی و ارائه مقاله اکتفا کرده ایم

وی تصریح کرد: متأسفانه ۳۵ سال به برگزاری کنگره، سخنرانی و مقاله اکتفا کردیم؛ در حالی که دانشگاه‌ها کار خود را ادامه داده و این سخنان اثراتی نداشته است و کتاب‌های ترجمه شده غرب در دانشگاه تدریس می‌شد.

حداد عادل خاطرنشان کرد: البته وزارت علوم نیز باید در این موضوع احساس مسؤولیت کرده و در متن آن باشد؛ به آن ایمان داشته باشد؛ همچنین ذره‌ای اختلاف نظر سبب ایجاد مشکل بزرگی می‌شود.

وحدت حوزه و دنشگاه بیش از هرجا باید در قم نمود داشته باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره وحدت حوزه و دانشگاه آن را امری مهم برای کشور دانست و اظهار داشت: این وحدت بیش از هر جای دیگر باید در شهر مقدس قم که کانون علم است محقق شده و برای سراسر کشور الگو باشد.

وی تأکید کرد: تمام مسائل دینی، ‌ اسلامی و انقلاب ما بر مدار انسان اسلامی می‌چرخد؛ باید ما در این زمینه افرادی را تربیت و به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که همه راه‌ها به انسان ختم می‌شود.

حداد عادل تفکر درباره انسان و جهان بینی را عامل اختلافات میان اسلام با بینش غربی عنوان کرد و اظهار داشت: از دیدگاه اسلام انسان موجودی است که وجودی قبل، حین و پس از دنیا دارد، همچنین در این دنیا مسافر بوده و می‌توان از این جا به مراحل عالی برسد؛ در حالی که تفکر غربی نسبت به انسان تعریف دیگری دارد.

وی یادآور شد: تفکر غرب درباره انسان از زمان رنسانس تا به امروز پیشرفت هایی داشته و در این فرآیند مکاتب اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسیم به صورت عام بر تفکر غربی وارد شده است؛ یعنی فیلسوفان مدعی این اندیشه‌ها وظیفه انبیا را در میان امت‌ها بر عهده گرفته‌اند.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این‌که علوم انسانی ما با علوم انسانی غرب به کلی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: منظور علومی همانند روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق و دیگر مسائل بوده و علومی همانند فیزیک، شیمی و ریاضیات را نمی‌توان فرض کرد.

عدم تضاد اسلامی سازی علوم انسانی با بهره گیری از دستاوردهای مثبت غرب

وی افزود: وظیفه ما در شورای تحول علوم انسانی نیز اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمد و کارآمد کردن علوم انسانی است.

 

حداد عادل عنوان کرد: البته مراد از اسلامی سازی علوم انسانی مخالفت با تمام دستاوردهای علوم انسانی در غرب نیست، اگر در رشته‌ای نتایجی حاصل شده باشد استفاده خواهیم کرد؛  اما نمی‌توانیم مبانی متضاد تفکر اسلامی را بپذیریم.

نظر شما