شناسهٔ خبر: 26757 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رویدادی جهانی در شهر خوی

مراسم رونمایی از طرح آرامگاه شمس تبریزی همراه با بزرگداشت محمدعلی موحد در شهرستان خوی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ طرح آرامگاه شمس تبریزی توسط نادر اردلان استاد معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد طراحی شده است که امروز (چهارشنبه، دهم دی‌ماه) در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی با حضور غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا) رونمایی شد.

بنا بر اعلام، پس از مدت‌ها بحث و بررسی در نهایت پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور طراحی پروفسور نادر اردلان از آرامگاه شمس تبریزی در خوی را به عنوان طرح نهایی برگزید و تصویب کرد.

اردلان درباره این طرح می‌گوید: ساخت اثری چون آرامگاه شمس تبریزی در اصل یک رمز معنوی معماری است که فهم و بالطبع اجرای رازی که در آن نهفته است به هیچ عنوان کار آسانی نیست. یعنی برای رسیدن به آن نه تنها باید معمار خوبی بود بلکه باید شخصیت شمس تبریزی را نیز درک کرد؛ در این صورت است که می‌توان انتظار داشت تا آنانی که امروزه به این مقبره می‌آیند جذب آن شوند. ساخت چنین مکانی نه تنها یک یادبود است بلکه یک شعر معماری معنوی نیز تلقی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند برای این آرامگاه طرح ارائه کند که نوری در بدن تاریکی که همه ما انسان‌ها داریم تابیده باشد. الهام این اتفاق نیز از شمس و مولاناست.47-28.jpg

**

در این مراسم همچنین آیین نکوداشت و تجلیل از دکتر محمدعلی موحد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر اسماعیل آذر، استاد دانشگاه، ضمن خوش‌آمدگویی و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) خاطرنشان کرد: امروز سیاست جهان این است که درهای آسمان به روی ما بسته شود و در عوض درهای مادی باز شود و ادبیات می‌تواند درهای هنر را باز کند.

وی ادامه داد: زحمات دکتر ایوبی برای خوی و بنیاد شمس فراموش نخواهد شد و در شهرستان خوی شخصیت‌هایی وجود دارند که وقتی آن‌ها را نظاره می‌کنیم به خود افتخار می‌کنیم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، نیز ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان اظهار کرد: روش تهذیب نفس برای تقرب به درگاه الهی روش عرفان و عارفان است و عرفان اسلامی از جمله موضوعات زنده در جهان است.

او گفت: ده‌ها کنفرانس و همایش برای عرفان ایران اسلامی که بین‌المللی شده‌ برگزار شده است و این کار مسئولان قابل تقدیر است. بخشی از این همایش مربوط به تجلیل از شخصیت برجسته دکتر موحد است و از جمله کارهای علمی استاد تصحیح‌ها و ترجم‌هاست که حاصل نبوغ ایشان است.

 

**

همچنین دکتر حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا، در مراسم نکوداشت و تجلیل از دکتر محمدعلی موحد و رونمایی از طرح آرامگاه شمس تبریزی خاطرنشان کرد: امروز به بهانه تحقق یک آرزوی ملی و جهانی یعنی ساخت و ساز بارگاه شمس تبریزی به اینجا آمدیم و افراد بسیاری با عشق تلاش کردند. شخصیت‌های برجسته‌ای همچون استاد سبحانی و انصاریان در این جمع حضور دارند و می‌کوشند تا این شمع در این محفل روشن بماند.

او ادامه داد: اتفاقی که در این روزها در شهرستان خوی می‌افتد اتفاقی بزرگ و رویدادی جهانی است و چه خوب است از این شهر صدای شمس به جهان برسد. آرزو می‌کنم زادگاه و بارگاه شمس تا قونیه به عنوان خط سوم عاشقان ناب شود.

ایوبی اظهار کرد: مسابقه‌ای برگزار شد تا این طرح جهانی و ملی با نظر اهالی ذوق باشد و مسابقه برگزار شده از بزرگترین مسابقه‌های معماری است. دو طرح از طرح های سفارش داده‌شده آماده شده است و به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.

او افزود: وقتی این طرح اجرا شود خود مردم آن را نهایی خواهند کرد و این آرزوی هشتصد ساله محقق خواهد شد.

 

**

دکتر محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی مملو از نشانه‌های فرهنگی است و خوشبختانه مردم و مسئولین از این ثروت فرهنگی آگاه هستند و سازمان میراث فرهنگی هم وظایفی از جمله حفاظت و مرمت آثار را برعهده دارد. در شهرستان خوی علاوه بر مقبره شمس تبریزی مسجد مطلب خان و بازار از تاریخ باسابقه این شهر نشان دارد.

او ادامه داد: حدود 5819 متر مربع از محوطه مقبره شمس تبریزی آزاد شده است. ما برای کل آثار برنامه های متعددی داریم و توجه خاصی به موضوع مخاخر ایران و میراث ناملموس می‌شود. کشورهای منطقه در تلاش هستند این اقدام ملی و بزرگ که دارد اتفاق می افتد به نحو شایسته‌ای انجام شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: حتما باید مشارکت مردم در امر فرهنگی بسیار باشد تا این امر پایدار باشد. خوشبختانه روز شمس در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هفتم مهرماه قطعی شد تا هرسال برنامه ویژه‌ای برگزار شود. شورای اسلامی شهر و شهرداری مبلغ دو میلیارد برای اجرای طرح اختصاص دادند.

نظر شما