شناسهٔ خبر: 26654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری موضوعی بر مستندهای راه یافته جشنواره‌ی فجر

از میان 11 فیلم اعلام شده در بخش مستند جشنواره سی و سوم فیلم فجر، 7 فیلم پیش از این در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «آتلان» فیلم برگزیده جشنواره حقیقت که مستقیما به این جشنواره راه پیدا کرد به کارگردانی و تهیه کنندگی معین کریم‌الدینی درباره اسب است که تمام هستی یک مربی ترکمن محسوب می‌شود.

«آزادراه» ساخته محسن خان‌جهانی که در بخش خارج از مسابقه جشنواره حقیقت حضور داشت به سرنوشت ساخت بزرگراه تهران شمال می‌پردازد که همچنان پس از سالها از شروع عملیات ساخت آن، به سرانجامی نرسیده است.

این مستند به تهیه‌کنندگی محسن خان‌جهانی، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

«بختک» به کارگردانی محمدکارت و تهیه‌کنندگی رامبد جوان، زندگی خصوصی برخی از زنان پایین شهری شیراز را به تصویر کشیده و به دغدغه و مسائل سه رده سنی از آنها می‌پردازد.

«پناهگاه» ساخته عباس سندی هم اولین نمایش‌اش را در این دوره جشنواره‌ی فیلم فجر سپری می‌کند و درباره پناهگاهی در حومه شهر رشت است که برای نگهداری و درمان حیوانات زخمی و بی سرپرست اهلی و وحشی مورد استفاده قرار می گیرد.

«جای خالی» ساخته کمیل سوهانی به تهیه‌کنندگی محمدصادق باطنی دیگر فیلمی است که برای اولین‌بار به نمایش در می‌آید و درباره یک هنرجوی پرواز پاراگلایدر است که فیلم‌ساز نیز هست و در مواجهه با معضلات فرهنگی جامعه‌اش، تصمیم می‌گیرد، فیلمی با موضوع فرهنگ عمومی بسازد.

«زندگی پنهان» به کارگردانی و تهیه کنندگی دلاور دوستانیان زندگی چندین نوع حشره و دوزیست طبیعت ایران را دستمایه قرار داده است.

«سفر به آمادای» ساخته فرشاد افشین‌پور که درسیمای مرکز همدان تهیه شده به بررسی سیمای طبیعی و گونه‌های کم نظیر جانوری استان همدان می‌پردازد.

«سمفونی استیضاح» به کارگردانی محمدعلی شعبانی که توسط پژمان لشگری‌پور در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تهیه شده در مورد شهید عبدالحمید دیالمه است که این مستند نیز اولین نمایش‌اش را تجربه می‌کند.

« فیه ما فیه» به کارگردانی و تهیه کنندگی صادق داوری‌فر به مشکلات فیلمسازی از قشر روحانیت می‌پردازد.

«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری به تهیه‌کنندگی بهروز مفید محصول حوزه هنری، مستندی درباره حرکت حضرت سید الشهدا(ع) از مکه تا کربلا است که این فیلم هم برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

«من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی و تهیه کنندگی سحر رضوی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده درباره شخصی به نام عباس برزگر است که در یکی از روستاهای نزدیک شیراز سالهاست با کمک خانواده‌اش از توریست‌های خارجی پذیرایی می‌کند و آنها را به دیدن عشایر می‌برد. او رویایی در سر دارد. می‌خواهد یک ایل فارسی زبان درست کند و خودش خان ایل باشد. اما برای درست کردن ایل جدید باید با عشایر وصلت کند تا فرزندان ایل از نسل خودش باشند.

 

مستند آتلان

 

مستند آزادراه

 

مستند بختک

 

مستند زندگی پنهان

 

مستند سفر به آمادای

 

مستند من شاه هستم

 

 

نظر شما