شناسهٔ خبر: 26641 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبر ارکستر فیلارمونیک: با «حمایت» مشکل دارم

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: من با واژه‌ی «حمایت» مشکل دارم؛ باید اول بدانیم حمایت در چه شرایطی انجام می‌شود، زیرا یک ارکستر به توجه نیاز دارد و پس از آن، نیازهایش شناخته می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ آرش گوران که قرار است به‌زودی ارکستر فلارمونیک تهران را در تالار وحدت رهبری کند، اظهار کرد: این‌که بخواهم درباره‌ی رپرتوآر کنسرت صحبت کنم، خیلی ایده‌آل من نیست و ترجیح می‌دهم مردم روی صحنه، کار را ببینند.

او ادامه داد: آخرین کنسرت ما سال گذشته با یک سولیست ژاپنی برگزار شد که نوازنده‌ای باتجربه و حرفه‌ای بود. البته قرار بود، خردادماه امسال نیز رپرتوآری روی صحنه ببریم که متأسفانه سانحه‌ی ناگواری که برای پدرام فریوسفی پیش آمد، باعث شد کنسرت نداشت باشیم. به هر حال، پدرام یکی از نوازندگان برجسته‌ی جامعه‌ی موسیقی است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم کنسرت‌مان را به تعویق بیندازیم و در این مدت به تمرین کردن پرداختیم.

این رهبر ارکستر در بخشی از سخنانش گفت: ما به کیفیت، توجه بیشتری می‌کنیم و کمیت اهمیتی برای ما ندارد، زیرا من به قولی به سری‌دوزی اعتقاد ندارم.

او درباره‌ی شرایط نوازندگان کشور و نحوه‌ی حمایت از آن‌ها توضیح داد: متأسفانه بیشتر موزیسین‌های حرفه‌ای آن‌گونه که استحقاق دارند، از نظر مالی حمایت نمی‌شوند. خوشبختانه ارکستر فیلارمونیک تهران نوازندگان درجه‌ی یک دارد و هیچ‌کدام‌شان دغدغه و چشم‌داشتی به مسائل مالی ندارند. پتانسیل این ارکستر بسیار بالاست و در سطح بالایی فعالیت می‌کند.

وی افزود: ما با سولیست‌های معتبر و بین‌المللی همکاری داشتیم، اما توجه چندانی به آن نشد، پس چه دلیلی دارد که دنبال حمایت باشیم. به هر حال ارکستر به توجه نیاز دارد و نه به حمایت ارگان خاصی.

گوران درباره‌ی رپرتوآرهای کنسرت ارکستر فیلارمونیک بیان کرد: رپرتوآری که بدون کانسپت مشخصی چیده شده باشد، بی‌محتوا است. بعضی‌ها به من می‌گفتند، چرا رپرتوآر ارکستر این‌قدر متنوع است، در صورتی که من قصد هدایت مخاطب را به سمت احساس و عواطف خاصی ندارم؛ اما رپرتوآر حرفی دارد که مخاطب باید به آن نزدیک شود. رپرتوآر‌های این ارکستر با همه جنس مخاطب ارتباط می‌گیرد و توانسته است بر مخاطبش تأثیر بگذارد.

در نشستی که صبح امروز (هشتم دی‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد، پانیذ فریوسفی که به‌عنوان مدیر هنری ارکستر فیلارمونیک در جلسه حضور داشت، گفت: این ارکستر همیشه مستقل بوده و به‌طور خصوصی فعالیت کرده است. این ارکستر نیازی به حمایت ندارد، اما به‌خاطر رزومه‌ای که دارد، باید بیشتر به آن توجه شود.

او ادامه داد: افرادی که در این ارکستر کار می‌کنند، از رهبر گرفته تا نوازندگان، همه حرفه‌ای هستند؛ اما درباره‌ی درآمد نوازندگان باید بگویم، آنچه از اجرای خودمان در گیشه برداشت می‌کنیم، خیلی نسبت به زحمتی که نوازندگان کشیده‌اند، ناچیز است؛ اما همیشه کنسرت‌های ما به این شکل است که پس از کنسرت، جلسه‌ای بین مایسترها گذاشته و درآمد بین نوازندگان تقسیم می‌شود.

این نوازنده‌ی ویلن افزود: ما کنسرتی را با یک نوازنده‌ی ژاپنی و دو نوازنده‌ی قدر ارکستر فیلارمونیک از کشور ارمنستان داشتیم که بعد از آن اجراها، سفارت‌های مختلفی موضوع را پیگیری کردند و پیشنهادهای مختلفی به ارکستر رسید که در دست بررسی است.

پاتانیان، یکی از مایسترهای ارکستر نیز اظهار کرد: ارکستر فلارمونیک به استقلال خودش فکر می‌کند و معقتد است، در صورتی که حمایت منطقی از ارکستر وجود داشته باشد، می‌توان آن را قبول کرد.

امین غفاری نیز که قرار است به جای پدرام فریوسفی روی صندلی کنسرت مایستر بنشیند، گفت: حامی ارکستر فیلارمونیک، عشق نوازندگان به کارشان و مردم هستند. نهادی نباید به حمایت ارکستر بپردازد تا حیات ما ادامه پیدا کند.

او افزود: ارکستر در هدفش راسخ است و این را همیشه در اجراهایش نشان داده است.

نظر شما