شناسهٔ خبر: 26444 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست دانشگاه صنعتی‎شریف: 7 میلیارد کسری بودجه داریم

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: میزان بودجه در نظر گرفته شده برای دانشگاه شریف خوب نیست و اگر ما به دنبال رشد علمی و پژوهشی هستیم این امر با بودجه 94 محقق نمی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود فتوحی با اشاره به بودجه سال 94 برای دانشگاه شریف گفت: با توجه به اطلاعاتی که داریم متاسفانه وضعیت بودجه خوب نیست و اتفاقا در راستای تحقق سیاست های بالادستی نظام هم اینگونه بودجه ریزی درست نیست و دانشگاه ها در امر پژوهش ضربه جدی می خورند و امیدوارم مجلس و دولت فکری برای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های برتر کشور که در امر آموزش و پژوهش موثر بوده اند داشته باشند.

وی با بیان اینکه بودجه 94 در راستای دستورالعمل مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های پژوهشی نیست اظهار داشت: دانشگاه ها از نظر پژوهشی با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته شده ضربه می خورند؛ چراکه حدود 60 درصد از بودجه ای که به دانشگاه ها اختصاص داده می شود صرف حقوق و مزایای کارکنان می شود و این امکان وجود ندارد که حقوق به کسی پرداخت نشود، لذا از 40 درصد بقیه بودجه ای که باقی می ماند باید صرف مسائل عمرانی و پژوهشی شود و اصولا جایی که مورد غفلت واقع می شود حوزه پژوهش است و اگر ما به دنبال این هستیم که دانشگاه ها از نظر پژوهشی و فناوری رشد جدی داشته باشند این بودجه باعث تحقق این امر نمی شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: ما از مشکلاتی که کشور با آن درگیر است اطلاع داریم، اما عددی که برای بودجه دانشگاه ها در نظر گرفته شده جوابگوی نیاز های علمی و پژوهشی دانشگاه و دانشجویان و اساتید نیست.

فتوحی در پاسخ به سوالی در خصوص منابع درآمدی دانشگاه شریف از راه های دیگری به غیر از شهریه و بودجه دولت گفت: درخصوص شهریه ها این موضوع مطرح است که چقدر پردیس هایی که وجود دارد قابل گسترش هستند و حتی با تصویب دولت نمی توان از دانشجویانی که در پردیس اصلی مشغول به تحصیل هستند شهریه دریافت کرد و باید در این خصوص همفکری از سوی دولت صورت بگیرد.

وی افزود: موضوع دیگر در خصوص درآمد دانشگاه از بخش شهریه بحث جذب دانشجوی نوبت دوم است که باز هم شهریه ای که اعمال شده درست نیست و شهریه دریافتی از این دانشجویان کمتر از پولی است که خود وزارت علوم بابت دانشجوی کارشناسی ارشد نوبت اول به دانشگاه پرداخت می کند و این برای دانشگاه مشکل ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: برای تامین هزینه ها برنامه ای وجود دارد که دانشگاه دنبال آن است و حتی تا به امروز هم به خوبی عمل کرده است، ارتباط با صنعت و پروژه هایی است که اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند انجام دهند. از این طریق می توان بخشی از بودجه دانشگاهها را تأمین کرد.

فتوحی در خصوص کسری این دانشگاه در سال 1393 گفت: حدود 7 میلیارد تومان کسری بودجه سال 93 است و اگر بودجه 94 به همین شکل فعلی تصویب شود عدد کسری بالاتر خواهد رفت.

نظر شما