شناسهٔ خبر: 27026 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس انجمن فلسفه دین ایران: اگر می‌خواستیم حرفهای تکراری بزنیم کنفرانس برگزار نمی‌کردیم

رئیس انجمن فلسفه دین ایران گفت: خوشبختانه ایران به سمتی می‌رود که جریان علمی خوبی در فلسفه دین ایجاد کرده و این جریان جهانی می‌شود. دانشگاه‌های بزرگ ایران امروز دانشجویان فلسفه دین تربیت می‌کنند و اینها نسل جدید با تولیدات فلسفی هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ سومین همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر با محوریت دین،‌اخلاق و فرهنگ صبح امروز (16 دی ماه) با حضور حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس انجمن فلسفه دین ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از شرکت کنندگان خارجی و داخلی همچون رونالد گرین، جوکن اشمیت، محسن جوادی و رضا اکبری در دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا آیت‌الهی با خوش‌آمدی گویی به مهمانان داخلی و خارجی گفت: این سومین سالی است که این کنفرانس برگزار می‌شود و خوشبختانه موقعیت بسیار خوبی شده برای اینکه تفکر دینی ما در جامعه به ویژه مباحث مبنایی دینی و فلسفی در جامعه جهانی نیز منعکس شود.

وی با اشاره به اندیشمندان جهانی که دراین همایش حضور یافتند،‌گفت: خوشبختانه این همایش هم اندیشمندان ایرانی را به خارجی‌ها  آشنا می‌کند و بالعکس و همینطور اندیشمندان داخلی را به یکدیگر معرفی می‌کند.

آیت‌الهی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره وضعیت فلسفه دین ایران در مقایسه با دیگر کشورها گفت:‌ خوشبختانه وضعیت مطالعات ما بسیار خوب است و نسبت به دهه پیش بسیار پیشرفت کردیم همین کنفرانس را که شاهد هستید با رغبت و میل خود اندیشمندان خارجی برگزار شده و مهمانان خودشان شرایط رفت و آمد و اسکانشان را فراهم کردند حتی حق ثبت نام پرداخت کردند،‌ همین نشانه اعتبار انجمن فلسفه دین ایران در مجامع بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه اندیشمندان داخلی نیز دراین کنفرانس با تئوری‌پردازی‌های جدید حضور یافتند،‌ گفت: تمام مقالات این همایش ایده جدیدی را مطرح کرده است حرف‌های تکراری اگر بخواهیم بزنیم دیگر کنفرانسی برگزار نمی‌کردیم بنابراین همین‌ها به  نقد و تحلیل گذاشته می‌شود و دیگران هم حرف‌های جدیدشان را مطرح می‌کنند.

آیت‌الهی درباره برنامه‌های خود در انجمن فلسفه دین گفت: این انجمن یک NGO بدون درآمد است ولی رفته رفته ما به این سمت می‌رویم که جریان علمی خوبی در فلسفه دین در کشور ایجاد کنیم که این جریان جهانی باشد و بتواند تعامل با جهان داشته باشد نه می‌خواهیم به کسانی چیزی را تحمیل کنیم و نه برعکس ولی چیزی که مهم است این که رویکردهای غربی و مسیحی نسبت به فلسفه دین یک نوع رویکرد هستند و رویکردهای مبنایی اسلامی هم چیزهای دیگری هستند که خوشبختانه الان در دانشگاه‌های زیادی دانشجویان فلسفه دین تربیت می‌شود و اینها نسل جدیدی هستند که امیدواریم فعالیت‌های خوبی تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه خودش نیز دراین همایش مقاله دارد،‌ گفت: نسبت عقل را با اخلاق در این مقاله خود بیان کردم، بحثی که مطرح می‌شود عقل زیربنای اخلاق است اما بنده برعکس آن مطرح کردم که در هفت مرحله عقل باید با اخلاق مخصوصاً اخلاق دینی باید همراهی کند تا بتواند اخلاق با تجربه دینی داشته باشد.

نظر شما