شناسهٔ خبر: 26442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماهنامه زمانه ۱۲۶و۱۲۷ منتشر شد

ماهنامه زمانه ۱۲۶و۱۲۷ با پرونده‌هایی برای سینمای تاریخی، تشیع و تشیع‌نگاری و آشنایی با شیعیان پاكستان در ۱۰۰ صفحه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، ماهنامه زمانه ۱۲۶و۱۲۷ با پرونده‌هایی برای سینمای تاریخی، تشیع و تشیع‌نگاری و آشنایی با شیعیان پاكستان در ۱۰۰ صفحه منتشر شد.

۱.تاریخ با ماجراهای متنوع و عبرتآموزَش و نیز به دلیل جایگاه محوریاش در شکلگیری هویت ملی ظرفیت فراوان برای ساخت فیلم و سریال دارد. گواه این مدعا فیلمها و سریالهای متعدد تاریخی است که در ایران و جهان ساخته شده است. دستیابی نمونههای متعدد از فیلمهای تاریخی به مهمترین جوایز ملی و بینالمللی نیز شاهد مقبولیت و محبوبیت سینمای تاریخی، هم نزد مخاطبان عام و هم منتقدان است، اما شیوة روایت رویدادهای تاریخی و به تصویر کشیدن شخصیتهای تاریخی در فیلمها و سریالها همواره با مسائل متعدد و متنوعی روبهرو بوده و سبب عکسالعملهای مثبت و منفی شده است.

مورخان بر عبور نکردن آثار سینمایی از خط قرمزهای تاریخ تأکید میکنند، اما فیلمسازان، فیلم را اثری هنری میدانند که بیش از واقعیت با تخیل سروکار دارد. در پروندهای که در بخش تاریخ زمانه منتشر شده از همین اختلاف نظر مورخان و فیلمسازان سخن به میان آمده و تلاش شده است این دو نگاه به هم نزدیک شود. ازآنجاکه بخش مهمی از آثار سینمای تاریخی در ایران و جهان در حوزة فیلمها و سریالهای تاریخی ـ مذهبی بوده و نسبت به این‌گونه آثار همواره حساسیتها و مسائل بیشتری وجود داشته، در این پرونده بیشتر به سینمای تاریخی ـ مذهبی توجه شده است؛ و با فرج الله سلحشور، جمال شورجه، محمود مطهرنیا و محمدرضا ورزی گفت‌وگو شده و ترجمۀ از سیلویوكاس با موضوع تحریف واقعیت یا ضرورت هنری منتشر گردیده، همچنین در یادداشتی به این موضوع توجه شده است كه «حریم سلطان» سریال تاریخی یا سوپ ـ اُپرا بوده است.

۲.تاریخ پیدایش و گسترش تشیع از دیرباز در منابع تاریخی و کلامی مسلمانان و سپس در آثار مستشرقان مورد توجه بوده و در سه دهة اخیر با گسترش مطالعات شیعهپژوهی در غرب، مباحثی از قبیل خاستگاه و چگونگی پیدایش تشیع در کانون توجه نویسندگان قرار گرفته است؛ چنانکه با انگیزههای غیرعلمی در انواع منابع مکتوب و چندرسانهای، دیدگاههایی دراینباره مطرح شده است. ازسویدیگر، از دیرباز تاکنون ارتباط ایران و تشیع از موضوعات بحثانگیز میان مورخان و محققان بوده و نظریات گوناگون و گاه متضادی در مورد منشأ و خاستگاه تشیع و چگونگی و چرایی انتشار آن در ایران بیان شده است. در این میان، شیعیان کوشیدهاند براساس منابع و دادههای تاریخی دیدگاههای ناصواب را نقد و دیدگاه پذیرفتهشده و واقع امر را بیان کنند.

موضوع چگونگی پیدایش تشیع اکنون صرفاً یک پرسش تاریخی نیست، بلکه جنبة هویتی نیز پیدا كرده است؛ هویتی که هماکنون بزرگترین مشخصة ملی ما ایرانیان نزد جهانیان بهشمار میآید. بنابراین شیعیان با نوع پاسخ خود به این سؤالات، به نوعی تلاش میکنند هویتشان را حفظ کنند و این در حالی است که برخی جریانهای فكری تلاش میکنند جدایی شیعیان از اسلام واقعی را ترسیم و تبیین نمایند. در پروندة بخش اندیشه ماهنامه زمانه با مرور مهمترین دیدگاه‌های مطرح شده دربارة پیدایش تشیع، تلاش شده براساس دادهها و حقایق تاریخی، ضمن تبیین چگونگی گسترش تشیع در ایران، دیدگاههای تفکیککنندة هویت شیعی از اسلام و نیز نظریات مستشرقانی را نقد و بررسی شود که معتقدند تشیع ساختة ایرانیان است.

۳. پرونده‌های جهان اسلام زمانه در هر شماره به شیعیان یكی از كشورهای دور یا نزدیك توجه می‌كند و در این شماره خود به كشور دوست و همسایه پاكستان نگاهی داشته و ضمن توجه به تاریخ، فرهنگ و تمدن پاکستان در تاریخ، چگونگی ورود اسلام و تشیع و پراکندگی جغرافیایی آن در شهرهای مختلف پاکستان بیان شده است. در این زمینه مهمترین احزاب، گروهها و مؤسسات شیعی معرفی شده و از فرقهگرایی و گروههای تندرو که دستشان به خون شیعیان آغشته شده و نیز جریانهای دیگر این سرزمین، ازجمله جریانهای اصلاحی ـ تقریبی سخن به میان آمده است. شیعیان در بسیاری از کشورها گروه اقلیت مسلمانان بهشمار میآیند. البته به دلایل مختلف آمار و اطلاعات دقیقی از این پراکندگی جمعیتی وجود ندارد، اما مطمئناً شیعیان بسیاری در پاکستان زندگی میکنند که قرابت سیاسی و فرهنگی بسیاری با ایران دارند.

ماهنامه زمانه در بخش سرآغاز خود با توجه به ایام محرم و صفر در یادداشتی به عاشورا پژوهی در دانشگاه‌ها نگاهی انداخته و گزارش نشستی دربارۀ تبار و آیندۀ جریان سلفی‌گری با حضور پورامینی، شیروانی و فرمانیان را آورده است همچنین تأملی برمقولۀ آزادی با حضور زرشناس و عبدالكریمی داشته است.

ماهنامۀ زمانه شماره ۱۲۶و۱۲۷ را می‌توانید از نمایشگاه دائمی آثار كانون اندیشه جوان (خ. انقلاب اسلامی، خ. وصال شیرازی، كوچه بهنام، شماره ۱۹ تلفن ۱–۸۸۹۷۰۸۴۰) و نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه كتاب و محصولات فرهنگی در سراسر كشور تهیه كنید.

نظر شما