شناسهٔ خبر: 26353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار خاطرات فرخ غفاری از سینما تک پاریس تا کانونِ فیلمِ تِهران

کتاب «از سینما تِکِ پاریس تا کانونِ فیلمِ تِهران» با موضوع گفت‌وگوی فرخ غفاری با پرویز جاهد منتشر شد. این کتاب توسط پرویز جاهد گردآوری و از سوی نشر «نی» روانه بازار نشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «از سینما تِکِ پاریس تا کانونِ فیلمِ تِهران»  شامل گفت‌وگوی فرخ غفاری با پرویز جاهد است. فرخ غفاری سینما شناس، مورخ، منتقد، کارگردان و از پیشگامان سینمای نوین ایران است که در آخرین روزهای سال 2006 در سن 85 سالگی در پاریس درگذشت. اهمیت فرخ غفاری در سینمای ایران تنها برای فلیم‌هایش نیست، بلکه او نیز همانند ابراهیم گلستان و فریدون رهنما در زمینه‌ها و حوزه‌های گوناگونی کار کرده و نقش‌های متعددی در جامعه هنر نو سینمایی ایران به عهده داشته است.

پرویز جاهد، نویسنده این کتاب در مقدمه اثر می‌گوید: «اولین دیدار من با غفاری در اوت 2005 در آپارتمان کوچک او در محله مون پارناس پاریس انجام گرفت. در آن زمان، غفاری علی‌رغم پیری هنوز از نظر ظاهری سرحال بود و نشانه‌ای از بیماری در او دیده نمی‌شد، اما به شدت نگران ابتلا به بیماری آلزایمر بود و احساس می‌کرد فراموشی به تدریج به سراغش می‌آید. می‌گفت نام خیلی از آدم‌ها و جاها را فراموش کرده است و یا سخت به یاد می‌آورد و بعضی از مطالب را ممکن است دو بار تکرار کند و از من خواست در این موارد به او کمک کنم. در دیدار بعدی که به فاصله یک سال بعد، یعنی در اوت 2006 انجام شد، نشانه‌های فراموشی در او بیشتر شده بود. به‌علاوه، عمل سخت قلب و رنج ناشی از سرطان پروستات به‌شدت نحیف و تکیده‌اش کرده بود و نشاط و شادابی گذشته را نداشت. با این حال سعی می‌کرد با غروری حیرت‌آور ضعف جسمی خود را از من و همراهانم پنهان کند. وقتی به دیدارش رفتیم همانند دفعه قبل شیک و آراسته بود؛ فقط آن بار پلیوری قرمز رنگ پوشیده بود و این بار ژاکتی آبی‌رنگ و روشن به تن داشت که جوان‌ترش کرده بود. نخستین بار در دوم ماه مه 2003 از لندن با او تماس گرفتم و پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح کردم و او بدون تردید و معطلی قبول کرد».

کتاب «از سینما تِکِ پاریس تا کانونِ فیلمِ تِهران» در شانزده فصل بانام‌های: «میراث هنری غفاری»، «نقد فیلم»، «دوره اول نقدنویسی در فرانسه»، «دوره اول نقدنویسی در ایران»، «دوره دوم نقدنویسی در فرانسه»، «دوره دوم نقدنویسی در ایران»، «غفاری فیلم‌ساز»، «تأسیس کانون فیلم»، «دوره اول کانون»، «دوره دوم کانون»، «غفاری و تاریخ‌نگاری سینما»، «غفاری بازیگر»، «غفاری و مدیریت فرهنگی»، «دیدار اول (پاریس، اکتبر 2005)»، «دیدار دوم (پاریس، آگوست 2006)» و «فیلموگرافی غفاری» تدوین شده است.

این کتاب توسط پرویز جاهد گردآوری شده و با شمارگان 1500 نسخه در 149 صفحه با قیمت 9000 تومان توسط انتشارات «نی» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

درباره فرخ غفاری:

فرخ غفاری فرزند حسنعلی غفاری (معاون الدوله) وزیر مختار ایران در بلژیک بود. او در اسفند 1300 در تهران به دنیا آمد. در یازده سالگی به همراه پدرش به اروپا سفر کرد و تحصیلات متوسطه را به زبان فرانسه در بلژیک انجام داد و بعد به تحصیل در رشته حقوق و ادبیات پرداخت.

میراث غفاری برای سینمای ایران میراث بزرگی است. او نخستین کسی است که دست به جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به تاریخ سینمای ایران زد و نخستین کسی است که پس از پایان تحصیلات خود در فرانسه و بلژیک و کارآموزی نزد هانری لانگلوا، فیلم شناس معروف در سینما تک فرانسه، به ایران بازگشت و کانون ملی فیلم و به دنبال آن فیلم‌خانه ملی ایران را تأسیس کرد.   

پرویز جاهد پیش از این نیز کتاب «نوشتن با دوربین» را که حاصل گفت‌وگوی او با ابراهیم گلستان‏، فیلم‌ساز و نویسنده صاحب سبک است روانه بازار  کتاب کرد. این مصاحبه در فاصله ژوئن 2002 تا دسامبر 2003 طی چهار دیدار با ابراهیم گلستان انجام شده بود که از سوی انتشارات «اختران» در قالب یک کتاب منتشر شد.

نظر شما