شناسهٔ خبر: 27015 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمام تاریخی کرمان غرق می‌شود؟

آب‌های زیرزمینی و سطحی کرمان، بنای تاریخی حمام «باغ لَلِه» را به زیر آب می‌برند، اما از هیچ‌کس کاری ساخته نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حمام قاجاری «باغ لَلِه» در خیابان شریعتی کرمان که در ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به دلیل بی‌توجهی مالک و نگهداری نامناسب و بالاآمدن آب‌های سطحی در حال تخریب کامل است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، گفت:‌ یک‌سری اقدامات حفاظتی در حمام «باغ لَلِه» که بخش‌هایی از آن متعلق به شهرداری کرمان است انجام شد، اما متاسفانه مشکل آب‌های سطحی باعث شد که علاوه‌بر وارد شدن آسیب‌های زیاد به این بنا، در حال حاضر دیگر نتوان برای آن کاری انجام داد.

علی ابراهیم‌نژاد با بیان این‌که حمام‌های قدیمی در کرمان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که از سطح معبر ارتفاعی پایین‌تر داشته باشند، افزود: این کار با هدف ایجاد حرارت مناسب و دسترسی مطلوب‌تر به آب انجام می‌شد، اما متاسفانه در نظر گرفتن این ارتفاع پایین‌تر از سطح معبر اکنون باعث وجود یک معضل جدی برای حمام‌های تاریخی کرمان شده است.

او با اشاره به این‌که حمام «باغ لَلِه» حدود یک متر و نیم از سطح معبر پایین‌تر است، توضیح داد: متاسفانه این ارتفاع باعث شده حدود یک متر و نیم آب در سطح حمام جمع شود به همین دلیل در حال حاضر امکان انجام هیچ کاری در این بنای تاریخی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به صحبت‌هایی که تا کنون در این زمینه انجام شده، شهرداری کرمان برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته است که از جمله‌ آن می‌توان به حفر چند چاه در چند نقطه زمین و انتقال آب با پمپ به جای دیگر اشاره کرد، اما در وضعیت کنونی مشخص نیست چه اندازه بتوان این اقدام را در این حمام تاریخی انجام داد. او همچنین با بیان این‌که هنوز مالک اصلی مشخص نیست، گفت: باید برای آنجام هرکاری در این حمام تاریخی از وی اجاز1420377442141_9.jpgه گرفته شود، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم او را پیدا کنیم.

 

حمام باغ لَلِه در حال نابودی - کرمان

 

حمام باغ لَلِه در حال نابودی - کرمان

 

حمام باغ لَلِه در حال نابودی - کرمان

 

حمام باغ لَلِه در حال نابودی - کرمان

نظر شما