شناسهٔ خبر: 26610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پرتره مرد ریخته» نمایشنامه‌ای درباره عبدالحسین نوشین در بازار کتاب نمایان می‌شود

نمایشنامه «پرتره مرد ریخته: مکاشفه‌ای در زندگی عبدالحسین نوشین» تالیف مشترک غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان منتشر شد و از هفته آینده روانه کتابفروشی‌ها می‌شود. دولت‌آبادی همچنین ترجمه نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر دیوید ممت را نیز در نوبت نشر دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامحسین دولت‌آبادی گفت: نمایشنامه «پرتره مرد ریخته» با عنوان دوم «مکاشفه‌ای در زندگی عبدالحسین نوشین» یک مونودرام درباره زندگی زنده‌یاد عبدالحسین نوشین، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین هنرمندان تئاتر کشور است.

وی افزود: این نمایشنامه یک بازیگر دارد که 9 پرسوناژ مختلف را بازی می‌کند. هم‌اکنون نیز به همراه آراز بارسقیان مشغول تمرین این نمایشنامه برای اجرا در جشنواره تئاترفجر هستیم.


دولت‌آبادی همچنین به تازه‌ترین ترجمه خود نیز اشاره کرد و گفت: ترجمه مشترک من و انسیه رحمتی از نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر دیوید ممت، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویس شهر آمریکایی نیز در روزهای آینده از سوی نشر افراز روانه کتابفروشی‌ها می‌شود. این نمایشنامه اقتباس ممت از اثر مشهور آنتوان چخوف، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس روس است.

عبدالحسین نوشین سال 1285 در تربت حیدریه به‌دنیا آمد و  سال 1350 در تهران درگذشت. وی تحصیلات خود در زمینه تئاتر را در شهر تولوز فرانسه به پایان رساند. این هنرمند اثرگذار،  سال 1321 هنرستان هنرپیشگی، در سال 1323 تئاتر فرهنگ و در سال 1326 تئاتر فردوسی را بنیانگذاری کرد.

نوشین یکی از بنیانگذاران تئاتر نوین در ایران است. وی همچنین پژوهش‌هایی را نیز درباره شاهنامه انجام داده و هم‌اکنون به عنوان یک شاهنامه پژوه نیز شناخته می‌شود. نوشین در دورانی از زندگی خود در مسکو به تصحیح شاهنامه در هشت مجلد پرداخت و از دانشکده ادبیات دانشگاه مسکو، دکترای ادبیات گرفت. کتاب تالیفی «واژه‌نامک: فرهنگ واژه‌های دشوار شاهنامه» نیز از یادگارهای نوشین است.
ترجمه نمایشنامه «ولپن» اثر بن‌جانسن، نمایشنامه‌نویس همعصر شکسپیر، نیز از دیگر آثار به‌جای مانده از زنده‌یاد نوشین است.

غلامحسین دولت‌آبادی دانشجوی دکترای رشته پژوهش هنر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس است. دیگر نمایشنامه مشترک او و آراز بارسقیان «گام زدن بر یخ‌های نازک» نام دارد که در سال گذشته به عنوان اثر شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

از دیگر کتاب‌های منتشر شده دولت‌آبادی می‌توان به ترجمه‌های «تحلیل متن نمایشی» میشل پرونه، «نمایش اسپانیایی» یاسمینا رضا، «دشمن مردم» آرتور میلر و پژوهش‌های: «غریبه‌ای در تئاتر ایران: زندگی و آثار مایل بکتاش» به همراه فرزام حقیقی، «میراث صحنه: زندگی تئاتر جمشید لایق» به همراه مینا رحمتی و «ستیغی در مه: زندگی هنری و ادبی دکتر حسن ره‌آورد» به همراه فرزام حقیقی، اشاره کرد.

نظر شما