شناسهٔ خبر: 26476 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آی» بر صحنه سالن ماه

نمایش «آی» به قلم سید محمد مساوات و با كارگردانی عبدالرضا شیبانى از هفتم دی ماه در تماشاخانهٔ ماه حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از حوزه هنری؛ عبدالرضا شیبانی دربارهٔ اجرای این نمایش گفت: نمایش «آی» قصه‌ عشق و انتقام‌جویی دخترى به نام آی است كه بر علیه باوری كذب و دروغ اقدام می‌كند. در فرم اجرایی آن نیز سعی كرده‌ام با خالى كردن صحنه و پرهیز از هر نوع صحنه‌پردازى به وسیلهٔ دكور، و با تاكید ویژه بر حركت بازیگران، اشیاء، لباس، موسیقی و نیز بهره‌مندی از رفتارهاى آیینى قوم تركمن به شیوه‌اى مدرن، قصه‌ را به روی صحنه ببرم. 
وی با اشاره به علاقهٔ خود به فرهنگ تركمن اظهار داشت: ایدهٔ نمایش از آنجایی شكل گرفت كه بسیار مشتاق بودم درامی در فضای بومی تركمن‌ها اجرا كنم و پس از جلسات متعددی كه با نویسندهٔ اثر، سید محمد مساوات داشتم، در تابستان ۹۲ قرار شد ایشان با بررسی فرهنگ تركمن و با توجه به افسانه‌های آن، «آی» را بنویسد. 
این كار‌شناس ارشد هنرهای نمایشی ادامه داد:  متن «آی» ابتدا با بیش از ۲۵ شخصیت نوشته شد و در ‌‌نهایت در پاییز ۹۲ نمایشنامه كنونی با چهار شخصیت اصلی و یك قصه‌خوان و تعدادی از مردم، به زبانى شاعرانه و آركائیك بازنویسی شد كه البته من نمایش را با شش بازیگر برای اجرا طرح‌ریزی كرده‌ام. لازم به توضیح است مساوات این نمایشنامه را بر پایهٔ افسانه «گوراغلی تركمن‌ها» نوشته ولی این به معنای اقتباس از این افسانه نیست. چرا كه من در تجربه‌ای دیگر و به شكل عروسكی «گوراغلی» را كار كردم و كاملا بر این افسانه اشراف دارم و می‌دانم نمایش «آی» در قصه، شباهتی با «گوراغلی» ندارد، بلكه فقط بن مایهٔ كاراكتر گوراغلی در شخصیت «وحشی» این نمایش ظاهر شده است. 
شیبانی با بیان این‌كه بازیگران و گروه اجرایی این نمایش هیچ كدام از قوم تركمن نیستند، عنوان داشت: قوم تركمن، فرهنگ و هنر بسیار غنی و متنوعی دارند كه این موضوع پایان نامه فوق لیسانس كارگردانی من را هم در بر می‌گرفت. من سال‌ها در شهر گنبد زندگی كرده‌ام و فرهنگ تركمن را كم و بیش می‌شناسم اما در كلِ تیم اجرایی نمایش، هیچ كدام‌ تركمن نیستیم. با این‌حال، سعی كرده‌ام از نواختن دوتار گرفته تا ذكر خنجر و حتی رفتارهای عامیانه تركمن‌ها، به نحوی كه كاركرد درستی داشته باشد، نسبت به نمایش گذاشتن فرهنگ درست تركمن‌ها وفادار باشم. 
این كارگردان، دربارهٔ موسیقی این نمایش توضیح داد: ‌ بخش عمده‌ موسیقی توسط حامد حبیب‌زاده ساخته شده اما اجرای زندهٔ موسیقی هم داریم كه آرش رضی كار نوازندگی آن را انجام می‌دهد. 
عبدالرضا شیبانی در پایان گفت: نمایش «آی» در بیست و سومین جشنوارهٔ سراسری تئا‌تر سوره ماه اجرا شد و بازخورد خوبی از طرف تماشاچی دریافت كردم. همین بازخورد‌ها مسئولیت مرا در اجرای عمومی كار سنگین كرده است و امیدوارم بتوانم پاسخگوی توقعات مخاطب خود باشم. 
گفتنی است، نمایش «آی» به قلم سیدمحمد مساوات و با كارگردانی عبدالرضا شیبانى- كاری از گروه تئا‌تر گپ- از هفتم دی ماه در تماشاخانهٔ ماه حوزه هنری به روی صحنه می‌رود. 
تماشاخانهٔ ماه در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نبش خیابان حافظ واقع است.

نظر شما