شناسهٔ خبر: 26453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «مشكله علم و دين و علم دينی از كجا ناشی می‌شود؟» برگزار می‌شود

شانزدهمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی با موضوع «مشكله علم و دين و علم ديني از كجا ناشي مي‌شود؟» با سخنرانی غلامحسین مقدم حیدری برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، شانزدهمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی با موضوع «مشكله «علم و دين و علم ديني» از كجا ناشي مي‌شود؟» با سخنرانی غلامحسین مقدم حیدری، رئیس پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه 8 دی ماه ساعت 16 در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.

مباحثی که دکتر مقدم حیدری در این نشست مطرح خواهد کرد به شرح زیر است: دین از مؤلفه های اصلی فرهنگ سنتی ما و علم تجربی جدید از مؤلفه های اصلی فرهنگ عصر جدید است. از زمان ظهور علم جديد، مسأله «علم و دين» همواره مورد بحث و نقادي بوده است. در اين سخنرانی سعي مي‌شود به اجمال به ريشه‌يابي علل طرح اين مسأله پرداخته شود.

دکتر مقدم حیدری با اشاره به علم‌شناسي‌هاي غير پوزيتيويستي نشان خواهد دهد كه عدم آگاهي مااز چيستي علم و مراحل تحول و تكون آن سبب شده كه در مرتبة اعتبار آن دچار اشتباه شويم و براي علم جديد اعتباري خدايي قائل شويم. بدين‌گونه مسأله‌اي با عنوان «مشكل علم و دين» براي خود بوجود آورده‌ايم و سعي مي‌كنيم تا آن را حل كنيم. حال آنكه اگر با كمي دقت و ژرف‌انديشي به آن بنگريم خواهيم ديد كه علت طرح اين مسأله، تصور خام و ناكاويده ما از علم است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ 66435423 تماس حاصل کنند.

پژوهشکده روایت در میدان انقلاب اسلامی، ابتدای خیابان کارگر شمالی، کوچه ادوارد براون، پلاک 12 واقع است.

شرکت در این جلسات برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما