شناسهٔ خبر: 26333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سازنده «گنجه رنج» بار دیگر به عراق می‌رود

تهیه کننده «گنجه رنج» که جایزه اسکار را گرفت، این بار فیلم موسس بلک واتر را در عراق می سازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کمپانی وولتاژ پیکچرز حقوق رسمی استفاده از داستان اریک پرینس موسس جنجالی بلک‌واتر را خریداری کرده است؛ مردی که در عراق جنگ‌زده تبدیل به یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های امنیتی شد و در عین حال زندگی دوگانه خود را هم به عنوان نیروی سی‌آی‌ای و هم به عنوان مسئول جمع‌آوری تیم‌های ضربتی و حمله به اعضای القاعده، ادامه داد.

تجارت بسیار سودمند او هفت سال پیش از بین رفت. این اتفاق زمانی افتاد که تعدادی از کارمندان تحت استخدام بلک‌واتر با سلاح‌های خود روی جمعیت آتش گشودند و به 30 عراقی شلیک کردند و باعث مرگ 17 تن از آن‌ها شدند. چهار نفر از این کارمندان برای تیراندازی محکوم شدند و یکی از آن‌ها حکم قتل درجه یک دریافت کرد.

حقوق رسمی خریداری شده شامل حقوق زندگی پرینس، کتاب او یعنی «جنگجویان غیرنظامی» و مقاله ونیتی فر سال 2010 آدام سیرالسکی با عنوان «سرمایه‌دار، پیمان‌کار، سرباز، جاسوس» می‌شوند. این فیلم نیکولاس چارتیه رییس کمپانی ولتاژ را بار دیگر در مرکز یک فیلم درام داغ خاورمیانه‌ای قرار می‌دهد،‌ چون او پیش از این نیز برای تهیه فیلم «گنجه رنج» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شده بود.

فیلمسازان می‌گویند که این فیلم داستان زندگی پرینس و رشد و سقوط کمپانی به شدت مخفی و بحث برانگیزش را تعریف خواهد کرد. پرینس خود از اعضای اسبق تیم ویژه کماندوهای نیروی دریایی ایالات متحده یعنی گروه سیل و همچنین وارث ثروت بزرگ یک کمپانی قطعات ماشین بود که از این منابع برای ساخت مرکزی در کارولینای شمالی استفاده کرد تا بهترین بادی‌گاردهای تمرین دیده به عنوان نیروهای ویژه را برای خود بسازد. بعد از حملات تروریستی مانند حمله به یو‌اس‌اس کول و همچنین یازده سپتامبر، این تجارت بسیار سودمند شد و پرینس نظاره‌گر قراردادهای خصوصی امنیتی میلیارد دلاری بود. اما بعد از تیراندازی به مردم غیرنظامی در میدان نیسور عراق کمپانی او زیان‌های غیرقابل بازگشتی را متحمل شد و هویت خود او به عنوان نیروی مخفی سی‌آی‌ای نیز لو رفت که منجر به قرار گرفتن نامش در لیست سیاه القاعده شد. او کمپانی‌اش را در سال 2010 فروخت و از دید عموم کنار رفت.

کمپانی ولتاژ در حال ملاقات با نویسندگانی است که می‌توانند به تحقیقات و افراد داخلی سابق بلک‌واتر دسترسی داشته باشند چون خود پرینس هم مشتاق تعریف کردن داستان‌اش است. چارتیه درباره این پروژه گفت: مدتی است که می‌خواستم این فیلم را بسازم. با توجه به اینکه مدت زمان قابل توجهی را با اریک گذرانده‌ام می‌توانم به راحتی بگویم که او خارق‌العاده‌ترین مردی است که تا به حال دیده‌ام و یک فیلم بزرگ در داستان زندگی او وجود دارد.

کمپانی بلک‌واتر پس از رسوایی در عراق، نام خود را به آکادمی تغییر داد تا جنایت‌هایش فراموش شود. بلک‌واتر در سال 1997 به وسیله اریک پرینس و آل کلارک تأسیس شد.پرینس پس از واگذاری شرکت به امارات نقل مکان کرد تا در آنجا از اتهاماتی که پس از رسوایی‌های پی در پی بلک‌واتر متوجه وی بودند، فرار کند.

آکادمی هم‌ اکنون بزرگترین شرکت در میان سه شرکت خصوصی امنیتی است که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. دولت اوباما قراردادی 250 میلیون دلاری با این شرکت منعقد کرده است تا در افغانستان برای وزارت امور خارجه و سازمان سیا کار کند.

نظر شما