شناسهٔ خبر: 26692 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشکل کتاب‌های زندگی‌نامه شهیدان

یک نویسنده که تعدادی اثر داستانی بر اساس زندگی‌نامه شهیدان دفاع مقدس نوشته است می‌گوید: در کنگره‌های شهدا تنها به کمیت تولید کتاب با موضوع زندگی‌نامه شهدا توجه می‌شود نه کیفیت ادبی و داستانی آن‌ها.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سمیرا اصلان‌پور که تا کنون هشت رمان و مجموعه داستان با موضوع زندگی‌نامه شهیدان دفاع مقدس نوشته است اظهار کرد: معمولا نوشتن رمان و داستان از زندگی‌نامه شهدا به من پیشنهاد می‌شود و من هم بر اساس مستندات و اسناد، تحقیق، خاطره‌های به‌جامانده و همچنین استفاده از تخیل کار نوشتن رمان یا داستان را پیش می‌برم.

او درباره این‌ گونه نوشتن توضیح داد: نوشتن رمان و داستان بر اساس زندگی‌نامه شخصیت‌ها در ادبیات غرب یک گونه شناخته شده، اما در ایران تا بعد از انقلاب مرسوم نبوده است. در این‌گونه نوشتن نقش اسناد خیلی مهم است، مخصوصا برای ما که درباره زندگی شهدا و فرماندهان دفاع مقدس می‌نویسیم.

اصلان‌پور افزود: برای نوشتن درباره برخی از شهدا هیچ مستنداتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، چون این سندها در اختیار مراکز خاصی هستند. حتی گاهی خود سفارش‌دهندگان نوشتن این زندگی‌نامه‌ها هم نمی‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند، چون سندهای موجود را دسته‌بندی نکرده‌اند و همین موضوع باعث گم شدن این مدارک شده است.

این نویسنده در ادامه گفت: من سعی می‌کنم برای نوشتن از تخیلم استفاده کنم و فکر می‌کنم وقتی روی کتاب‌هایم نام رمان می‌خورد مشخص می‌شود که در نوشتن این کتاب تخیل دخیل بوده است. بنابراین فکر می‌کنم کارهایم از بسیاری از کتاب‌هایی که با موضوع زندگی‌نامه شهدا نوشته می‌شود متفاوت است. تخیل را هم بر اساس شخصیت شهیدی که درباره او می‌نویسم در کتاب دخیل می‌کنم و به خاطر همین موضوع تا به حال هیچ‌وقت در نوشته‌هایم تناقضی با شخصیت حقیقی شهدا پیدا نشده است.

او همچنین درباره مشکلاتی که کتاب‌های نوشته‌شده با موضوع زندگی شهدا دارند، گفت: یکی از مشکلات این‌گونه کتاب‌ها مخصوصا آن‌هایی که در کنگره‌های شهدای استان‌ها نوشته می‌شوند این است که تعداد زیادی کار به نویسندگان نوقلم سفارش داده می‌شود که تنها ملاک آن‌ها کمیت است نه کیفیت. معمولا بر روی این‌گونه آثار کار ادبی و داستانی انجام نمی‌شود و کتاب‌ها به شکلی اداری منتشر می‌شوند که از نظر ادبی ضعیف‌اند.

اصلان‌پور درباره فروش و استقبال از این‌گونه کتاب‌ها نیز توضیح داد: خیلی از فروش این آثار اطلاعی ندارم، اما معمولا مراکزی که نوشتن این کتاب‌ها را سفارش می‌دهند مخاطبان آن‌ها را هم دارند.

این نویسنده در ادامه از در دست چاپ قرار گرفتن رمان «چهل‌ستون یک آسمان» بر اساس زندگی شهید عبدالله میثمی از سوی انتشارات فاتحان خبر داد. اصلان‌پور پیش‌تر کتاب‌هایی را بر اساس زندگی‌نامه شهیدان فاطمه نیک، فهیمه سیاری، حسن باقری، حسن تاجیک و... منتشر کرده است.

نظر شما