شناسهٔ خبر: 26790 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کدام فيلم‏ها به کن 2015 مي روند؟!

طبق سنت هرساله، کميته انتخاب بخش هاي مختلف جشنواره کن از ماه هاي آخر سال شروع به ديدن فيلم ها مي کنند.برمبناي گفته چند تن از افراد در فستيوال کن، از آسيا و امريکا واروپا تعدادي فيلم ديده شده اما از ماه ژانويه 2015 فيلم ديدن ها شدت مي گيرد و هرچه به ماه آوريل نزديک تر مي شويم، انبوه فيلم هاي رسيده، ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بانی فیلم؛  ازکارگردانان اسم ورسم دار بين المللي نيز مي توان به اين فيلمسازان با ساخته هايشان داشت که شانس بالايي براي حضور در کن  به ويژه در بخش مسابقه داشته باشند:
 «چشمان درشت» اثر تيم برتون با بازي کريستف والتر و آمي آدام. اين فيلم محصول کمپاني واينشتاين است که داستان آن درباره تلاش مردي  است که نقاشي هاي عجيب همسرش را به فروش مي رساند. در نقاشي هاي اين زن افراد و بويژه کودکان چشمان بيش از اندازه درشت دارند و رفته رفته اين تابلوها روي خود نقاش نيز تاثير مي گذارد. ساختار فيلم  تيم برتون حالتي جادويي برخي از کارهاي اوليه اش را دارد. «هشت نفرت انگيز» اثر جديد تارانتينو، که دست اندرکاران جشنواره کن سخت منتظر آن هستند، مدتي پيش سناريو اين فيلم به سرقت رفت و در اينترنت منتشر شد. در ابتدا تارانتينو کارگردان از ساخت آن منصرف شده بود اما با تغييراتي، سرانجام آن را ساخت. فيلم يک وسترن است که ماجرايش به پايان دوران جنگ داخلي امريکا و دوره برده داري مي پردازد. فيلم داستان هشت مسافري است که در کوهستاني پناه مي گيرند و کشمکشي که بين آنها پيش مي آيد. کالکسه اي خونين  که پوستر فيلم است، حکايت از جدال بين اين مسافران مي دهد. در اين فيلم ساموئل جکسون،  کرت راسل و... بازي دارند.

تیم برتون با عروسک فیلم تازه اش                                                           پوستر فیلم جدید کوئنتین تارانتینو


 از کارگردان سينماي مستقل آمريکا ، «گاست ون سنت» با فيلم جديدش «دريا و درختان» هم سوژه غريبي تعريف مي کنند که مربوط به يک آمريکائي است که در جنگلي به نام «جنگل خودکشي ها» با يک ژاپني آشنا مي شود. از سينماي فرانسه هم ژاک اوديارحاضر است که پيش از اين چندين بار در کن جايزه برده است، اوديار قرار است فيلم «اران» که عنوان موقتي فيلم است، در بخش مسابقه شرکت کند. فيلمبرداي «اران» از اوائل ماه اکتبر در حوالي پاريس شروع شد. داستان فيلم با الهام از کتاب مشهور مونتسکيو «نامه هاي پارسي» به سناريو تبديل شده است و بسياري منتظر ديدن اثر جديد اين کارگردان که فيلم ستايش شده «يک پيغمبر» را ساخته بود هستند.
از ديگر کارگردانان فرانسوي بايد از ژان پل رابينو با فيلم «رقص فاميلي» نام برد که پخش کننده آن  تاريخ روي پرده آوردن فيلمش را در مطبوعات همان روز افتتاحيه کن (13 ماه ماه) اعلام کرده است.
اما فيلمي که بي صبرانه منتقدان معتبر فرانسوي منتظر آن هستند، فيلم «عشق درخون کا ئن» اثر آپيشانپونگ ويراستاکول است که قبلا با فيلم شگفت آور «عمو بنمي، کسي که گذشته اش را به ياد مي آورد» نخل طلا را گرفت.
 از ديگر فيلم ها بايد از اين آثار نام برد:  «او» ساخته پل ورهوفن، «سايه زنان» اثر فيليپ گارل،  «عشق و صلح» ساخته امير کاستاريکا  که چند سال است دارد روي آن کار و فيلمبرداري مي کند و همينطور فيلم  «زن بانک آرژانتيک»  اثر کيوشي کوروساوا  ژاپني است.  
همچنين در خبرها آمده است که فيلمساز معتبر کشورمان  عباس کيارستمي  (برنده نخل طلا  براي   «طعم گيلاس» در سا ل 1997) در حال اتمام فيلمي است که در چين ساخته است. احتمالا اين فيلم از طرف کمپاني « ام کادو» به کن پيشنهاد خواهد شد. هنوز خود فيلمساز دراين ارتباط سخني نگفته است .
جشنواره کن که از 13 تا 24 ماه مه 2015 در شهر کن فرانسه برپا مي شود، شصت و هشمين دوره خود را بدون حضور ژيل ژاکوب به عنوان رئيس  برپا خواهد کرد (ژاکوب سال گذشته در 84 سالگي بازنشسته شد).
امسال  پيير لسکور به رياست جديد اين مهمترين جشنواره جهاني  انتخاب شده است. دبير کل جشنوار همچنان تييري فرمو خواهد بود.  قرار است به زودي با رئيس جديد  يک مصاحبه اختصا صي در باره سياست هاي نوين او انجام دهم که بزودي به چاپ خواهد رسيد. هچنين از سوي دفتر جشنواره نام رئيس هيئت داوران کن 2015 بزودي اعلام خواهد شد، اما شايعات و زمزمه هائي شنيده مي شود که يک فيلمساز اروپائي - احتمالا اسپانيائي، رياست هيئت داوران را برعهده خواهد داشت.

نظر شما