شناسهٔ خبر: 26852 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا پیکتی نشان درجه شوالیه«لژیونردونور» را نپذیرفت؟

توماس پیکتی ضمن عدم پذیرش پایین‌ترین نشان کشور فرانسه (درجه شوالیه نشان لژیونردونور) که ناپلئون بناپارت آن را درسال 1802 بنیان گذاشت، اعلام کرد دولت نباید تصمیم بگیرد چه کسی مفتخر به دریافت این جایزه شود!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نویسنده کتاب «سرمایه در قرن ۲۱» که آشوبی در نظام سرمایه‌داری غرب در سال ۲۰۱۴ ایجاد کرد، به عنوان برنده کتاب سال اقتصاد ۲۰۱۴ از سوی فایننشیال تایمز، ضمن رد نشان لژیون دونور، که اصلاً نشانی حکومتی است و پایین‌ترین درجه تعریف‌شده نشان افتخار در فرانسه است– گفت بهتر است آن‌ها (؟) تمرکز خود را روی افزایش رشد در فرانسه و اروپا متمرکز کنند.

 

چرا اقتصاددان فرانسوی و برنده کتاب سال اقتصاد 2014 نشان درجه شوالیه«لژیونردونور» را نپذیرفت؟
نویسنده ۴۳ ساله فرانسوی در پاسخ به خبر منتشرشده از سوی آژانس فرانس پرس که نوشت وی برای دریافت نشان شوالیه (نشان افتخار knight) به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای به مدت ۲۵ سال نامزد دریافت این جایزه شده است- این اظهارات را بیان کرد.

وی تأکید کرد که بر این باور است که این وظیفه دولت نیست که دیگران را شایسته دریافت جایزه کند. گفتنی است در آستانه سال نو میلادی گفته شد پاتریک مودیانو برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۴ نیز مستحق دریافت این نشان شده است.

البته توماس پیکتی در راه پس زدن به نشان افتخار تنها نیست و در طول سال‌های اخیر افرادی مانند آلبرکامو، ژان پل سارتر و سیمون دوبوار نیز دریافت نشان افتخار مشابه را رد کرده بودند.

اقتصاددان فرانسوی قبلاً از رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه به عنوان«ترجیحی بد!» یادکرده بود. فرانسوا اول‌اند در پیام چهارشنبه خود به مناسبت سال نو از ادامه اصلاحات بزرگ سخن گفت و اینکه تعهد مشترک همه فرانسوی‌ها در سال جدید باید مبارزه با بیکاری باشد.

توماس پیکتی در کتاب سرمایه در قرن ۲۱ روی ریشه و عواقب نابرابری تأکید کرده و استدلال کرده است که سرمایه‌داری مدرن منجر به سطوح غیرقابل‌تحمل نابرابری می‌شود که باعث تضعیف ارزش‌ها در جوامع دموکراتیک غرب شده است. وی نسبت به تمرکز بیش از حد سرمایه در دست عده‌ای خاص هشدار داده که منجر به انفجار در جامعه غرب می‌شود.

پیکتی مشاور اقتصادی سگولن رویال بود.( سگولن همسر اول‌اند در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۷ نامزد سوسیالیست‌ها همراه با سارکوزی به دور دوم راه یافت،)  اما در ملاقات خود از واشنگتن گفت عقایدش بهتر است برای غیر فرانسوی‌ها بکار گرفته شود چراکه فرانسوی‌ها پذیرش سیاسی محدودی دارند.

گفتنی است نشان لژیون دونور ۵ درجه تعریف‌شده دارد که شوالیه/Chevalier پایین‌ترین آن محسوب می‌شود (تاکنون ۷۴۳۸۴ نفر آن را دریافت کرده‌اند ازجمله احمدشاه قاجار،سعید نفیسی،احسان نراقی جامعه‌شناس و نویسنده، محمود دولت‌آبادی نویسنده، لیلی گلستان مترجم و مؤلف و محمدرضا شجریان خواننده) و درجات بالاتر به ترتیب شامل:
Officier ، (دارنده نشان شوالیه حداقل به مدت ۸ سال )
Commandeur, (دارنده نشان Officier به مدت حداقل ۵ سال )
Grand Officier, (دارنده حداقل ۳ سال نشان Commandeur )
و
Grand Croix (ناپلئون خودش این نشان را آویزان می‌کرد) (دارنده حداقل ۳ سال نشانGrand Officier )
است.

نظر شما