شناسهٔ خبر: 26341 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فعالیت مرکز علوم دینی بلگراد در پاییز گذشته

مرکز علوم دینی بلگراد در فصل پاییز شاهد برگزاری دوره‌ «جریان‏‌های تمدن اسلامی»، انتشار مقاله «معرفت‏‌شناسی ملاصدرا» در برترین مجله فلسفی بالکان و همچنین معرفی ترجمه اثر فلسفه‏ اسلامی در دانشگاه «موستار» در بوسنی بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد صربستان به برگزاری تعدادی از برنامه‌‏های علمی و پژوهشی مهم اسلام‏‌شناختی در منطقه‏ بالکان در فصل پاییز اقدام کرده است، از آن جمله می‏‌توان به برگزاری دوره آموزشی کوتاه‏ مدت «جریان‏‌های تمدن اسلامی» در بلگراد، انتشار شماره جدید مجله‏ علمی-پژوهشی علوم دینی «قم»، انتشار مقاله‏‌ای پیرامون معرفت‏‌شناسی حکمت متعالیه‏ ملاصدرا در برترین مجله‏ علمی-پژوهشی فلسفی بالکان، معرفی کتاب تألیفی «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» در آمفی‏‌تئاتر بزرگ کتابخانه‏ ملی صربستان با سخنرانی سفیر صربستان در یونسکو، معرفی ترجمه‏ یکی از آثار فاخر فلسفه‏ اسلامی در دانشگاه شهر زیبای موستار در بوسنی و هرزگوین و همچنین شرکت مرکز علوم دینی «قم» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد اشاره کرد که در ادامه گزارشی اجمالی از این فعالیت‌ها می‌آید:

*برگزاری دوره‏ آموزشی «جریان‏‌های تمدن اسلامی» در بلگراد

دوره‏ کوتاه‌ ‏مدت آموزشی با عنوان «جریان‏‌های تمدن اسلامی» در ساختمان مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد با محتوای اسلام‌شناختی و با هدف کسب بالاترین اعتبار و مرجعیت در تولید علم دینی در حوزه اسلاوهای جنوبی و ارتقای مرکز به انستیتوی علمی و مشارکت گروه‏‌های مقتدر پژوهشی در مدیریت علم در حوزه‏ جغرافیایی مزبور برگزار شد.

 

افراد شرکت کننده در این طرح از دانشجویان و محققان رشته‏‌های فلسفه، آنتروپولوژی، الهیات مسیحی و ادبیات عربی و فارسی بودند که مباحثی نظیر مبانی تمدن اسلامی، نهادهای علمی-آموزشی در تاریخ تمدن اسلامی، تمدن اسلامی و تمدن مدرن غربی، طبقه‏‌بندی علوم در اسلام، تطورات علوم نقلی در اسلام، تطورات علوم عقلی در اسلام، هنر در تمدن اسلامی، جریان‏‌های تجددگرا در میان مسلمانان و قرآن و عصر حاضر مطرح شد.

*انتشار شماره جدید مجله «قم» در بلگراد

در این شماره، چهار مقاله علمی از سوی ارزیابان به عنوان «مقالات اصیل علمی» (Original scientific paper) و دو مقاله به عنوان «مقالات انتقادی» (Review article) شناخته شده و کدهای اختصاصی UDC دریافت کردند.

 

 

این مجله به اعتقاد اعضای هیأت تحریریه و شورای بین المللی آن که متشکل از اساتید برجسته اسلام‏‌شناسی از کشورهای صربستان، بوسنی، جمهوری اسلامی ایران، آلمان، نیجریه، انگلستان و اندونزی است، جایگاه بسیار ممتازی در پروسه‏ تولید علم دینی در حوزه‏ی بالکان پیدا کرده است و تا به حال، تعداد 36 مقاله‏ تألیفی در شماره‏‌های پیشین این مجله منتشر شده است.

از عناوین مقالات این شماره می‌توان به «هرمنوتیک عرفانی در اسلام با تأکید ویژه بر حکمت متعالیه‏ ملاصدرا» سعید خلیل‏‌اویچ، «جایگاه و اهمیت عرفان نظری در اسلام» تهران خلیل‏‌اویچ، «اسرار رنه گنون – نگاهی انتقادی به مکتب سنت‏گرایانه‏ گنون»، ژلکو پوزنانویچ وزارت فرهنگ و ارتباطات جمهوری صربستان، «انسان و جامعه از نگاه ملاصدرا» معمر خلیل‏‌اویچ، «طبیعت وحیانی کلمات قرآن کریم»، محمد شیبانی و «اسلام و مسلمانان به عنوان اقلیت در کشورهای غیر مسلمان؛ منافع کشور بومی و روابط با جهان اسلام با تأکید بر کشور گویان» ولادیمیر چریچ اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای مشاهده متن کامل همه‏ مقالات به همراه چکیده‏‌های انگلیسی مقالاتی که به زبان صربی نوشته شده است، می‌توانند از اینجا اقدام کنند.

