شناسهٔ خبر: 27007 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شجاع‌ الدين شفا چطور نويسنده دربار شد؟

سیدجمال‌الدین سیدمهدی دربندی، مدیر انتشارات غزالی می‌گوید: افرادی مانند مرحوم دشتی، حجازی و علی‌اصغر حکمت به چاپخانه ما آمد و شد داشتند و من هم بیشتر وقت خود را به‌ویژه با دشتی می‌گذراندم. پدر کارهای این افراد را به حروفچین‌ها می‌سپرد و من هم غلط‌گیری می‌کردم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدجمال‌الدین سیدمهدی دربندی، مدیر انتشارات غزالی با یادی از نام‌های كتابفروشي‌هاي قدیمی ميدان بهارستان تا خيابان شاه‌آباد گفت: در آن موقع تعداد زيادي كتابفروشي وجود نداشت. صفي عليشاه، بنياد، سيروس، پديده، ادب، اقبال، ناصرخسرو و بعدها اميركبير و طهوري از جمله اين كتابفروشي‌ها بودند.

چاپ «خلقیات ما ایرانیان» و «فراموشخانه و فراماسونري در ايران» برای انتشارات غزالی دردسرساز شد

وی همچنین به درگیری با ساواک و بسته شدن چاپخانه غزالی اشاره کرد و گفت: پدرم كتاب «خلقيات ما ايرانيان» از نوشته‌هاي جمال‌زاده را بدون مطالعه، حروفچيني و چاپ كرد و ساواك هم به دليل مطالب كتاب كه حكومت را محكوم به دزدي مي‌كرد، او را به زندان برد و چاپخانه ما را هم براي هميشه بست اما مرحوم دشتي به كمك پدرم آمد و او را از زندان آزاد كرد.
سیدمهدی دربندی ادامه داد: همچنین كتاب «فراموشخانه و فراماسونري در ايران» نوشته اسماعيل رائين را فروختم كه به دلیل آن مرا به ساواك برده و خواستند تا ديگر اين كتاب را نفروشم.

آخرین کتابی که انتشارات غزالی چاپ کرد

وی با اشاره به آخرین کتابی که انتشارات غزالی چاپ کرد، گفت: كتاب «ايران، اقليم عشق» آخرين كتابي بود كه در زمان برگزاري اجلاس سران در دوران جنگ (ایران و عراق) در ايران منتشر كرديم. براي چاپ اين كتاب كاغذ گلاسه از دبي وارد كرده و آن را منتشر كرديم. هزينه انتشار اين كتاب در پنج هزار جلد، 25 ميليون تومان شد اما اين كتاب‌ها خريداري نشد و اين يكي از دلايلي بود كه باعث شد انتشارات غزالي را بفروشيم اما تا چند سال بعد هم سرپايي كتاب چاپ مي‌كردم.

کتاب‌هایی که شجاع‌الدین شفا نوشت و معروف شد

این ناشر پیشکسوت به خاطره‌ای از شجاع‌الدین شفا اشاره کرد و گفت: شفا از لحاظ مالي در جايگاه خوبي نبود وگاهي پول شام خود را در زماني كه به كتابفروشي رمضاني مي‌آمد، قرض مي‌گرفت اما در زماني كه سعيد نفيسي از هندوستان به ايران آمد، محمدرضا پهلوي مسئوليت برگزاري هزاره ابن‌سينا را به او داد و نفيسي هم اين كار را به شجاع‌الدين شفا كه نويسنده و مترجم خوبي بود واگذار كرد و هزينه‌اي هم كه از شاه براي اين كار دريافت كرده بود به شفا داد اما او تمام پول را برداشت و رفت. نفيسي يك بار به كتابفروشي رمضاني آمد و قضيه را تعريف كرد. در نهايت با همكاري مرحوم رمضاني هزاره برگزار شد. بعد از اين اتفاق شفا معروف شد به اين ترتيب كه نفيسي او را به دربار معرفي كرد و شفا هم كتاب‌هاي «به سوي تمدن بزرگ» و «انقلاب سفيد» را نوشت.

نظر شما