شناسهٔ خبر: 26802 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیدگان ششمین جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی معرفی شدند

آیین پایانی ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های دانشجویی برگزار و برگزیدگان بخش ملی در چهار حوزه داستانی، مستند، پویانمایی و ویدئوگرافیک معرفی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  آیین پایانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های دانشجویی شامگاه گذشته چهارشنبه 10 دی با حضور قائم‌مقام سیما، معاون آموزش، پژوهش و فناوری، هنرمندان و برگزیدگان جشنواره در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

پس از قرائت قرآن کریم و پخش تیزر جشنواره، علی‌اصغر غلامرضایی با خیر مقدم به دانشجویان حاضر در سالن گفت: جشنواره‌های دانشجویی با جشنواره دیگر یک تفاوت عمده دارد. اینکه در جشنواره‌های دیگر معمولا سرمایه گذاران، کارگردانان و اهالی رسانه حضور دارند و آن را اداره می‌کنند و برای کارشان حقوق می‌گیرند. اما در جشنواره‌های دانشجویی آثاری شرکت می‌کند که سرمایه گذاری جدی به عنوان حامی‌ برای چیدن عوامل حرفه‌ای وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان انتظار حرفه‌ای بودن از کارهای دانشجویی هم داشت. در حالی که آثار شرکت کرده در همین جشنواره خود دست کمی‌ از آثار حرفه‌ای ندارد. بعضی از آنها ذهن را به خود مشغول می‌کند. هرچند که در محیط آموزشی و با امکانات حداقلی ساخته شده است.

وی افزود: این آثار همینطور با هدف در معرض دیده شدن قرار گرفتن ساخته نشده است بلکه دانشجو نگاهش به آن عمدتا به عنوان بخشی از فرآیند آموزش بوده است. از نظر من آثار دانشجویی دارای صفت ترین هستند و مرحله آموزش نیز برای همه ما مرحله‌ای دائمی‌ است و تا پایان عمر ادامه دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری رسانه ملی با ابراز امیدواری به تاسیس شعب دانشگاه صداوسیما در خارج از کشور ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که شعب دانشگاه صداوسیما در کشورهای دیگر تاسیس و دانشجویانی به واسطه آن تربیت و به جامعه هنری معرفی شوند.

پخش کلیپ پشت صحنه جشنواره در دانشگاه صداوسیمای قم و تهران از دیگر بخش‌های مراسم بود.

در ادامه اختتامیه نیز از احمدرضا معتمدی و سعید توکلیان دو تن از اساتید فیلمساز دانشگاه صداوسیما تقدیر به عمل آمد.

فلش بکی به 32 سال قبل؛ اولین روزی که استاد شدم

سعید توکلیان بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود از ناصر گل محمدی، بیان کرد: در این لحظه به 32 سال قبل فلش بک می‌زنم. زمانی که به عنوان اولین استاد دانشکده صداوسیما با اولین دانشجوی خود یعنی دکتر ناصر گل محمدی در کلاس حضور داشتیم، نامه‌ای به دستم رسید که تبریکی از جانب پدرم به همراه وظایفی که در حوزه آموزش برای من تعیین کرده بود و حالا به 32 سال بعد فلش فوروارد می‌زنم یعنی هفته گذشته زمانی که نامه‌ای به دستم رسید مبنی بر کسب منشور اخلاق پژوهش.

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

در همین لحظه پدر وی که در سالن حضور داشت مورد تشویق ممتد حاضران قرار گرفت.

معتمدی غنیمتی برای سینماست

سعید پورصمیمی‌ هم که برای اهدای تندیس و لوح تقدیر به احمدرضا معتمدی روی سن دعوت شده بود درباره وی عنوان کرد: من برای دو فیلم «زشت و زیبا» و «قاعده بازی» افتخار همکاری با آقای معتمدی داشتم. وجود او برای سینما یک غنیمت است و او ایده‌های بسیار خوبی در حوزه فلسفه فیلم دارد. امیدوارم این ایده‌ها به روی کاغذ بیاید و روی کاغذ نماند و به تصویر کشیده شود.

این تقدیر امیدوارترم کرد

احمدرضا معتمدی کارگردان فیلم‌های «قاعده بازی»، «زشت وزیبا»، «هبوط» و «آلزایمر» نیز بعد از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود از سعید پورصمیمی‌گفت: به این لحظه و این جایزه بیش از همه جوایزی که از جشنواره‌های داخلی و خارجی گرفته‌ام، افتخار می‌کنم. زیرا در محضری علمی‌ قرار دارم.

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

وی افزود: دوست داشتم زمانی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای «دیوانه ای از قفس پرید» برای تلویزیون گرفتم، مورد تقدیر قرار می‌گرفتم. نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مدت 10 سال هم این فیلم از سیما پخش نشد. اما امروز این تقدیر شاید امید دوباره‌ای برایم باشد. می‌دانید قلبم کمی‌ حساس است اگر ادامه دهم ممکن است دیگر نزند!

عقل، عشق و ایمان مظاهر خودشکوفایی

رضا پورحسین قائم مقام سیما نیز با اشاره به جمله سعید توکلیان مبنی بر این که اگر دوباره متولد شوم همین مسیر را ادامه می‌دهم، گفت: این جمله نشان دهنده نوعی خودشکوفایی است که در همه افراد صورت نمی‌گیرد. واژه خودشکوفایی که خمیرمایه آن در فرهنگ غنی ما نیز هست در بسیاری از مکاتب روانشناسی مورد تاکید است و من این واژه را از پنج تن از بزرگان دیگر هم شنیده ام. تنها افراد کمی‌ بعد از گذر سال‌هایی از عمرشان، از آن رضایت دارند و افسوس نمی‌خورند که آقای توکلیان یکی از آنهاست.