*انتشار مقاله‌‏ای پیرامون معرفت‏‌شناسی ملاصدرا در برترین مجله فلسفی بالکان

مقاله علمی معمر خلیل‏‌اویچ رئیس گروه تمدن‏‌پژوهی دینی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد با عنوان «معرفت‏‌شناسی ملاصدرا» در شماره آخر مجله‏ «تئوریا» منتشر شده است.

 

مجله علمی-پژوهشی «تئوریا» مهم‏‌ترین مجلهی فلسفی در تمام منطقه بالکان است که نزدیک به 60 سال به عنوان مجله علمی-پژوهشی منتشر می‏‌شود، این مجله در لیست ایندکس مجلات علمی-پژوهشی صربستان (SCI) در گروه مجلات «M24» قرار گرفته است؛ یعنی مجلاتی که بر اساس تأیید ویژه دولت صربستان دارای اهمیت بین‌المللی هستند.

معمر خلیل‌‏اویچ در این مقاله به دنبال تحلیل دقیق بنیادی‏‌ترین ویژگی‏‌های منظومه معرفت‏‌شناختی حکمت متعالیه صدرایی است، متن کامل این مقاله به همراه چکیده انگلیسی آن از اینجا قابل مشاهده است.

*معرفی «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» در آمفی‏‌تئاتر بزرگ کتابخانه ملی صربستان

کتاب تألیفی «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» از انتشارات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در آمفی‏‌تئاتر بزرگ کتابخانه ملی صربستان معرفی شد، در این جلسه پروفسور دکتر «دارکو تاناسکویچ» اسلام‏شناس برجسته و سفیر صربستان در یونسکو و همچنین سعید خلیل‏اویچ و تهران خلیل‏اویچ به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

 

در صفحه وب‏سایت کتا‏بخانه ملی صربستان در مورد اهمیت این کتاب نوشته شده است: تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی نخستین اثر تألیفی در این حوزه است که نویسندگان آن اهل بالکان هستند، این کتاب توسط اعضای هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم»، دکتر تهران خلیل‌اویچ، دکتر سعید خلیل‏‌اویچ و دکتر معمر خلیل‏‌اویچ به رشته تحریر درآمده است، مؤلفان مذکور به مدت دو دهه در نظام سنتی آموزش علوم اسلامی در دانشگاه قدیمی و مشهور شهر قم به تحصیل پرداخته و در مقطع دکترای فلسفه‏ اسلامی فارغ‌التحصیل شدند.

پروفسور تاناسکویچ ابراز داشت: بازگشت برادران خلیل‏‌اویچ به صربستان پس از سال‏‌ها تحصیل در ایران موهبتی برای کشور صربستان بود.

وی در مورد اهمیت کتاب تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی افزود: اولاً، تا به حال هیچ کتابی در باب تاریخ فلسفه‏ اسلامی به قلم نویسنده‏ای از منطقه بالکان به نگارش در نیامده است، ثانیاً این تاریخ فلسفه‏ اسلامی توسط کسانی نوشته شده است که خودشان در متن آن فلسفه زندگی می‏کنند، لذا این نوع نگاه برای ما در این منطقه کاملاً نوین، متقن و بسیار فاخر است.

 

 

استاد برجسته‏ دانشگاه بلگراد و اسلام‏‌شناس شهیر صربستانی خاطرنشان کرد: این کتاب به لحاظ محتوایی نشان می‏‌دهد که فلسفه در اسلام از قلب قرآن بر می‏‌خیزد، به این معنا که ریشه‏‌های اصلی اندیشه فلسفی در اسلام را باید دقیقاً در تفاسیر اصیل قرآن و احادیث بزرگانی چون علی بن ابیطالب جستجو کرد.

