شناسهٔ خبر: 26634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انعقاد قرارداد با آثار منتخب دوسالانه ملی دیوارنگاری شاهدان شهر تا پایان سال

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: از ابتدای سال 1393 اولویت پیرایش بر آرایش در ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری به عنوان راهبرد و سیاست اصلی شهرداری تهران و بویژه سازمان زیباسازی تعیین شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ مظفری رییس شورای سیاست گذاری این دوسالانه، با اشاره به اینکه دو دوره قبلی این دوسالانه هم توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا شده است که در این دوره تغییراتی داشته است و دلایل موضوعی شدن این دوره گفت: در سالها و دوره‌های گذشته دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران را داشتیم  که امسال چند ضرورت ما را به این سمت برد که دوسالانه به این شکل اجرا شود. نکته اول این بود که از ابتدای سال 1393 اولویت پیرایش بر آرایش در ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری به عنوان راهبرد و سیاست اصلی شهرداری تهران و بویژه سازمان زیباسازی تعیین شد.

 معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران تشریح کرد:  این بدین معنی بود که بر اساس سیاست های سازمان، نظر صاحب نظران و حتی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران به این نتیجه رسیدیم که ضرورت افزایش نقاشی دیواری در شهر تهران در سالهای گذشته، منتج به این شد که قدری آلودگی بصری چهره تهران زیاد شده و این چهره باید آرام‌سازی شود.

مظفری اعلام کرد: بر این اساس تمامی سیاست ها و برنامه های سازمان زیباسازی بر حول این محور قرار گرفت که ما چیزی به آمار دیوارهای شهر اضافه نکنیم بلکه در مورد آنچه که قبلا اتفاق افتاده، آنهایی که به عنوان آثار فاخر است نگهداری شوند؛ آنهایی که آسیب دیده‌اند را مرمت کنیم و آنهایی که آثار کیفی‌ نیستند و یا بدون نظارت و دقت و مصوبات شورای هنری شکل گرفته‌اند را پاکسازی کنیم.

وی تصریح کرد: در این بخش مواجه شدیم با بخشی از نقاشی های شهر تهران که با موضوع اسماءالله، اذکار، آیات و روایات، ذکر صلوات، تصویر و پرتره شهدای دفاع مقدس و بزرگان نظام شکل گرفته بود که بسیاری از اینها با توجه به اینکه در ابتدای انقلاب خلق شده بودند، فرسوده شده و بعد از 35 سال عمر ماندگاری خود را به لحاظ کیفیت رنگ از دست داده بودند و نیاز به مرمت جدی داشتند اما طبیعتا پاکسازی و یا تغییر در فضای اینها موجب می شد تا سوالات جدی اجتماعی بوجود آید.

 رییس شورای سیاست گذاری دوسالانه شاهدان شهر افزود: به این نتیجه رسیدیم که برای نوسازی و به‌سازی این موارد، جشنواره‌ای را برگزار کنیم. بر همین اساس شورای سیاست گذاری با حضور آقایان دکتر محسن سلیمانی، حبیب الله صادقی، دکتر کفشچیان مقدم، دکتر شیرازی، دکتر محمدعلی رجبی‌دوانی به این نتیجه رسیدیم که جشنواره شاهدان شهر و دوسالانه نقاشی تهران را با هم تلفیق کنیم و هم دوسالانه در زمان و جای خودش بر گزار شود و هم به این ضرورت شهری پیش آمده پاسخ مناسبی داده شود.

 مظفری افزود: اتفاق دیگری در سالهای گذشته افتاده بود این بود که به هنرمندان یک یا چند موضوع بدون تعیین دیوار و فضای اجرا اعلام شده بود و هنرمندان با آزادی عمل در دو حوزه موضوع و محل اجرا در هر نقطه شهر، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده بودند که امسال در هر دو این حوزه‌ها مقید شده‌اند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران تشریح کرد:  نزدیک به سه ماه زمان برد تا 550 دیوار در مناطق 22 گانه شهر که با این موضوعات ارزشی طی سال‌های گذشته نقاشی شده بودند شناسایی شدند و تصاویر آنها بر روی سایت بارگذاری شدند. با این هدف که هنرمند، دیوار مد نظر خود را انتخاب کرده و مشخصا برای آن دیوار طرح خود را ارائه کند.

وی با اظهار اینکه با ایجاد این تقیدها برای تعداد کثیری از هنرمندان فرصتی را ایجاد کرده‌ایم که به دیوارهای شهر فکر کنند، افزود: تفاوت دیگری که این دوره نسبت به سالهای گذشته خواهد داشت این است که در دوره‌های پیشین تعداد بسیار محدودی و شاید تنها رتبه‌های اول تا سوم فرصت اجرای آثارشان در سطح شهر را پیدا کردند اما در این دوره اراده و انگیزه ما بر این است که بخش عمده‌ای از دیوارهایی که شناسایی شده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند را به هنرمندان سفارش دهیم و به این شکل علاوه بر پیرایش شهر و بازسازی آثار ارزشی به اقتصاد هنر هم توجه ویژه‌ای داشته‌ایم تا کار بین حداقل 500 تیم هنری توزیع شود و گروه‌های مختلف بتوانند از این فرصت استفاده کنند و هنر خودشان را به شهر تقدیم کنند و شهروندان عزیز بتوانند در مواجهه رو در رو با آثار هنرمندان قرار گیرند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد: تلاشمان این است که با برخی از آثار منتخب تا پایان سال قرار دادی منعقد کنیم و اجرا شوند و آنچه که باقی بماند را تا پایان سال 1394 اجرایی خواهیم کرد.

سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری در سه بخش مسابقه شاهدان شهر، بخش پژوهش و مروری بر آثار دیوارنگاری شهری، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می شود. هنرمندان در بخش مسابقه این رویداد هنری با موضوع قرار دادن،آیات، اذکار و روایات اسلامی، رویدادهای زندگی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و یاد و خاطره ایثارگران (شهدا و جانبازان) به نقاشی دیوارهای از پیش تعیین شده در شهر تهران می پردازند. علاقمندان جهت دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www.zibasazi.ir مراجعه کنند.

نظر شما