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

وی سه مولفه عشق، عقل و ایمان را در رسیدن به خودشکوفایی موثر دانست و درباره احمدرضا معتمدی افزود: در سینمای فعلی ما که کمی‌ خالی از اندیشه است، آثاری همچون اثار آقای معتمدی اهمیت زیادی دارد. اگرچه این نوع فیلم‌ها ممکن است در ظاهر درخشش گیشه‌ای نداشته باشند اما فیلم‌هایی مانا هستند و در سال‌های بعد تاثیرشان بیشتر عیان می‌شود.

بعد ازسخنرانی قائم مقام سیما بیانیه هیات داوران در بخش‌های مختلف قرائت و برگزیدگان بخش ملی در 4 حوزه داستانی، مستند، پویانمایی و ویدئوگرافیک معرفی شدند. همچنین هیات داوران اثری را در بخش تله‌تئاتر شایسته تقدیر ارزیابی نکردند.

بخش بین الملل:

فیلم اول: «رسول مهربانی» به کارگردانی محمد سعید قشقایی، دانشگاه صدا و سیمای قم

فیلم دوم: «همسایه‌ها...دمشق دین و انسان «به کارگردانی احمد الاشقر، المعهد العالی لإدارة الأعمال و «التحاق» به کاگردانی عمار عبد الشویلی.

فیلم سوم: «میتینگ» به کارگردانی امیر عباس ربیعی، دانشگاه هنر تهران و «مقام سیده زینب» به کارگردانی محمد صفی الدین، بیروت

لوح تقدیر اول: «به آسمان لبخند بزن» به کارگردانی سید سجاد موسوی، دانشگاه سوره و «وقت بازی» به کارگردانی سپیده برجی نیا.

لوح تقدیر دوم: «بقایا» به کارگردانی حسین کولی، جامعه بغداد و «به پشت تابلو نگاه کن» محسن برمهانی، دانشگاه صدا وسیما

لوح تقدیر سوم: «رنگان 99» به کارگردانی تیام یابنده، دانشگاه بوشهر.

بخش داستانی:

فیلم اول: «گنوغک» به کارگردانی علیرضا احمدی طیفکانی دانشگاه سوره

فیلم دوم: «بدها، یک سارینا محبی" به کارگردانی زینب احمدی دانشگاه صدا و سیما

فیلم سوم: «ماهور» به کارگردانی ندا وفایی دانشگاه صدا و سیما

لوح تقدیر داستانی:

فیلم «حذف اضطراری» به کارگردانی فهیمه آقا حسنی و پیمان نعیمی دانشگاه تهران

فیلم «پرنیان» به کارگردانی فریماه فرهنگی دانشگاه صدا وسیما

بخش مستند:

فیلم اول: «روزی عمو یدالله و همسرش» به کارگردانی مرتضی جعفر قلی زنجانی، علمی کاربردی واحد 03

فیلم دوم: «وقتی گفتند نمی‌شود» به کارگردانی فاطمه مرزبان، علمی کاربردی فرهنگ و هنر

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

فیلم سوم: «پیدایش» به کارگردانی یوسف جعفری، مریم فرهنگ، دانشگاه صدا وسیما و «بدون بلیط» به کارگردانی صبا قاسمی فیروزآبادی، دانشگاه هنر سینما تئاتر

لوح تقدیر مستند:

فیلم «زندگی پنهان» به کارگردانی فاطمه قزوینه، علمی کاربردی بیمه ایران

فیلم «قلب صورتی معصومه» به کارگردانی فریبرز آهنین و مجید شیدا، دانشگاه سپهر

فیلم «خواهرم محدثه» به کارگردانی عاطفه محرابی، دانشگاه سوره

بخش پویانمایی:

فیلم اول: «شعر کودکانه نماز» به کارگردانی شیما زارع دانشگاه آزاد

فیلم دوم: «جوجه ماشینی» به کارگردانی محبوبه محمد زکی دانشگاه سوره

فیلم سوم: «چه زخم‌هاست نهان» به کارگردانی مونا شمس دانشگاه صدا وسیما

«کاردستی» به کارگردانی مریم السادات طباطبایی تربیت مدرس

لوح تقدیر پویانمایی:

«من و ما» به کارگردانی سیده معصومه حسینی تربیت مدرس

«مرد، بت، گربه» و «کمک» به کارگردانی مهناز یزدانی

بخش ویدئوگرافیک:

فیلم اول: «تیزر نمایشگاه قرآن کریم» به کارگردانی رضا مهران فر دانشگاه علمی کاربردی رسانه

فیلم دوم: «از نو» به کارگردانی زهرا عزیزی دانشگاه صدا وسیما

لوح تقدیر ویدئوگرافیک:

«شهید» به کارگردانی مریم فرهنگ دانشگاه صدا و سیما

اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی

حواشی:

* احسان علیخانی بعد از اعظای جایزه سعید توکلیان استاد انیمیشن دانشگاه صداوسیما خطاب به ناصر گل محمدی عنوان کرد: به نظرم شما نزدیک‌ترین چهره به دکتر مصدق هستید که تاکنون در زندگی‌ام دیده‌ام.

* وی همچنین بعد از اعطای لوح تقدیر و تندیس احمدرضا معتمدی توسط سعید پورصمیمی‌ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با استفاده از اسامی‌ فیلم‌های ساخته شده توسط این کارگردان به توصیف او پرداخت.

نظر شما