سفیر سابق یوگسلاوی در کشورهای ترکیه، آذربایجان و واتیکان اظهار داشت: مؤلفان تلاش می‏‌کنند تا فلسفه را به معنای مدرنیستی و اروپایی این کلمه معرفی نکنند، در این کتاب می‏‌خوانیم که هستی‏‌شناسی مبتنی بر وحی الهی و عرفان به عنوان هستی‏‌شناسی شهودی هم می‏‌توانند در برابر معضلات فلسفی انسان راه‏‌حل ارائه دهند، اتفاقاً امروزه در غرب بسیاری از افراد از دامن تمدن غربی فرار می‏‌کنند، به این دلیل که عقلانیت تکنیکی دکارتی اغراض و اهداف نهایی انسانیت را به آن‏‌ها نشان نمی‏‌دهد، این کتاب تعریفی بسیار وسیع‌‏تر از مفهوم عقلانیت را در بردارد.

در پایان سفیر جدید صربستان در یونسکو بیان داشت: به جرأت می‏‌توانم بگویم که چنین معرفی مختصر فلسفه‏ اسلامی به زبان انگلیسی هم موجود نیست، منظورم کتابی است که توسط کسانی نوشته شده باشد که از درون در باب فلسفه اسلامی قلم زده باشند، کسانی که این فلسفه فضای زیست عقلانی و عاطفی آنان را تشکیل داده است، اعتقاد دارم که این کتاب برای منطقه‏ ما یک موهبت است و در سایه‏ آن گفتمانی آغاز خواهد شد که اسلام را به ما نزدیک‌‏تر خواهد ساخت، همان اسلامی که امروزه خیلی‏‌ها تلاش می‏‌کنند آن را مرادف با پدیده‏‌های منفی، خلأ تفکر، فکر بسته و در نهایت مرادف با خشونت معرفی کنند.

*معرفی ترجمه اثر فلسفه‏ اسلامی در دانشگاه «موستار» در بوسنی و هرزگوین

ترجمه‏ کتاب «آموزش فلسفه» اثر آیت‌الله مصباح یزدی در آمفی‌‏تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی شهر «موستار» در بوسنی و هرزگوین معرفی شد، در این جلسه «پتسو» رئیس دانشکده، «هادرویچ» مترجم کتاب، سعید و معمر خلیل‏‌اویچ به نمایندگی از مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد و  عمار امامویچ رئیس بنیاد «میراث معنویت» مطالبی در باب اهمیت میراث فلسفی اسلام و این کتاب ارائه کردند.

 

 

ترجمه‏ این اثر فاخر به همت بنیاد مذکور در شهر موستار منتشر شد و در نمایشگاه کتاب سارایوو در سال 2013 به عنوان برترین متن درسی آموزش عالی برگزیده شد.

*حضور مرکز علوم دینی «قم» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

مرکز علوم دینی «قم» امسال به صورت مستقل در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شرکت کرد، این نمایشگاه از 4 آبان تا 11 آبان برگزار شد و بالغ بر 970 ناشر و مرکز علمی و فرهنگی در آن آثار علمی خود را عرضه کردند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد به لحاظ بزرگی سومین جایگاه در اروپا و به لحاظ قدمت در جایگاه دوم نمایشگاه‏‌های کتاب اروپا قرار دارد، امسال بیش از 160 هزار نفر از نمایشگاه کتاب بلگراد بازدید به عمل آوردند.

 

 

همچنین حجج اسلام رجایی و میرفاطمی معاونین پژوهش و اداری-مالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، فهیم‏پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران و پروفسور «مولود دودیچ» مفتی اعظم صربستان از غرفه مرکز در نمایشگاه بازدید کردند.

*معرفی «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» در روزنامه صربستانی «بلیتس»

روزنامه «بلیتس» که بالاترین تیراژ را در میان روزنامه‏‌های صربستان دارد، در ویژه‌‏نامه خود به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد، روز چهار آبان ‏ماه، سه مورد از جذاب‏‌ترین کتاب‏‌های قابل عرضه در نمایشگاه امسال بلگراد را معرفی کرد و یکی از آن سه اثر کتاب «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد بود.

 

 

در این متن اشاره شده است که مؤلفان کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» خوانندگان صربستانی را با عالی‏‌ترین و همگانی‏‌ترین ارزش‏‌های تمدن اسلامی آشنا می‌‏سازند.

در ادامه این متن آمده است: این نخستین نگاه تألیفی به اندیشه‏ فلسفی و حکمی اسلام است که با توجه به فضای انتظارات علمی خوانندگان بومی بالکان به رشته تحریر درآمده است و در عین حال، کتابی دقیق، عینی، معتدل به لحاظ علمی و مشتمل بر نگاهی از درون است، نگاهی از سوی کسانی که اصالت این فلسفه را به خوبی می‌‏شناسند، بنابراین این کتاب را باید همه‏ نهادهای آموزشی و همه‏ کتابخانه‌‏های صربستان داشته باشند.

نظر شما